Kan jag bli fodervärd?

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej! Jag är 13 år och har ridit på ridskola i 1 1/2 år. Som nästan alla hästintresserade vill jag ha en egen häst (men jag vet att det inte är en så bra idé) så jag tänkte på foderhäst som kanske kan stå i ett stall på ridskolan där jag rider. Min mamma säger hela tiden att vi inte har någon plats för en häst. Mina föräldrar är okunniga om hästar. De vill att jag ska fortsätta på ridskola men jag känner att jag längtar för mycket och att jag vill vara med hästar varje dag inte bara 1 timme en gång i veckan. Skulle jag kunna ha en foderhäst om det finns kunniga i stallet och ridlärare???:confused:

Sv: Kan jag bli fodervärd?

Varför inte börja med en medryttarhäst? Då får du rida och umgås mer med hästar och kommer lära dig nödvändiga bitar inför att ha eget ansvar över en häst. Dina föräldrar kan också introduceras lite till hur det är att ha häst. De måste ha det huvudsakliga ansvaret när du är så ung, även om de är okunniga. Det är dessutom billigare att vara medryttare än fodervärd. Så leta efter en lämplig häst som behöver bli riden och pysslad med och lägg pengar på lektioner så kommer du lära dig massor på kort tid!

Nu vet jag inte hur långt du har till ridskolan, men det funkar fint att vara å hänga på ridskolor i stort sett alla dagar i veckan, finns alltid någon häst att borsta å klappa på, på det sättet lär man sig ännu mer om hästar och med tiden kanske du kan hitta en sköthäst eller medryttarhäst att rida och lära dig ännu mer på

Hur mycket kan du om allt annat som inte är ridning?

Kan du skilja en frisk häst från en sjuk eller halt?
Vad kan du om foder?
Kan du hantera olika sorters situationer, t ex en arg eller rädd häst?

Det är förstås mer man behöver kunna för att ha ansvaret för en häst, men att tänka på ovanstående är en början.

Att ha ridit 1,5 år på ridskola är väldigt lite. Har du inte heller föräldrar som kan häst låter som att du har alldeles för lite erfarenhet. Det bästa är att börja som skötare på en ridskolehäst. Då får man lära sig att umgås med hästar mer än bara ridning. Därefter kan du försöka hitta en medryttarhäst.

Jo men det finns ingen som vill ha nån medryttare i närheten den närmaste jag har hittat är 2 mil bort. Jag är på ridskolan ibland men de flesta är i små gäng och jag blir lite utanför vilket gör att jag inte är så sugen att åka dit så ofta. De flesta är runt 15 ungefär.

Försök att lära känna någon av de som hänger på ridskolan. Eller bli skötare på en häst och strunta i att du inte känner någon. Du kommer att göra det.

Många av oss har varit i samma situation som du. Själv blev jag tredjeskötare på älsklingshästen och lärde på det sättet känna andra i stallet. På den tiden var jag så blyg att jag inte vågade hälsa på de jag inte kände, men det gav mig så mycket att få sköta den hästen att jag struntade i hur blyg jag var.

Är skötare på två hästar som jag har vart ett tag så jag kan visitera hästar och har läst väldigt mycket kan mycket om hästsjukdomar och vet lite om försäkringar men mamma har nog koll på sånt isåfall. Kan nog nästan mer om hästar än om ridning. En i min klass brukar gå runt och prata illa om mig till andra som är äldre och kompisar med hennes syster så många vill inte ens säga "hej". (Det är inte sant det hon säger)

Senast ändrad:

Lägg ut annonser om att du vill bli medryttare, även om man som hästägare inte aktivt söker medarbetare så brukar många hålla koll på medryttar annonser lite då och då. Så visa att du finns och är villig engagera dig i en medrytrarhäst.

Leta inte enbart efter medryttarhäst, ser du t ex ett tävlingsstall i närheten som söker medarbetare så kan du höra med dem om du för komma och hjälpa till lite i stallet mot att du får lära dig mer.

Det låter som en jättebra idé att lägga ut annons själv! Ta hjälp av mamma och ta med mamma eller pappa till stallet om du får komma o provrida någon häst. Åk aldrig på en annons själv! Att de är med är oxå positivt för hästägaren som då får ett seriöst intryck.

Jag har faktiskt en medryttare som är 13, o hon har bara ridit i ett år. Hon började rida här hos mig på min snällaste häst. Jag är jättetacksam för att hon rider o tränar min gamling så hon får ridlektioner som tack. Hon är dock uppvuxen med hästar även om hon inte ridit innan så hon var redan från början duktig med hantering.

Jag hoppas du oxå kan hitta en häst/ponny att få sköta o kanske rida.

Kom ihåg att det är ok att inte vara fullärd(vem är det egentligen?) och var aldrig rädd för att ställa frågor till de vuxna i stallen! Det finns inget negativt i att vara intresserad och vilja lära sig! Jag blir iaf bara glad när min medryttare ställer frågor! Ibland har jag inte svaret men då tar vi reda på det. Jag tycker det är det viktigaste -att man vill lära sig! Så löser allt annat sig naturligt.

Lycka till!

Du har ridit för lite för att ha den kunskapen och dina föräldrar är okunniga.
Troligtvis kommer hästen du lånar inte att kunna få det du kan ge den. Rid på ridskola några år till och skaffa dig mera erfarenhet :)

Hejsan jag går Själv i såna tankar jag har ridit sen jag var 7 år och nu är jag 24 år. Jag har all kunskap och tiden finns där. Stallplats kan ordnas.för min del.

Men jag tycker att du är lite för ung. Vänta kanske ett år till.Fortsätt att gå på ridskolan även fast det kanske inte är så kul men de ger mycket bra lärdom de är kunniga.

Skulle jag kunna bli halvfodervärd då?

Varför just "titeln" fodervärd? Vad är det för fel på skötare eller medryttare?
Det är oftast ingen större skillnad på att vara medryttare respektive halvfodervärd. Däremot vid halvfoder så har man oftast större ekonomisk börda - dvs dina föräldrar måste vara beredda på det - och större ansvar för hästens väl och ve - ett ansvar som du ännu inte är kunnig nog att ta på dig.

Även om du blir medryttare vill jag poängtera vikten av engagerade föräldrar. Dina föräldrar behöver inte vara kunniga, men ägaren vill oftast att de är intresserade av din sport, att de följer med till stallet ibland, kanske kan ställa upp och skjutsa om det blir kaos i kollektivtrafiken, ja mycket sånt.

Jag förstår att du är ivrig att lära dig mer och att skapa en relation till en och samma häst, det vill ju alla. Men ha tålamod. Om du vill ha en foderhäst måste du skaffa dig erfarenhet av hästlivet utöver ridskolan - och den kunskapen får du av att ha en sköthäst, t ex. (Menar då privat sköthäst, inte på ridskolan).

Fortsätt vara hästskötare, gå hästskötarkurser, hjälp till så mycket du kan i stallet, borsta på så många olika hästar du kan. Visitera dem, var med och behandla småsår, mugg och annat som dykt upp. Försök att inte bry dig om de äldre tjejerna. Försök hitta någon av dem som är duktig och snäll (eller snällare än de andra) och försök lära dig saker av henne. Var lagom "på" och erbjud dig att hjälpa henne med småsaker. Var snäll och trevlig mot alla på ridskolan och hjälp till så mycket du kan, som sagt.

Upplever du regelrätt mobbing eller är det bara så att du inte får vara med de som är äldre? Minns när jag var 15, då var två års åldersskillnad ganska mycket. Jag är uppväxt i ett stall där det var väldigt bra stämning och alla tog hand om varandra. Men jag var ändå mer kompis med de som var runt min egen ålder än de som var 2-3 år yngre.

Om du, som sagt, upplever att du är mobbad tycker jag att du ska prata med din ridlärare eller stallchefen om detta. Det kan vara ett problem som inte bara berör dig, det kan finnas flera utsatta. Då behöver ridskolan jobba med sin värdegrund och sin kultur på olika sätt. För det är klart att du ska känna dig välkommen till stallet!

Men, respekt bland stallkompisar och hästar är något man behöver jobba för. Om du har ridit 1,5 år och bara är i stallet ibland så räknas du fortfarande som "gäst" i stallmiljön (självklart ska du alltid känna dig som en välkommen gäst!). För att kunna bli en "stalltjej" behöver du hänga där mycket och ofta. Om du är det, och är duktig och hjälpsam, så kommer du växa med uppgiften. Du kommer lära dig massor om hästar, och så småningom kommer du ha möjlighet att få andra, yngre tjejer att också känna sig välkomna i stallet.

Lycka till!

Att ha en foderhäst kostar dessutom en massa pengar, stallhyra, hovslagare, foder, utrustning osv osv. Finns detta med i din beräkning ? ? ? ;)

Du har fått så många bra förslag och råd kan du inte inse att du är för ung och att du bör vänta ett tag till .Det skulle jag ha gjort jag var runt runt 17 år när jag fick min första foderhäst.En nordsvensk på 12 år mörkbrun vid namn nalle. Snäll men lite busig stark var han.

Jo jag förstår det och jag ska satsa på medryttarhäst istället ett tag men jag vill bara svara på frågorna

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 382
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka