Kan inte ta ner huvudet !!!

gylle

Trådstartare
Vet var ute och vaccinerade en av mina hästar nu ikväll, reagerade några timmar senare på att hästen verkade lite summ (normalt mkt liv i denna som skall döda boxgrannar mm), tog ut henne i ridhuset och hon skrittade omkring, fick en känsla av att något inte stämde tyckte att hon höll halsen aningen snett och såg stel ut.
När jag sedan tog in henne och fodrade kvällshöet så tog det en liten stund sedan stod hon och skrapade med benet framför högen och var allmänt irriterad, började då ana ugglor i mossen höll upp en tuss till henne och hon åt den direkt tog en ny tuss och satte mig på huk och sänkte den och hon kunde följa med tills halsen var rakt ut men inte sänka den mer (eller ville inte i alla fall). Hängde upp höet i ett hönät då åt hon med god aptit. Försökte känna och klämma på halsen där hon fått sprutan men hittar inget konstigt, nu är problemet att hon inte tycker om att man trycker och har sig på henne annars heller därför svårt att utläsa om hon reagerar för tryck eller ej. Vad kan ha hänt ? Har själv funderat lite på om det kan vara en nerv som sprutan har träffat ? Vad fasiken skall jag hitta på med henne ? Har försökt få tag på vet igen utan att lyckas, har lämnat meddelande på hennes telefon men risken är väl att hon inte kollar den förrän i morgon. Någon som har varit med om något liknande ?

Sv: Kan inte ta ner huvudet !!!

inte av vacc men av pencilin sprutor.:Om det hade varit så att hon skulle ha en till imorgon hade jag rek.att gett nästa i baken.:)
Det har nog gett me sig om nån dag eller så.

Samma sak hände min häst vid vaccination tidigare i år, hon blev allmänt stel i hela kroppen och kunde inte heller ta ner huvudet och äta från marken själv. Vet rådde att hålla koll på temperaturen (hästen fick lite feber i ett par dagar) men sa att om läget inte blev värre eller tempen stack iväg så var det bara att vänta. Fick fodra med hönät i boxen och bygga ett "bord" av halmbalar i hagen och lägga höet där. Redan dagen efter var det bättre, och efter tre dagar nästan helt som vanligt. Gav dock en dryg veckas ledigt för att vara på den säkra sidan. Hoppas det blir bra, inför nästa vaccination kan du fråga vet om det finns något vaccin med mindre biverkningar, vet att det finns ett som ska ha minst biverkningar, minns dock inte vad det heter...

Det har hänt mig tre gånger. Det är inget farligt, bara en reaktion på vaccinet, men visst blir man skitskraj!
En av mina hästar har fått reaktion två gånger, då har han blivit stel och tom. lite vinglig. Den andra hästen har fått en reaktion en gång. Han blev lite sämre, stel, vinglig och tuggade fradga. Men det gick över och idag mår båda bra.
Men det är viktigt att du ringer veterinären och pratar med henne/honom!

Hon är idag bättre betar i hagen nu även om halsen fortfarande är mkt spänd. Pratade med vet imorse också och hon skall få helt ledigt några dagar (skulle ju ändå bara gått lugnt pga vaccineringen så nu blir det helledigt istället). Fel på aptiten är det i alla fall inte, då detta är en dam med mkt bestämda åsikter som så fort något inte passar damen larmar i boxdörren tills "mamma" kommer och fixar det oavsett tidpunkt på dygnet (bor vägg i vägg vilket hon lärt sig hmmm), så tänkte jag att om höet i hönätet tar slut och det endast finns det som ramlat ur på golvet kvar så blir det inte mkt sova av för mig. Så jag proppade hönät för ett helt kompani hängde in närmre 20 kg, tror ni det var något kvar i morse ???? Nej inte ett strå hon hade ätit rubbet så aptiten är det som sagt inget fel på.

:banana:Väckte en skitgammal tråd men jag har varit så nojjig över tvååringen hela dagen.

Det här stämmer in på henne, jag har letat alla möjliga orsaker, veterinären var inte heller 100 så dagen har varit lite orolig. Nu kanske jag kan gå och lägga mig..

Är det vanligt med den här reaktionen på vaccineringen? Inga av de andra hästarna har fått det förut och just den här fick sin fjärde spruta. Har inte visat något tidigare.

Om det är samma torde hon vara sitt vanliga jag inom kort. Hoppas jag verkligen!

Min häst reagerade också på spruta i år, 2a virusabortsprutan. Blev stel, fick äta ur hönät, fick lite feber. Sedan blev det en tjock svullnad på halsen där sprutan varit. Därinne blev det sedan en böld och den satt dumt till så jag fick medicinera bort den med 2 sorters sulfa. Var och UL:ade halsen för att konstatera om det var en böld. En liten spruta blev en dyr historia.
Nu verkar dock svullnaden borta efter några månader.

:banana:Väckte en skitgammal tråd men jag har varit så nojjig över tvååringen hela dagen.

Det här stämmer in på henne, jag har letat alla möjliga orsaker, veterinären var inte heller 100 så dagen har varit lite orolig. Nu kanske jag kan gå och lägga mig..

Är det vanligt med den här reaktionen på vaccineringen? Inga av de andra hästarna har fått det förut och just den här fick sin fjärde spruta. Har inte visat något tidigare.

Om det är samma torde hon vara sitt vanliga jag inom kort. Hoppas jag verkligen!

Haha ja det var en gammal tråd detta, just denna gång hästen reagerade som jag skrev om ovan var faktiskt också hästens 4 e vaccinspruta (fick inte med något vaccintyg vid köp av henne som 5 åring så jag vet inte om hon fått någon tidigare köpt via förmedlare utomlands) i alla fall så var det en sak som skillde på de tre första fick hon kombination med tetanus (stelkramp) detta var första "rena" influensaspruta hon fick. Året efter fick hon åter samma då vi inte hängde upp oss så mkt på reaktionen vilket det visade sig att vi borde gjort, då hon fick en mkt kraftigare reaktion året efter, hög feber, svullnade upp till elefantben i alla 4 benen mm var riktigt dålig i en vecka. Dessa två åren fick hon Equip och efter att ha kollat runt blev jag klok på att det var just detta vaccin som var mest representerat vid reaktioner och efter samråd med vet så har hon efter det fått ett annat dyrare vaccin som tydligen har lägst andel kända reaktioner och sedan vi bytte har hon inte reagerat alls (har inte hennes pass här så kan inte på rak arm säga namnet på det nya). Så det enda som gäller numer är att förvarna vet när det är dags för vaccinationer så hon hinner beställa hem hennes specialare.

Det där är jag lite rädd för vad gäller min häst, så jag kommer nog strunta i sista virusabortsprutan för att undvika ännu en reaktion. Får hoppas att de vanliga vaccinen går bra i fortsättningen eftersom hon aldrig reagerat på dem förut.

Förra året fick mitt sto reaktion på kombinationssprutan men den rena A2 sprutan gick bra i år.

Hon svällde upp på halsen och blev stel, stod även som en sågbock så man kunde lätt tro att hon hade fått stelkramp. Det gick över på en vecka men det tog månader innan halsen var återställd.

Det där har jag oxå varit med om en gång för ett par år sedan... Blev jätteorolig när min lilla pålle plötsligt blev sådär stel:eek:.. han fick äta ur hönät, men som tur va så blev han bra sen igen :smirk:

Hon blev normal dagen efter. Hon äter sin mat i normalhöjd igen.
Vaccinationen var samma sort som hon haft tidigare så det blir lite av en chansning nästa år om jag ska prova samma eller ta en annan.
Men nu vet jag i alla fall vad det var. Jäätteskönt. Man är ju rädd om sina fyrbentingar liksom.
Har dock börjat kalla henne sågbock....:D Men kärleksfullt:angel:.

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 834
Senast: Luleå
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 620
Senast: Liten
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även... 2
Svar
28
· Visningar
14 414
Senast: Summerwind
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
22 072
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka