Kan jag fortsätta ha häst trots epilepsi diagnos.

Sv: Kan jag fortsätta ha häst trots epilepsi diagnos.

Får de verkligen säga upp dig pga sjukdom? Eftersom du har restriktioner pga epilepsin som är en sjukdom, så är det sjukdomen som gör att du under en begränsad tid inte kan utföra ditt arbete. Då borde det vara sjukskrivning som gäller tills du åter kan utföra dina arbetsuppgifter. Om man inte kan ge dig det hjälp och stöd du behöver för att pga din sjukdom sköta ditt arbete. Din nedsatta arbetsförmåga (köra bil) är ju inte permanent utan under ca 1 års tid. Vilket gör att du efter det borde kunna arbeta som vanligt igen.

Jag tycker du ska begära en rehabiliteringsplan, prata med försäkringskassan, biståndsbedömmare eller vilka det nu kan vara som tar dessa beslut. Men främst måste ju målet vara att du ska kunna jobba, vilket jag gissar är i försäkringskassans intresse.

Lycka till!

kl

Tråkigt att din ep har blivir sämre igen.

Som någon sa så borde du ha rätt till färdtjänst, speciellt med tanke på att din läkare inte ville att du skulle vara ensam. Åker man tåg eller buss måste man ju ofta ta sig till och från station busshållsplats och då är man ju ensam så det borde inte vara ett alternativ.

Hemtjänsten kan hjälpa till med så kallade trygghetsbesök, man åker dit alternativt ringer för att kolla så allt är bra.

När det gäller rida, cykla osv är det ju alltid en risk, men ibland kan det kanske vara värt att ta den risken. Sen beror det ju lite på vad för typ av anfall man har, har man exempelvis mycket frånvaro anfall är det troligtvis säkrare att rida på en trygg häst än att cykla.

Försök hitta sällskap så du inte är ensam men sen hade jag funderat på vilka risker som är värda att ta.

Jag har en tjej med epilepsi och hon rider och simmar men aldrig ensam.

Jag har ju en tjej på 6 år med epilepsi hon har inte så många GM utan mer frånvaroanfall och skrattanfall, hon har även anfall när hon bara ramlar om kull och lite andra typer av anfall.

Ni som har anfall hur upplever ni anfallen, känner ni av ngt innan? Hur känns det efteråt?

Jag skulle så gärna vilja förstå hur hon har det med alla anfall men eftersom hon saknar språk kan hon inte förklara.

Ååå hoppas det är så, men läkarna pratar om utredningstid på ett år, för de tror absolut inte att Lyrika kan göra så man får anfall. Visserligen står det som biverkningar men men. :grin:

Jag tror inte dina läkarna är riktigt pålästa, även om anfallet kommit utan du tagit den medicinen så hade det varit sex månader utan körkort när det gäller ett enda anfall om det gått mer än fem år sedan senaste anfallet innan. (Transportstyrelsen TSFS 2010:125 Kap. 8)

Min pappa råkade lite ut för något liknande, han fick diagnosen epilepsi efter en olycka med hästarna och de mediciner han fick framkallade "anfall" som gjorde att man satte in ännu mera mediciner, rena turen att han klarade sig och det var anhöriga som fick sätta stop. Efter mycket om och men gjordes en ny bedömning och det visade det sig att han troligen aldrig ens haft något epileptiskt anfall utan allt orsakades av medicinerna.

Jag hoppas att du har någon som kan hjälpa dig så att kontakten med sjukvården fungerar och du får den hjälp och stöd du har rätt till. En del läkare är väldigt duktiga medans andra kan vara rena klåpare och det krävs nästan att ha någon vettig utomstående till hjälp.

Senast ändrad:

jag skulle inte tro det, jag är nog inte tillräckligt sjuk för att få färdtjänst. Om man läser lagen så måste det vara en permanent sjukdom och permanent tillstånd för att få det beviljat.

Lyrika är rena under medicinen tydligen den kan bota det mästa :grin: sen att den är djupt beroende framkallande och har enormt mycket biverkningar. Anledningen var att den tydligen ska hjälpa mot ångest och dep, sen var den en epieleptika vilket var lysande enligt läkarna.

Sjukdomen måste inte alls vara permanent. Jag har haft färdtjänst, både turbunden och vanlig, trots att min funktionsnedsättning inte var permanent. Försäkringskassan ska också kunna hjälpa till med arbetsresor.

Lyrica är inte en medicin som jag kallar för beroendeframkallande. Man kan få vissa utsättningssymptom men det är allt. Det är ju knappast som att sluta röka eller dricka där det handlar om både fysiskt och psykiskt beroende.

Lyrica behöver inte ge en massa biverkningar. Jag äter det och har inte en enda. I början hade jag lite sådant men det gick över. Jag har också kunnat sänka dosen utan problem.

Jag tycker att du ska försöka få kbt. Det finns även att få via nätet. För några år sedan såg jag en sajt där man bara kunde köpa sig den behandlingen. Det behövdes ingen remiss. (För mig kändes sajten trovärdig och jag brukar inte vara lättlurad.)

Medicinsk yoga är inte heller att förakta. Det finns många exempel på hur svårt sjuka blivit hjälpta av det. Min chef blev gravt utbränd 2003 och kom en dag inte upp ur sängen och läsförmågan var helt väck. Hon kom i kontakt med yoga och efter första yogapasset kunde hon åter läsa och sedan gick det snabbt framåt med det andra också. För några dagar sedan satt jag och lyssnade på en föreläsning som hölls av en kvinna som blivit diagnostiserad som gravt hjärt- och kärlsjuk. Hon åkte skytteltrafik mellan hemmet och sjukhuset. Sedan 2007 då hon började med yoga har hon inte haft problem med hjärtat.

Anledningen till att jag säger det här är visa att det finns hopp.

Jo, jag jobbar på ett yogacenter :)

En bekant till mig råkade ut för en svår olycka och under tiden denne rehabade och återvände till livet hade denne både färdtjänst och hemtjänst. De klippte gräsmattan, handlade och var där mest hela tiden trots att min väns situation var inte permanent. Nu sköter denne allting själv och kör bil osv så jag förstår inte varför du inte skulle kunna få färdtjänst under den tiden du inte kan köra? Har de dragit in ditt körkort eller är det en rekommendation?

Hmm jag får kolla upp det men tror att jag inte får det dels pga av att jag nu är arbetslös jobbet sa upp mig idag.

En så länge så är körandet bara en rekommendation.

Får de verkligen säga upp dig pga sjukdom? Eftersom du har restriktioner pga epilepsin som är en sjukdom, så är det sjukdomen som gör att du under en begränsad tid inte kan utföra ditt arbete. Då borde det vara sjukskrivning som gäller tills du åter kan utföra dina arbetsuppgifter. Om man inte kan ge dig det hjälp och stöd du behöver för att pga din sjukdom sköta ditt arbete. Din nedsatta arbetsförmåga (köra bil) är ju inte permanent utan under ca 1 års tid. Vilket gör att du efter det borde kunna arbeta som vanligt igen.

Jag tycker du ska begära en rehabiliteringsplan, prata med försäkringskassan, biståndsbedömmare eller vilka det nu kan vara som tar dessa beslut. Men främst måste ju målet vara att du ska kunna jobba, vilket jag gissar är i försäkringskassans intresse.

Lycka till!
Tack jag var provanställd är nu uppsagd med omedelbar verkan pga av att jag inte kan utföra mina uppgifter. Jag vet inte hur det funkar som arbetslös men skulle inte bli förvånad om inget funkar då utan man måste klara sig själv.
Dock vet jag ju sen gammalt att försäkringskassan anser inte att ep är ett hinder för att jobba. om man nu lyckas få jobb för det finns vel ingen som vill anställa en sådan som mig.

Jag tror inte dina läkarna är riktigt pålästa, även om anfallet kommit utan du tagit den medicinen så hade det varit sex månader utan körkort när det gäller ett enda anfall om det gått mer än fem år sedan senaste anfallet innan. (Transportstyrelsen TSFS 2010:125 Kap. 8)

Min pappa råkade lite ut för något liknande, han fick diagnosen epilepsi efter en olycka med hästarna och de mediciner han fick framkallade "anfall" som gjorde att man satte in ännu mera mediciner, rena turen att han klarade sig och det var anhöriga som fick sätta stop. Efter mycket om och men gjordes en ny bedömning och det visade det sig att han troligen aldrig ens haft något epileptiskt anfall utan allt orsakades av medicinerna.

Jag hoppas att du har någon som kan hjälpa dig så att kontakten med sjukvården fungerar och du får den hjälp och stöd du har rätt till. En del läkare är väldigt duktiga medans andra kan vara rena klåpare och det krävs nästan att ha någon vettig utomstående till hjälp.

ditt inlägg ger hopp det behövs nu. Tack

jag skulle inte tro det, jag är nog inte tillräckligt sjuk för att få färdtjänst. Om man läser lagen så måste det vara en permanent sjukdom och permanent tillstånd för att få det beviljat.

Det bör finnas en undantagsparagraf till det för tex min morfar fick ett tillfälligt tillstånd då dom inte visste om hans synskada var permanent eller skulle förbättras så pass att han skulle kunna köra igen själv.

Jag kan höra med mamma exakt vilken instans i kommunen det var som hon pratade med detta, för det var hon som hjälpte honom att få igenom detta.

/Camilla

Dessutom tycker jag du ska ansöka om att få trygghetslarm, det har du på dig hela tiden i hemmet vilket borde öka säkerheten för dig.

Jag har ju en tjej på 6 år med epilepsi hon har inte så många GM utan mer frånvaroanfall och skrattanfall, hon har även anfall när hon bara ramlar om kull och lite andra typer av anfall.

Ni som har anfall hur upplever ni anfallen, känner ni av ngt innan? Hur känns det efteråt?

Jag skulle så gärna vilja förstå hur hon har det med alla anfall men eftersom hon saknar språk kan hon inte förklara.

jag har både frånvaro och kramp. nu var det många år sedan jag hade anfall men vad jag kommer ihåg så märkte jag inget innan. jag bara vakna upp och undra varför alla titta på mej. vet att en del kan känna av när dom ska få anfall men jag har aldrig gjort det.

Hundar kan tränas till att förvarna för anfall, en del av dem lär sig detta själv.
Vet en sådan som behöver ett nytt hem, PMa mig om du är intresserad.

Jag hörde om en häst som också kände på sig när ägaren skulle få ett anfall och då gick hem till stallet med henne.

Dottern har ep men är helt anfallsfri med medicin. Efter att ha provat vara utan medicin i ca 2 mån kom ett anfall o efteråt sa hon att hon haft vissa känningar som hon nu efteråt anar kunde vara "förkänningar". I övrigt lever hon precis som vi andra, har häst och är aktiv i allt livet erbjuder. Kanske har vi varit lycklliga som fått en medicin som passa henne.

Nyfiken...är skrattanfall också relaterat till ep? Jag får lätt hysteriska skrattanfall :o

Liknande trådar

X
Övr. Katt Vår honkatt som fyllde 4 år nu i veckan, har fått diagnosen foderallergi. Vi har haft fodret i cirka 4 månader (dock har vi inte givit...
Svar
3
· Visningar
1 814
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka