Kan inte rida

Sv: Kan inte rida

Nej att rida en unghäst kan jag nog erkänna kräver en större del muskelmassa än en redan tillriden, dock påstår jag fortfarande att det inte kräver SÅ stor musklermassa då man ( jag ) tar det i andra steg än vad är vanligt, just konflikten i början av varje "ny" övning kräver ibland en del muskler, när konflikten är över krävs det inte länger. Dvs, att galoppera på en helt grön häst tar för mig ca 1.5 - 3 år, beroende på hur hästen utvecklas, min tott behövde ung. 8 månader i enbart skritt för att få upp balans och koordination med ryttaren på ryggen samt börja förflytta sig med medparten muskler i stället för vikt. - innan dess påbörjade jag inte traven, och då var han ändock redan riden och hade en grund muskelatur dock felriden.

som sagt var, jag är ingen hoppryttare påstår mig absolut inte vara det, naturligvis krävs det teknik och balans och förfinig för att hoppa en bana på 160, jag har inte hoppat mer än 120 banor i mitt liv och jag tycker att dom har varit extremt krävande - MEN på ett betydligt grövre plan. Alltså, det viktigt är inte milimeter skilnaden på hur du sitter i sadeln, vad du gör med handen, vari du lägger vikten exat då, osv. det är så mycket mer förfinat med dressyren, allt märks så mycket tydligare *i mina ögon* Jag har sett ryttare på skit fina hästar gå in och hoppa 140 banor och sett ut som fågelskrämmor. Hästarna hoppar för dom har lärt sig det mer eller mindre, en häst går inte rätt , det kan SE bra ut men de går inte rätt om inte ryttaren gör rätt, åtminstone inte mer än nån/några veckor.

När du kniper med låren skapar du spänningar upp i sitsen, och du stannar genom att du lättar komemr fram och spänner mer eller mindre hela kroppen, man komemr i obalans. när du följer hästen med sittbenen och genom dom styr vart hän den ska och sedmera ber den sakta av genom att inte följa rörelsen vilket blir en motsättning mellan två rörelser - en annan spänning, som följs av en eftergift så snart hästen stannar då den har följt ryttarens avstannade rörelse. Spänner du knäna blir det ingen aoutomatisk eftergift och en onödig spänning för både häst och ryttare.

men som du sa, alla sätt är bra förutom dom dåliga, så länge man trivs och hästen mår bra så är det, det absolut viktigaste, det enda jag säger är det som jag har lärt mig och alla lär vi oss olika, JAG tycker att mitt sätt är bäst, men det betyder inte att det är universellt, ditt är ur neutral synpunkt ( dvs majoriteten av häst sverige ) säkert bättre än mitt. =)

Måste säga att jag har aldrig tänkt tanken "oj, vad hon sitter illa" när jag sett dig rida. :confused: Tycker att din sits ser bättre ut än en hel del andra sitsar...

Själv jobbar jag på sitsen för jämnan, särskilt nu när magen blivit större och det är lite jobbigare att sitta som man ska :crazy:

M.

Gud!!!
Jag vet exakt vad du menar!!!
Min morsa hade filmat mig en gång o de såg så fult ut så de va inte klokt!
Jag lutade mig åt höger jättte mycket...
tårna var spetsade rakt utåt...
spöt gick åt alla håöö o kanter...
Jag var arg på mig själv o tyckte att jag var sämst i hela världen!!!
Men sen sa min morsa att jag måste ju göra nåt rätt eftersom min ponny gick jätte fint...
Träna,träna och tillslut träna.. :p

Gud!!!
Jag vet exakt vad du menar!!!
Min morsa hade filmat mig en gång o de såg så fult ut så de va inte klokt!
Jag lutade mig åt höger jättte mycket...
tårna var spetsade rakt utåt...
spöt gick åt alla håöö o kanter...
Jag var arg på mig själv o tyckte att jag var sämst i hela världen!!!
Men sen sa min morsa att jag måste ju göra nåt rätt eftersom min ponny gick jätte fint...
Träna,träna och tillslut träna.. :p
Något måste du ju göa rätt... ;)

Tack snälla! Känns bra att du säger det eftersom du sett mig rida!!
Irma

Varsågod! :)

*tips* När jag känner att jag säckar ihop i sadeln brukar jag låtsas att jag är Lussan eller nån :o :angel: :o och genast går hästen mycket bättre! För att jag sitter mer rätt förmodligen :angel:

M.

Vart bor den där dressyrtränaren, vad heter hon?
Jag är intresserad för att jag vill träna upp mig och min arab. Har du hennes telefon nummer så skulle jag bli glad om jag fick det. MVH//Malin

Oj oj oj, jag blir lite häpen över ditt sätt att tala om hoppsits. Jag har mest hoppat fullblod och unga hästar och där är det banne mej inte bara att sitta och åka runt utan det kräver känslig ridning i varenda steg. Jag tror jag rider som ramonarunds, har inte tänkt så mycket på det,men jag tror jag håller til med knäna när jag balanserar upp och tar tillbaka.Men att jag har balansen i hälarna. Mycket går av sej själv utan att man reflekterar över vad man gör, men fullbloden talar om direkt om du är i obalans, blir okänslig eller bara tror att det är att styra mot hindret. Åtminstone mina.
Du skulle gärna fått pröva om du tror att det inte krävs förfinad ridning för att få dem runt en bana på ett snyggt och balanserat sätt.

irma skrev:
Nu är Irma misspepp! Har kollat på mig själv på video och jag sitter så fruktansvärt illa, och det kan jag inte släppa, utan jag tänker på det hela tiden. Det har gått så långt att jag inte ens tycker att det är roligt att rida eftersom jag ser mig själv och min dåliga sits hela tiden framför mig. Mina tränare är på mig och tjatar och jag försöker att göra rätt men just nu känns allt bara blä. Jag skulle helt klart behöva åka på läger där det är fokus på sitsen hela tiden, och inte på hästens form. Är det nån som känner till något sådant i mellansverige eller ska jag lägga ner ridningen?
Lägg in bilder så kanske Susan kan guida dig lite:idea:

Alla tycker dem sitter hemskt ibland:)
Men det går alltid att göra bättre:)
Tänk på att inte sitta och titta ner på hästen, utan blicken ska vara framåt. Släng upp blicken i taket/himlen då och då:D svårt och titta i taket om du sitter framåtlutad.;) Tittar du ner faller du automatiskt framåt, axlarna faller fram, handen blir för låg och hela sisten faller ihop. Så upp med blicken, det gör otroligt mycket.:)

Ang att hälen åker upp så tänk på att skänkla med vaden och inte hälen. Slappna av i skänkeln och låt den bara hänga. Fotleden ska vara rörlig. Drar du upp hälen så skapas det spänningar i benet och det leder till en spänd sits. Rid med sätet och magen. Det är där balansen sitter.och det är också där du kan ge dem finaste hjälperna och känner hästens rörelser.

har också prolemet att jag tänker mer på hur det ser ut för andra än vad jag faktiskt gör och hur det känns. Hur det känns gör dig som ryttare är viktigast av allt. Känns det bra så ser det också bra ut.
Och alla andra har ju fullt upp med sin egen ridning;) och oroar sig säkert för precis samma sak. Tänk på bara att slappna av, titta framåt och slappna av, så blir det säkert bra. du har ju en skitfin häst eller hur? Visa det.:) :banana:

Prata med dina tränare om en sitslektion.
Rida på lina utan stigbyglar är jättebra:)

men kniper du med knäna så kan du ju inte heller komma ner ordentligt i sadeln/hästryggen eftersom du då lyfter upp dig själv ur sadeln

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
562
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 724
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar