Kan jag bli fodervärd?

Sv: Kan jag bli fodervärd?

Om dina foraldrar inte har nagot emot att betala flera tusen i manaden for fullskotsel med allt vad det innebar sa ser jag ingen anedning att du inte kan ha egen hast. Da behover du bara komma och rida nar du har lust.

Dock kan du sakert rida lektion 7 dagar i veckan for samma kostnad!

När jag var 13 (då ridit på ridskola ca 2 år och kusinens gamla travare ett par år ibland) gick jag i tanken om en egen ponny, såklart. Fick ingen då det inte fanns pengar, men önskade mig alltid massor med hästfaktaböcker i julklapp m.m. Samt lånade alla hästböcker som fanns på biblioteket. Allt för att lära mig mer, När jag var ca 15år så blev jag medryttare på ett kallblodssto som egentligen var för svårriden för min kunskap, men jag ville lära mig mer, ville lära mig ALLT om hästar, tog hand om sår, åkte me alla i stallet som skulle till klinik med sin häst bara för att se hur det går till. Stod och tjuvlyssnade när dom äldre hästtjejerna snackade bara för att höra hur dom tänker osv.
Idag är jag 22år, har ganska precis köpt en egen shettishingst. Tog honom på foder som 3åring, oinkörd. Han blev lite som en tuff hästläxa, vi har lärt av varandra, men då var jag 20 år, hade egen lön som jag betalar allt för hästen med.
Har en 11årig tjej som rider honom ett par gånger/vecka och älskar att vara i stallet (hon är säkert i stallet ca 6-7dagar/v) allt för att kanske få spola ben på någon häst, göra kraftfoderhinkarna, ge betfor till hästarna. Vilket i sin tur ledde till att hennes kompis som också var med henne i stallet varje dag fick bli medryttare på en häst i stallet =)

Så ett tips är att var mycket i stallet, olika stallar, det är stor skillnad på ridskolestall och privatstall (även skillnad här på mindre (mindre än ca 10 hästar) och större (fler än 15 hästar)). Be om att få göra småsaker, vika täcken, spola ben, rätta till grimmorna i stallet, sopa stallgången, halma, mocka, byta vatten m.m. Det är riktigt skitgöra, men tillslut kan det nog löna sig och du får rida någons häst ett par gånger, sen ser nog någon hästägare att ja men h*n är ju så seriös som fixar o donar i stallet, h*n vill kanske rida min häst =) Det var även så jag kom i kontakt med min medryttare ;)

Jag har varit medryttare i många år. Efter ca 3-4 år köpte jag min egna häst och då var jag 19 år:) Väldigt bra att vara medryttare och lära sig. Ju mer man lär sig ju mer förstår man att det finns att lära!

jag köpte min egen häst när jag var 14 utan hästvana föräldrar och hade då ridit i ett halvår. (Lär mig fort) Har nu ridit två år och ska ha min andra häst om en månad.

Fast dock lär du tänka på vilken häst du tar och ser till att ha någon du kan be om hjälp när det behövs! :)

_Viva_: Då är min ridskola väldigt dyr då jag bara kan rida tre gånger i veckan för högre än kostnaden för foderhäst, försökt att byta ridskola men där var det ännu dyrare

_Elly_: I månaden 1850 kr ungefär då det är en billig stallplats jag har tittat på även om det inte blir en foderhäst än

Eller så kan du göra som jag gjorde när jag var i din ålder. :)
Jag gick/åkte runt och frågade i alla stall jag kunde hitta i närheten om de behövde någon hjälp med hästarna. Många har faktiskt inte något emot att ha en stalltjej som kan erbjuda lite extra hjälp. Jag fick börja hjälpa till i ett stall hos två tävlingsryttare som hade lite olika hästar. Jag fick även rida mycket där som tack för att jag hjälpte till, men mest av allt så lärde jag mig så himla mycket om allt runtomkring hästarna som jag inte hade lärt mig på ridskolan. Efter att jag hade varit där i ett år flyttade dem, och då skaffade jag min första foderhäst. :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 382
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka