Kan jag fa tillbaka min hund?

Z

Zoia

Jag lanade for nagra veckor sedan ut min hund till en numera f.d god van. Jag har nyligen blivit singel och maste nu borja jobba betydligt mer. Sa kande att jag hade svart att racka till for min hund. Jag kom overens med vanninan om att hunden skulle provbo hos dem(hon har familj). Vi kom ocksa overens om att det skulle kannas bra for bada parter. Nu kandes det bra for dem, men inte for mig. Jag vill fortsatta ha min hund. Jag har grejat hundvakt. Problemet ar bara att hon vagrar lamna tillbaka hunden. Hon sager att hon fick den Och att ord, star mot ord. Jag star registrerad som agare. Jag har alla papper. Jag forsokte hamta min hund, men hon var da "bortrest". Jag hade sedan en langre tid bokat en resa utomland. Sa dar ar jag nu. Men sitter bara och har ont i magen. Och undrar -FINNS DET NAGOT JAG KAN GORA? t.o.m kansk trots att jag inte ar i Sverige?

Sv: Kan jag fa tillbaka min hund?

Räknas inte detta som stöld då? Om du vänder dig till polisen och frågar så borde de kunna hjälpa dig eftersom du står som ägare och hela den biten?Kanske räcker att säga åt din f.d väninna att du vänder dig till polisen om du inte får hunden tillbaka?

Hunden måste ju vara din. Hunden står ju på dig, och ni har inte skrivit några avtal. Ord mot ord, ja, men hunden står ju på dig.
Jag skulle ta det som stöld.
Men varför göra något nu när du inte är hemma? Är det inte bättre att vänta tills du kommer hem och ta hand om hunden?

Jag tror inte du har några lagliga problem med att ta tillbaka hunden iaf.
Du står ju som ägaren och inga avtal är skrivna?

Jag pratade med henne igen. Hon sa att om jag kommer och hamtar hunden, sa kommer hon gora en polis anmalan. Det ar pa den nivan det ligger. Sa nej, vi verkar inte kunna motas.

Och JA, jag far nog lagga ner det har tills jag kommer hem. Tack for era svar. Jag kande mig sa himla "nere". Men nu kanns det battre.

Eftersom du står som ägare så är hunden din. Hon kan inte göra något. Spelar ingen roll vad ni sagt eftersom du är den regestrerade ägaren. Gå till polisen och få det överstökat. Det är ju stöld.

Eftersom ägaren frivilligt lånat ut hunden, så räknas det inte som stöld..

Om det är en renrasig registrerad hund, så kan ts vända sig till SKK:s juridiska avdelning för att få råd om hur h*n ska gå tillväga.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 941
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 766
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama