Kan inte veterinär utföra insemination?

Sophia_

Trådstartare
Är det verkligen nödvändigt med betäckningsstationer och isf varför?
Om hingstägaren skickar ut sperma kan väl en veterinär utföra inseminationen hemma hos mig, eller?

Varför betala dyra stationsavgifter och uppstallning?

....Eller är jag helt ute och cyklar? :confused: :D

Sv: Kan inte veterinär utföra insemination?

Jag stallar iofs aldrig upp men jag är ganska övertygad om att det skulle bli väldigt mycket dyrare att ha vetrinärerna åkande hem till alla som ska ha seminerat, det skulle bli en "per besökkostnad" och vad kostar inte det om stoet inte tar sig förren tex på tredje brunsten och dittills tex tre semneringar per brunst. Nej tack för min del.

jo det kan dom ju göra, men det är inte alla som har mobila ultraljud...som nästan krävs om man ska seminera hemma....OM jag hade ett väldigt besvärligt sto av nån anledningen så skulle jag ta det alternativet, men det är ju lugnt att åka till seminstation....

Jodå, du kan låta en veterinär seminera stoet hemma hos dig. Men du måste söka tillstånd hos Jordbruksverket.

Jag fragade en bekant i Sverige precis denna fragan for nagon manad sedan!
Jag har inte sa mycket erfarenhet av semin-avel i Sverige, sa jag fattade inte att en veterinar inte var tillaten att seminera ett sto.

Har pa Irland inseminerar bara veterinarerna, eller hingstagaren sjalv, men det ar ovanligt. I de flesta fall skickas strana till din veterinar som inseminerar ditt sto. Normalt sett far man aka till "kliniken", men de flesta veterinarer som har med hastar att gora har en mobil ultraljud och de flesta med flera ston har en hanterings-stallning.

Tänker du betäcka dit sto i vår eller undrar du bara allmänt.

Jag har flera gånger gjort just det och även ultraljudat både innan och efter. Men vet som inseminerar ska ha tillstånd för det och de flesta har inte det.+ mobilt ultraljud.

(Jag tyckte det var rätt skoj att sitta i bilen med frigolit lådan som 11 månade senare blev min fölunge. Det var enklare att hämta färsksperma direkt från stationen än att hämta på arlanda.)

Nästa vår när jag betäcker hoppas jag kunna göra det hemma igen

Alla veterinärer har inte behörighet att seminera ston, de måste ha gått nån speciell kurs på hästsemin. Annars så går det nog bra (tror jag).
Sen är ju frågan om en veterinär som inte har seminerat så mycke, lyckas få stoet dräktigt.

Nej även veterinärer måste gå seminkursen för att få seminera, även måsate veterinärer som ska vara semin veterinärer och ultraljuda inför semination ska ha gått en speciell kurs.

Jo, så är det, men jag har sån tur att min vet är "hästgyn" och jobbar på de stora stuterierna i närheten med just insemination och ultraljud.

Jag har allvarliga funderingar på att betäcka ja, har i princip valt hingst osv, ska bara ta det slutgiltiga beslutet... :o ;)

Det lär väl bli på seminstation men tanken slog mig bara... :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 679
Senast: sjoberga
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 786
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 599
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sötpotatis
  • Pizza (hemgjord)
  • Vinterföräldrar 24/25