Sv: Kan jag bli fodervärd?
Fortsätt vara hästskötare, gå hästskötarkurser, hjälp till så mycket du kan i stallet, borsta på så många olika hästar du kan. Visitera dem, var med och behandla småsår, mugg och annat som dykt upp. Försök att inte bry dig om de äldre tjejerna. Försök hitta någon av dem som är duktig och snäll (eller snällare än de andra) och försök lära dig saker av henne. Var lagom "på" och erbjud dig att hjälpa henne med småsaker. Var snäll och trevlig mot alla på ridskolan och hjälp till så mycket du kan, som sagt.
Upplever du regelrätt mobbing eller är det bara så att du inte får vara med de som är äldre? Minns när jag var 15, då var två års åldersskillnad ganska mycket. Jag är uppväxt i ett stall där det var väldigt bra stämning och alla tog hand om varandra. Men jag var ändå mer kompis med de som var runt min egen ålder än de som var 2-3 år yngre.
Om du, som sagt, upplever att du är mobbad tycker jag att du ska prata med din ridlärare eller stallchefen om detta. Det kan vara ett problem som inte bara berör dig, det kan finnas flera utsatta. Då behöver ridskolan jobba med sin värdegrund och sin kultur på olika sätt. För det är klart att du ska känna dig välkommen till stallet!
Men, respekt bland stallkompisar och hästar är något man behöver jobba för. Om du har ridit 1,5 år och bara är i stallet ibland så räknas du fortfarande som "gäst" i stallmiljön (självklart ska du alltid känna dig som en välkommen gäst!). För att kunna bli en "stalltjej" behöver du hänga där mycket och ofta. Om du är det, och är duktig och hjälpsam, så kommer du växa med uppgiften. Du kommer lära dig massor om hästar, och så småningom kommer du ha möjlighet att få andra, yngre tjejer att också känna sig välkomna i stallet.
Lycka till!