Kan inte stå still

IorAndSigge

Trådstartare
Min häst har väldigt svårt att stå still när man sadlar eller bara ska stå still för att tex korta/länga stigläderna eller när man sitter upp. Vad ska man då hitta på då? Om man försöker hålla henne så går hon gärna upp i vädret! Vad ska man göra för att få henne att stå still?:)

Du ställer tillbaka henne, exakt på platsen hon stod innan.
Alltid lugnt och sansat, bli inte irriterad eller otålig, säg inget, bara placera henne där du vill ha henne.
Det kan ta hur många gånger som helst, men till slut lär hon sig att det är du som säger till om hon ska flytta sig eller stå still, det är du som bestämmer :)
Hon kommer att tröttna innan du gör det....

Min ena var sådan. Både från mark och på ryggen, skulle man upp sprang hon iväg, var man uppe och skulle fixa länderna gick hon i väg.
Jag gjorde som så att när jag skulle sitta upp och hon började gå så tog jag lätt i vänster tygel och så fick hon snurra runt mej tills hon stannade, då provade jag igen och om hon gick i väg, samma procedur.
Man måste vara utrustad med ett väldigt tålamod! Nästa steg var att hon gick i väg direkt när jag satt mej i sadeln, då hoppade jag av och lät henne snurra igen sedan upp igen.
Hon fick aldrig gå i väg utan att jag bad om det. Nu står hon still när jag hoppar upp och jag kan i lugn och ro pilla med allt jag vill innan vi går i väg! I bland faller hon tillbaka men det brukar räcka med ett halvt snurrvarv så står hon snällt sedan :)

Välj ett kommando för att stå stilla och lär hästen det. Exakt vad spelar mindre roll så länge du är tydlig och konsekvent. Jag har lärt min, som kan bli lite stressad i vissa situationer, att stå stilla kommandot betyder "stå still och slappna av". Väldigt användbart!

Min häst har väldigt svårt att stå still när man sadlar eller bara ska stå still för att tex korta/länga stigläderna eller när man sitter upp. Vad ska man då hitta på då? Om man försöker hålla henne så går hon gärna upp i vädret! Vad ska man göra för att få henne att stå still?:)

Tycker det är lite olika vad som fungerar bäst på de med myror i brallan. Det enda som inte brukar fungera är att bli irriterad eller bli för tjatig då brukar de gå upp i linningen..

På min är det enda som fungerar "omvänd psykologi" som vi brukar säga..Är han sån att han går omkring så får han göra det fast genom att vi ser till att bestämma hur och när genom att vi lugnt och metodiskt flyttar runt, fram och tillbaka tills han nöjer sig eller att han tycker "nä fy vad tråkigt!" På så sätt har vi i stället för att tvinga honom att bara stå still, gett honom en uppgift då det är hans problem att han blir uttråkad väldigt snabbt.

Det är hittills det enda som har fungerat och utan att man slipper hålla på allt för länge.

Till att börja med på en sån häst hade jag absolut undvikit att uppsuttet öht sitta och försöka korrigera stigläder, sadelgjord osv uppsuttet, det blir överkurs.
i övrigt, som flera skrivit får du ju lära den, konsekvent, lugnt och successivt. vänta på önskad respons, räcker att du läser av sekunden du får respons dvs hästen slappnar av och står stilla, så ger du eftergift dvs du pausar och berömmer. sen nästa steg osv. Om den tramsar vid pall osv, sitt aldrig upp innan hästen går att korrigera från backen att stå stilla och lugn intill pallen och du kan reglera den hur den står där osv. sen nästa steg. osv.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 214
Senast: Valle
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: Marvin
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 222
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur