Kan jag fortsätta ha häst trots epilepsi diagnos.

Lejonstjarna

Trådstartare
Just nu känns det så mörkt så jag vet inte vart jag ska ta vägen. När jag var 16 ramlade jag av en häst och efter det fick jag epilepsi anfall och vart diagnostiserad med epilepsi. Jag år medicin och hade mycket anfall 10 per dag på visa mediciner. När jag var 17,5 slutade jag på eget bevåg med mediciner och har sedans dess vart anfallsfri jag är idag 33.

Jag har under några år varit väldigt deprimerad och har sökt hjälp nu i år. Jag fick en ny medicin utskriven som skulle hjälpa mot deprition och ångest, samma dag dag som jag tog första tabletten av den nya medicinen fick jag ett anfall. Som epileptiker kan du inte äta vanliga "lyckopiller" då de är kramp tröskel sänkande så läkarna valde att skriva ut lyrika som är en form av smärtstillande antikångest epilepsi medicin. Jag hade upplyst flera gånger om att jag kunde inte äta vanliga epileptiska då jag får mer anfall av dem.

Fick alltså ett anfall i onsdags med sedvanlig sjukhus vistelse efter 16 år som anfallsfri och nu är livet totalt förstört.

Vi bor på landet med dåliga kommunala förbindelser. Hästen finns i ett stall 3 km bort. Dålig upplyst väg. Jag kommer förlora jobbet då jag är tvungen att ha körkortet i arbetet. och ta sig till något annat arbete finns inte ens en möjlighet då det inte finns förbindelser som funkar.

Av läkarna fick jag en hela a4 med saker som som jag numera inte får göra på ett år framöver.
Några ex
inte köra bil
inte cyckla
inte rida
inte vara ensam
inte befinna mig på höghöjd
inte simma
inte låsa in mig ex på en toalett.
Inte gå på bio
inte sitta framför datorn längre en en kvart
inte titta på tv mer en en timme i taget.
inte tugga tuggummi
inte dricka alkohol

Finns det något hopp? mitt hjärta är krossat och jag ser bara en lösning eftersom jag inte kommer ha råd med hästen om jag inte har jobb. Jag vet att jag kommer behöva flytta från min sambo till någon annan stans för här kan jag inte bo kvar. Sjukskriven blir man ju inte för epilepsi och 90% av arbetsmarknaden försvinner ju om man inte har körkort.

en jävla tabblet och jag blir av med jobb häst och sambo i samma veva hur orkar man?

Sv: Kan jag fortsätta ha häst trots epilepsi diagnos.

Supertrist läge men varför fick du depression?

Men oj vad många saker du inte får göra...

Nu har jag visserligen inte epilepsi utan får andra krampanfall, men har vänner med epilepsi och vi rider, cyklar, simmar osv.
Men vi undviker att göra det ensamma och gör vi det ensamma vet alltid våra nära å kära vart vi tänker ta vägen och när vi förväntas vara hemma igen och är vi inte det då ja då ringer man, svarar ingen ger man sig ut å letar.

Ingen av mina kompisar har heller någon begränsning med hur länge de ser på tv eller sitter vid datorn.

Dock undviker vi sidor på nätet och filmer där det flimrar/blinkar mkt med ljus och annonser då det är ett problem.

Känns som att din doktor drog på de största växlarna med inte göra :/
Man kan ju inte sluta leva heller men man får väl tänka sig för lite extra...
Tex är det ju extremt dumt att cykla utan hjälm om man kan få ett anfall, men det är ju dumt att cykla utan hjälm oavsett...

Just nu känns det så mörkt så jag vet inte vart jag ska ta vägen. När jag var 16 ramlade jag av en häst och efter det fick jag epilepsi anfall och vart diagnostiserad med epilepsi. Jag år medicin och hade mycket anfall 10 per dag på visa mediciner. När jag var 17,5 slutade jag på eget bevåg med mediciner och har sedans dess vart anfallsfri jag är idag 33.

Jag har under några år varit väldigt deprimerad och har sökt hjälp nu i år. Jag fick en ny medicin utskriven som skulle hjälpa mot deprition och ångest, samma dag dag som jag tog första tabletten av den nya medicinen fick jag ett anfall. Som epileptiker kan du inte äta vanliga "lyckopiller" då de är kramp tröskel sänkande så läkarna valde att skriva ut lyrika som är en form av smärtstillande antikångest epilepsi medicin. Jag hade upplyst flera gånger om att jag kunde inte äta vanliga epileptiska då jag får mer anfall av dem.

Fick alltså ett anfall i onsdags med sedvanlig sjukhus vistelse efter 16 år som anfallsfri och nu är livet totalt förstört.

Vi bor på landet med dåliga kommunala förbindelser. Hästen finns i ett stall 3 km bort. Dålig upplyst väg. Jag kommer förlora jobbet då jag är tvungen att ha körkortet i arbetet. och ta sig till något annat arbete finns inte ens en möjlighet då det inte finns förbindelser som funkar.

Av läkarna fick jag en hela a4 med saker som som jag numera inte får göra på ett år framöver.
Några ex
inte köra bil
inte cyckla
inte rida
inte vara ensam
inte simma
Inte gå på bio
inte tugga tuggummi
inte dricka alkohol

Finns det något hopp? mitt hjärta är krossat och jag ser bara en lösning eftersom jag inte kommer ha råd med hästen om jag inte har jobb. Jag vet att jag kommer behöva flytta från min sambo till någon annan stans för här kan jag inte bo kvar. Sjukskriven blir man ju inte för epilepsi och 90% av arbetsmarknaden försvinner ju om man inte har körkort.

en jävla tabblet och jag blir av med jobb häst och sambo i samma veva hur orkar man?

Det går inte att få någon typ av färdtjänsträttigheter så att du i alla fall kan bo kvar om du vill?

/Camilla

Men jösses :eek:

Finns det inget annat sätt att "bota" depressionen än att ge dig piller du blir så begränsad av?

Vår hund har epilepsi men med rätt medicin fick hon inte ett enda anfall mer. I ditt fall känns det ju som att det borde vara rätt hög prio att försöka låta dig äta piller öht?

Det löser sig säkert skall du se.

Jag sökte på vilka regler som gäller och det verkar inte omöjligt om det gäller ett vanligt bilkörkort. När det gäller anfall till följd av medicinintag så kan det räcka med tre månader utan körkort och under den tiden borde det ekonomiska gå att lösa med sjukskrivning eller liknande.

Så här står det på transportstyrelsens hemsida:
" ... kan innehav medges i följande fall: ... Epileptiskt anfall har inträffat som en direkt följd av provocerande faktorer som kan förutses inte åter-komma. Sömnbrist, alkoholkonsumtion, stress, feber, vätskebrist och fysisk eller psykisk ansträngning är exempel på sådana faktorer som i dessa föreskrifter inte är att anse som provocerande faktorer. Behovet av viss observationstid efter det senaste anfallet ska bedömas i varje enskilt fall. Anfall får dock inte ha inträffat under de senaste tre månaderna."

Senast ändrad:

Förstår att ridån gick ner milt uttryckt och att det är svårt att tänka klart i detta läget men......
Är totalt okunnig på mediciner så ta det i beräkningen när du läser detta.
Du var anfallsfri i många år när du hade slutat med medicinen, du tror inte att du kommer att bli anfallsfri igen om du slutar med den nuvarande medicinen?
Har du provat alla andra utvägar att komma ur din depression? Ljustrerapi? örter? Ny kost? samtalsterapi? Vad vet jag...

Vad har du för jobb? Kan du inte omplaceras ett år till någonting annat? Din sambo kanske kan skjutsa dig till buss så du kan ta dig till jobb (gamla eller nytt) Skaffa medryttare till hästen och sällskap i stallet så kan du löshoppa, tömköra mm tills du kommer upp i sadeln igen?

Försök att andas och ta det lugnt *kram*

Färdtjänst är definitivt ett alternativ om du inte kan köra någonstans själv. Resor till och från ett arbete kan du få extra resor för som inte ingår i den vanliga färdtjänsten. Det finns rätt gott om jobb som det i verkligheten inte behövs körkort till, även om det i en annons kan stå att man måste ha det.

Det låter också som om din läkare försöker bädda in dig i onödigt mycket bomull. I en del fall du nämner borde det ju funka med någon sorts skydd.

Depression går att bota med andra sätt än mediciner. Bl.a. har motion visat sig vara mycket effektivt och i det långa loppet t.o.m. mer effektivt än piller. KBT har också bra effekt mot depression och yoga påverkar på ett positivt sätt på en lång rad sjukdomar. Medicinsk yoga kan du t.o.m. få på recept. Hör efter med din läkare om du kan få den möjligheten. Om du vill träna hemma själv kan du köpa något av de program som finns på skiva. Skicka ett PM så kan jag berätta var du kan få tag i dem.

Tillägg: Jag förstår inte alls varför du fick Lyrica. Den används ju inte mot depressioner.

har åxå epilepsi har 2 hästar och körkort. varit anfallsfri sen jag var 14 är 28 nu. min bror har åxå epilepsi. han skulle sluta med sina mediciner och fick tillbaka skiten. han var utan körkort i ett eller 2 år. fick tillbaka det sen. han fortsatte som vanligt. fast det fick bli promenad eller cykel istället för bil. det sista tog han nog moppen till jobbet.

jag har svåra deprisioner och har gått på många olika mediciner i många år. utan problem. fast det beror kanske på vilken typ av ep du har. kan tillägga att även om jag har varit anfallsfri i så många år så vågar jag inte sluta äta mina mediciner. inte efter att det gick som det gick för min bror.

Senast ändrad:

En vän har haft svår epelepsi genom åren. Körkort har aldrig funnits på kartan. Men sen hon bytte mediciner har hon fått kontroll över anfallen och de sker ytterst sällan.
Så hon skaffade en slags micro-bil. Får gå max 50 km/h.
Men då tar man en risk! Så man måste fundera om man är en säker förare och inte utsätter sina medtrafikanter för fara!!!!!

Tillägg: Jag förstår inte alls varför du fick Lyrica. Den används ju inte mot depressioner.

Läkare har fri förskrivningsrätt (eller vad det nu heter) så jo Lyrica kan användas mot depressioner även om det inte står i FASS och TS skrev ju att det var mot ångest också.
(Själv har jag fått antipsykosmedicin mot ångest och sömnproblem.)

Senast ändrad:

Om läkare skriver ut mediciner som inte har effekt för den åkomma den ska bota/lindra så är vi rätt långt från vetenskap och beprövad erfarenhet. Det känns inte seriöst och jag undrar om det verkligen är rätt. Lyrica har funnits rätt länge men den har inte varit godkänd för behandling av generaliserat ångestsyndrom förrän för några år sedan.

Jo, jag såg att TS skrev att den var för ångest men det var ju inte det som var problemet i TS fall.

Jo hon skrev ju
Jag fick en ny medicin utskriven som skulle hjälpa mot deprition och ångest,
Så jag fattade det som att hon fick den mot dep. och ångest.

Så länge har den väl inte funnits? Patentet går ju ut 2013 men jag vet inte hur långt ett läkemedelspatent är?

Jag förutsätter att läkarna vet vad de skriver ut, den (de) antipsykotika jag fått mot ångest/uppvarvning och sömnsvårigheter har funkat för mig och används mer och mer mot ångest har jag läst.
Det kan ju vara så att ett läkemedel skrivs ut för en sak men hjälper mot något annat (också) och sen kommunicerar läkare med varandra så så småningom upptäcker fler att en medicin hjälper mot en viss sak och då börjar fler läkare prova det alternativet, om inget annat funkar. Det kan man ju kalla beprövad erfarenhet...och om Lyrica har funnits "länge" så har säkert läkarkåren gjort såna erfarenheter.
Huvudsaken är ju att patienterna blir hjälpta. Om alla läkemedel skulle testas vetenskapligt för alla åkommor de används mot så skulle det ta mycket lång tid innan många fick lindring + de skulle bli mycket dyrare.
Så tänker jag iallafall.

Jag tycker just det här valet att hjälpa dig ur din depression med nya piller kommer göra dig ännu mer deprimerad. Allt det du faktiskt har och tycker om, tycker jag det låter som det tas ifrån dig. Jag skulle försöka hitta ett annat sätt att lösa dina problem på, och inte minst ta reda på varför du är deprimerad och försökt jobba därifrån.

Några ex
inte köra bil
inte cyckla
inte rida
inte vara ensam
inte simma
Inte gå på bio
inte tugga tuggummi
inte dricka alkohol
Men du, lamictal är ju för epilepsi samt att det är stämningsstabiliserande? Vad har du för ep medicin?
Jag har provat flertalet antidepressiva och det har funkat just ur "ep-perspektiv" men läkarna får ju anpassa doserna väldigt noga.
Och jag kan heller inte äta vilka mediciner som helst.

Sa han varför du inte får göra dessa saker under just ett år? Det verkar en aning överdrivet måste jag säga.

Jag gör allt utom cyklar (mest pga dålig balans) och kör bil (får ju inte ta körkort, delvis pga epilepsin men även adhd och annat elände). Badar aldrig ensam dock, och har helst sällskap när jag rider.
Fick faktiskt aldrig några "restriktioner".
Har inga större problem att t.ex. gå på krogen/konserter trots ljud, ljus(skarpt, blixtrande, blinkande) alkohol och så vidare heller.

Jag fick ep-diagnos som 18-åring (:eek:) och det började med att jag vaknade upp av ett stick i armen. Fattade verkligen ingenting.
Mindes ingenting heller.

Efter andra anfallet så blev det ju medicinering och utredning (har de utrett dig ordentligt?) och några GM har jag inte haft på flera år, däremot frånvaroattacker och mindre anfall som inte påverkat medvetandet direkt.

Utöver detta medicineras jag ändå rätt hårt, och någon/några av medicinerna sänker kramptröskeln:

lamictal (200 + 200 mg) även för "stämningsstabilisering" även om jag inte anser att det hjälper.
Seloken zoc (25 mg) + enalapril (10 mg) För hjärtat
Omeprazol (40 mg) För magen
Alvedon 1g/dag (minst) mot värken
Oxis + pulmicort mot andningsproblem
Furix (40 mg tror jag) för njure och hjärta

Tog även cymbalta men slutade, utöver det har jag testat lyrica (som ju även skulle vara "bra" för epilepsi) den funkade inte alls, inte cipralex, zoloft eller liknande heller.

Kan du inte gå på antidepressiva så se till att du får all möjlig annan hjälp! Samtalskontakter/"terapi"/personligt ombud, dessutom kanske färdtjänst vore en bra idé?

Senast ändrad:

Det går inte att få någon typ av färdtjänsträttigheter så att du i alla fall kan bo kvar om du vill?

/Camilla

jag skulle inte tro det, jag är nog inte tillräckligt sjuk för att få färdtjänst. Om man läser lagen så måste det vara en permanent sjukdom och permanent tillstånd för att få det beviljat.

Men jösses :eek:

Finns det inget annat sätt att "bota" depressionen än att ge dig piller du blir så begränsad av?

Vår hund har epilepsi men med rätt medicin fick hon inte ett enda anfall mer. I ditt fall känns det ju som att det borde vara rätt hög prio att försöka låta dig äta piller öht?

Tyvärr verkar den svenska pykvården bara kunna snabbfixa personer med tabletter. Jag behöver inte ep medicin har klarat mig utan i 16 år och äter inte någon sedan det senaste anfallet häller. Jag har varit anfalls fri sen i onsdags utan medicin.

Det löser sig säkert skall du se.

Jag sökte på vilka regler som gäller och det verkar inte omöjligt om det gäller ett vanligt bilkörkort. När det gäller anfall till följd av medicinintag så kan det räcka med tre månader utan körkort och under den tiden borde det ekonomiska gå att lösa med sjukskrivning eller liknande.

Så här står det på transportstyrelsens hemsida:
" ... kan innehav medges i följande fall: ... Epileptiskt anfall har inträffat som en direkt följd av provocerande faktorer som kan förutses inte åter-komma. Sömnbrist, alkoholkonsumtion, stress, feber, vätskebrist och fysisk eller psykisk ansträngning är exempel på sådana faktorer som i dessa föreskrifter inte är att anse som provocerande faktorer. Behovet av viss observationstid efter det senaste anfallet ska bedömas i varje enskilt fall. Anfall får dock inte ha inträffat under de senaste tre månaderna."

Ååå hoppas det är så, men läkarna pratar om utredningstid på ett år, för de tror absolut inte att Lyrika kan göra så man får anfall. Visserligen står det som biverkningar men men. :grin:

Förstår att ridån gick ner milt uttryckt och att det är svårt att tänka klart i detta läget men......
Är totalt okunnig på mediciner så ta det i beräkningen när du läser detta.
Du var anfallsfri i många år när du hade slutat med medicinen, du tror inte att du kommer att bli anfallsfri igen om du slutar med den nuvarande medicinen?
Har du provat alla andra utvägar att komma ur din depression? Ljustrerapi? örter? Ny kost? samtalsterapi? Vad vet jag...

Vad har du för jobb? Kan du inte omplaceras ett år till någonting annat? Din sambo kanske kan skjutsa dig till buss så du kan ta dig till jobb (gamla eller nytt) Skaffa medryttare till hästen och sällskap i stallet så kan du löshoppa, tömköra mm tills du kommer upp i sadeln igen?

Försök att andas och ta det lugnt *kram*
Tack ja verkligen är det nattsvart just nu. Jag äter just nu inga tabletter och har varit anfalls fri sen i onsdags. Jag vet att jag kommer förbli anfalls fri så länge jag inte ätter medicin, men nu handlar det inte om mig vad jag tror och vet utan om människor som läst i 5,5 år på universitets nivå och de tror absolut inte att lyrka var den utlösande faktorn.
Jag använder bilen i jobbet och kan inte bli omplacerad, eftersom jag är provanställd så kommer detta leda till en uppsägning.
Jag vet varför jag är deprimerad, det är ingen liten deprition som man äter sig ur springer lite i spåret och sen är det bra. jag är djupt deprimerad med suisildad planer. Jag har försökt med samtal hoss en underbar kurator som hjälpte , men jag kan inte fortsätta där utan vart hänvisad till sjukvården där den ända lätta lösningen är piller.
Tillägg: Jag förstår inte alls varför du fick Lyrica. Den används ju inte mot depressioner.[/QUOTE
Lyrika är rena under medicinen tydligen den kan bota det mästa :grin: sen att den är djupt beroende framkallande och har enormt mycket biverkningar. Anledningen var att den tydligen ska hjälpa mot ångest och dep, sen var den en epieleptika vilket var lysande enligt läkarna.

har åxå epilepsi har 2 hästar och körkort. varit anfallsfri sen jag var 14 är 28 nu. min bror har åxå epilepsi. han skulle sluta med sina mediciner och fick tillbaka skiten. han var utan körkort i ett eller 2 år. fick tillbaka det sen. han fortsatte som vanligt. fast det fick bli promenad eller cykel istället för bil. det sista tog han nog moppen till jobbet.

jag har svåra deprisioner och har gått på många olika mediciner i många år. utan problem. fast det beror kanske på vilken typ av ep du har. kan tillägga att även om jag har varit anfallsfri i så många år så vågar jag inte sluta äta mina mediciner. inte efter att det gick som det gick för min bror.

jag förstår om du inte vågar sluta med medicinerna om det funkar och det har jag världens respekt för. Jag önskar medicin funkade för mig men nu gör det ju inte det jag blir sämmre på medicin än om jag är utan. :)

Men du, lamictal är ju för epilepsi samt att det är stämningsstabiliserande? Vad har du för ep medicin?
Jag har provat flertalet antidepressiva och det har funkat just ur "ep-perspektiv" men läkarna får ju anpassa doserna väldigt noga.
Och jag kan heller inte äta vilka mediciner som helst.

Sa han varför du inte får göra dessa saker under just ett år? Det verkar en aning överdrivet måste jag säga.

Jag gör allt utom cyklar (mest pga dålig balans) och kör bil (får ju inte ta körkort, delvis pga epilepsin men även adhd och annat elände). Badar aldrig ensam dock, och har helst sällskap när jag rider.
Fick faktiskt aldrig några "restriktioner".
Har inga större problem att t.ex. gå på krogen/konserter trots ljud, ljus(skarpt, blixtrande, blinkande) alkohol och så vidare heller.

Jag fick ep-diagnos som 18-åring (:eek:) och det började med att jag vaknade upp av ett stick i armen. Fattade verkligen ingenting.
Mindes ingenting heller.

Efter andra anfallet så blev det ju medicinering och utredning (har de utrett dig ordentligt?) och några GM har jag inte haft på flera år, däremot frånvaroattacker och mindre anfall som inte påverkat medvetandet direkt.

Utöver detta medicineras jag ändå rätt hårt, och någon/några av medicinerna sänker kramptröskeln:

lamictal (200 + 200 mg) även för "stämningsstabilisering" även om jag inte anser att det hjälper.
Seloken zoc (25 mg) + enalapril (10 mg) För hjärtat
Omeprazol (40 mg) För magen
Alvedon 1g/dag (minst) mot värken
Oxis + pulmicort mot andningsproblem
Furix (40 mg tror jag) för njure och hjärta

Tog även cymbalta men slutade, utöver det har jag testat lyrica (som ju även skulle vara "bra" för epilepsi) den funkade inte alls, inte cipralex, zoloft eller liknande heller.

Kan du inte gå på antidepressiva så se till att du får all möjlig annan hjälp! Samtalskontakter/"terapi"/personligt ombud, dessutom kanske färdtjänst vore en bra idé?
Jag har ingen ep medicin och har inte haft på 16 år äter inga mediciner just nu total vägrar. De sa att utrednigstiden för att fastställa OM lyricka var den utlösande faktorn tog ett år. Under den tiden ja då fick jag inte ha ett liv men de kunde inte sjukskriva mig häller för ep är ju något man kan leva med:grin:

Nej jag tycker inte jag har blivit utträdd ordentligt de EEG jag gjort har varit normala, de skintar jag gjort har även de varit normala. Jag har inte fått göra några långtids EEG eller sov EEG.

Jag har hela tiden bet om samtals terapi men den terapeuten jag träfat har bara pusshat för mediciner. Ringde pyk i går för att få prata med någon de har fortfarande inte ringt upp. Jag tror inte jag får färdtjänst jag tror jag 'är för frisk om man läser vilka som får det enligt lagen.

En vän har haft svår epelepsi genom åren. Körkort har aldrig funnits på kartan. Men sen hon bytte mediciner har hon fått kontroll över anfallen och de sker ytterst sällan.
Så hon skaffade en slags micro-bil. Får gå max 50 km/h.
Men då tar man en risk! Så man måste fundera om man är en säker förare och inte utsätter sina medtrafikanter för fara!!!!!
Jag har ju varit medicin och anfalls fri i 16 år med körkort inga problem. Mitt problem är ju att jag inte kan äta medicin och nu har fått det utskrivet och därför fått anfall.
Jag tycker just det här valet att hjälpa dig ur din depression med nya piller kommer göra dig ännu mer deprimerad. Allt det du faktiskt har och tycker om, tycker jag det låter som det tas ifrån dig. Jag skulle försöka hitta ett annat sätt att lösa dina problem på, och inte minst ta reda på varför du är deprimerad och försökt jobba därifrån.
Jag håller med just nu är det värre än värst hela mitt liv och livsvilja har tagits i från mig. Jag försöker orka, men det finns inte någon ork kvar.Jag vet varför jag mår dåligt men den hjälpen har jag inte fått, jag vill ha samtals terapi men har hittils bara blivit erbjuden fix qvicks med tabletter.

En bekant till mig råkade ut för en svår olycka och under tiden denne rehabade och återvände till livet hade denne både färdtjänst och hemtjänst. De klippte gräsmattan, handlade och var där mest hela tiden trots att min väns situation var inte permanent. Nu sköter denne allting själv och kör bil osv så jag förstår inte varför du inte skulle kunna få färdtjänst under den tiden du inte kan köra? Har de dragit in ditt körkort eller är det en rekommendation?

Liknande trådar

X
Övr. Katt Vår honkatt som fyllde 4 år nu i veckan, har fått diagnosen foderallergi. Vi har haft fodret i cirka 4 månader (dock har vi inte givit...
Svar
3
· Visningar
1 814
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka