Sen ska man aldrig trampa ner tån ( dressyr , innom hoppning blir det väl ett måste, men jag ser inte hoppning som nån direkt konst elr ridning utan mer just 4 fun, något rätt grovt och oförfinat ) eftersom man spänner muskler ända upp i stätet vilket omöjliggör en god och följsam sits och därmed en bra kontakt med hästen. [.quote]
Jag vantade faktiskt med detta inlagget till efter att jag verit ut och ridit, bara for att kanna hur jag sjalv rider.
Jag spanner faktiskt inte kroppen mer under hoppning an vad jag gor under ett dressyrpass. I hoppningen har jag balansen och viktn i halen, vilket gor att jag aldrig pekar nedat med tarna.
Dessutom tycker jag att du ar lite insnoad pa dressyr om du tycker att hoppning ar grovt, oforfinat och mer for skoj skull. Jag skulle vilja se dej hoppa runt en bana pa 160 cm och sedan beratta for mej att det inte kravde kunskap, balans, teknik, oga for distanser. Att hoppningen ar en konst ar precis lika sjalvklart som att dressyren ar en konst.
man ska inte heller knipa med knäna även det skapar spänningar, bättre i stället att lära hästen att stanna när du sträcker dig upp i sadeln, när du gör detta spänns automatisk överdelen av låren och du stannar i din rörelse, när du stannar i din rörelse stannar hästen.
men nu sager du ju emot dej sjalv. Ar en medveten spanning samre an en omedveten spanning. I bada fallen gor ju hasten som du vill, eller hur? Jag har en annorlunda metod an vad du har, men i verkligheten ar de ju egentligen likadana, bara att din spanning/ditt motstand, sitter hogre upp pa hasten.