Kan inte rida

irma

Trådstartare
Nu är Irma misspepp! Har kollat på mig själv på video och jag sitter så fruktansvärt illa, och det kan jag inte släppa, utan jag tänker på det hela tiden. Det har gått så långt att jag inte ens tycker att det är roligt att rida eftersom jag ser mig själv och min dåliga sits hela tiden framför mig. Mina tränare är på mig och tjatar och jag försöker att göra rätt men just nu känns allt bara blä. Jag skulle helt klart behöva åka på läger där det är fokus på sitsen hela tiden, och inte på hästens form. Är det nån som känner till något sådant i mellansverige eller ska jag lägga ner ridningen?

Sv: Kan inte rida

Det är det som är utmaningen med ridningen ju!
Försök att inte ha så höga krav på dig själv, det är då det blir värre!
Koppla av, släng av stigläderna o stigbyglarna och rid, rid , rid!

Jag tycker att for manga manniskor tanker mer pa hur de ser ut, an vad de egentligen gor pa hastryggen. Helst ser jag en ryttare som rider aktivt, anvander benen, sitter tight i sadeln och kan rida hasten i form utan att boka omkring. Att det sedan inte ar perfekt lodrat sits eller dyligt ar inte alls lika viktigt enligt mej - det handlar om hur hela ekipaget ser ut, inte bara ryttaren eller hasten.

Ju battre sits du har, ju battre teknik kommer du att fa. Och med en bra teknik blir det lattare att rida korrekt, och darmed ocksa roligare.
Men tank inte for mycket pa det, slappna av, ha roligt och gor ditt basta. Ridning ska varaa kul och intressant....om du tappar det roliga och intresset sa ar det inte sa mycket kvar sedan.

Jovisst är det så att det ska vara en utmaning, och det har jag tyckt förr också, men nu när jag såg mig själv så tänkte jag på hur andra ska uppfatta det. Jag vet ju hur det snackas i hästkretsar, och då tänker jag på alla gånger jag ridit på träningar o dyl, och suttit som en kratta. Visserligen ska man strunta i andra men jag gör inte det. Jag har ju vetat att min sits inte är optimal men jag har inte känt själv när jag rider att det inte är så bra. Det är väl ett sundhetstecken kanske att man är medveten? Men man vill ju helst att allt ska hända på en gång, och det gör det väl inte när man har suttit på ett visst sätt i en massa år.

Jo, men det är ju det som inte funkar, att ekipaget ser bra ut, för det tycker inte jag det gör om man sitter kutryggig, drar upp knäna, har hälarna uppåt och för långa tyglar. Även om hästen går bra i form blir det för stora åthävor för att få honom dit.

Jag skulle vilja se en bild pa dej nar du rider.
Drar upp halarna ar latt att fixa, tank bara pa att ha vikten i halen. Sta garna upp i faltsits ett tag, tryck ner halen sa langt det bara gar och riktigt fa ner vikten och balansen i halen. Nar halen och balansen finns satter du dej ner igen.
Men ha halarna pa samma stalle.

Ryttare som sitter lite framat lutade har ofta for lite magmuskler. Nagra extra sit-ups pa kvallen sa fixar du det problemet. Vi begar av vara hastar att de ska ha muskler och vara i form, medans vi sjalva kan vara totalt otranade och lite halvfeta.
Se till att vara tranad sjalv, da kommer en naturlig sits pa kopet.

Ha mal som ar uppnaeliga. Ingen ide att satsa sa hogt att det kanns oatkomligt. Ta ett steg i taget.

Kan du inte ta ett extrapass med din tränare varje vecka, och verkligen köra sitsträning? DVS hon longerar hästen inspänd, du sitter på utan stigbyglar & tyglar och bara över på att just SITTA? Jättebra balansträning, och man märker verkligen resultat.

Måste få komma med ett litet inlägg bara.

Lodräta sitsens poäng är ju att göra så lätt som möjligt för hästen och ryttaren. Sitter du i en lodrät sits så skapar du balans med hästen och hjälpgivningen blir rätt. Dessutom, vad menar du med aktiv ridning? Sitter du korrekt blir din ridning aktiv vare sig du rör dig eller inte. Själv strävar jag efter att sitta stilla så mycket som möjligt under ridpasset.

Till Irma: Jag har inte sätt någon bild och jag har ingen aning om var felet ligger men ofta kan det hjälpa om man kommer i bättre form själv. du kanske redan är fitnesstypen så då är det bara att kämpa vidare men annars kan det hjälpa att gå på work-out någon gång i veckan, få konditions, styrke och korrdinations träning!

Ge inte upp, kom ihåg att det är kul att rida. Säj till din tränare att du vill fokusera mer på sitsen! För ridningen blir så mycket lättare om man sitter rätt! :)

Det finns en jättebra dressyrtränare i Östergötland som fokuserar sig mycket hårt på sitsen och som har SallySwift som inspiration. Jag kan skicka ett mess till dig och tala om vad hon heter.
I väntan på det så läs Sally Swifts bok. Den är mycket tungläst med många ibland kluriga liknelser, men håll ut och läs lite då och då så kommer du att få ahaupplevelser!! Sedan kan jag säga att det mesta som är fel med sitsen kan härröras ur bäckenets placering. Om du sitter kutryggig har du fel position på bäckenet, och antagligen är sadeln inte bra. Väldigt många sadlar sätter en i stolsits och då blirman kutryggig när man försöker rida. Försök sitt i sadeln som om du står upp på marken. Om man tar undan hästen under dig så ska du kunna stå som vanligt, det är en bra tumregel. Experimetera med att hitta din lodräta sits. Man ska kunna sitta rakt utan att spänna en massa muskler i rygg och mage. Tippa fram och tillbaka så kommer du att hitta lodet.
Jag tycker att det är jättebra att du kommit på det här! Tappa inte modet utan träna på, är man medveten och arbetar med det blir det garanterat bättre!!!

Men balansen finns ju inte i hälen. Och man ska inte trampa ner hälarna för allt i världen och ha all vikt där.
Som Cillavan skrivit ska man landa i full balans om hästen skulle dras undan mitt under ridningen.
Har man då hälarna nedpressade kan det bli svårt.
Fötterna ska vila mot stigbyglarna, inte pressas ner. Foten ska vara parallell med marken.
Har man hälarna för nedtrampade blir det en konstig vinkel och musklerna i benet kan inte användas rätt (kan någon annan förklara närmare?)
Ett tips till trådskaparen är att tänka lite mera "tårna upp" än "hälarna ner".
Mkt barbackaridning för att få mer balans och på så sätt kunna slappna av mer i sitsen.
DEt tycker jag har varit jättenyttigt för mig.
Tex om man galopperar barbacka och förlorar balansen händer det ofta att man kniper åt med knäna som reflex och försök att hålla sig kvar samtidigt som man försöker stanna hästen. Kniper man åt med knäna barbacka känner hästen det extra tydligt och ökar farten, man tvingas då tänka till och verkligen släppa benen om man vill få stopp på hästen. Jättebra påminnelse alltså ;).

Senast ändrad av en moderator:

du kan lika gärna lära hästen att göra en halvhalt med att knipa med knänen...Jättepraktiskt du rider barbacka håller på att åka av, kniper med knänen och hästen saktar av... :angel:

Rumpnissen skrev:
Lodräta sitsens poäng är ju att göra så lätt som möjligt för hästen och ryttaren. Sitter du i en lodrät sits så skapar du balans med hästen och hjälpgivningen blir rätt. Dessutom, vad menar du med aktiv ridning? Sitter du korrekt blir din ridning aktiv vare sig du rör dig eller inte.

Hur hjalper du hasten, hur visar du hasten vad du vill att den ska gora, om du sitter blickstilla??
Lodrata sitsens poang ar att skapa balans, men framst skapa teknik!! Vi lar hasten att flytta sej undan skanklarna, sa for att vara en aktiv ryttare maste du anvanda benen. I den lodrata sitsen far du bast ben-frihet att anvanda dem som det behovs.

haringenfantasi skrev:
Men balansen finns ju inte i hälen. Och man ska inte trampa ner hälarna för allt i världen och ha all vikt där.
Som Cillavan skrivit ska man landa i full balans om hästen skulle dras undan mitt under ridningen.
Visst ska man inte trampa ner halen allt vad man har, det sager jag inte heller. Det ar ocksa en skillnad i dressyr och hopp-ridning. Dressyrryttare rider mycket med satet, har tyngd i rumpan och kan skjuta pa hasten med satet. Hoppryttare behover ha balansen nagon annanstans an i rumpan, och darfor ar fotterna det basta. Ju lagre tyngdpunkt du har, ju mer balans far du.
De flesta svenska ryttare behover lara sej att sitta tightare i sadeln, fa ett mera sakert sate och battre balans. I Sverige ar vi duktiga pa teknik, de flesta tavlignsryttare har en mycket bra sits, men de ar inte alltid sa aktiva ryttare som hjalper hasten att gora ett bra jobb.

Att saga att man ska rida mycket barbacka sa man lar sej att inte knipa med knana ar lite forvirrande for mej. Jag fattar inte hur du tanker?
Jag har blivit lard att knipa med knana nar man vill att hasten ska sakta ner. Eftersom du nar du kniper med knana gor motstand mot hastens egna rorlser, och den da saktar ner. Tex for att gora en fyrkantig halt har jag blivit lard att knipa med knana!! Och det funkar for mej.

Man far battre balans av att rida barbacka, men far man verkligen en battre sits? Hur sitter du nar du rider barbacka? Med tarna? Med ditt backen? Jag vet sjalv att jag har en mycket taskig sits nar jag rider barbacka, daremot har jag en ok sits nar jag rider i en vanlig sadel.

Att sitta blickstilla och att följa hästen i dess rörelser i balans centra är olika saker, tror inte att rumpnisse menar att hon ska sitta BLICK stilla, utan att hon inte ska göra rörelser utöver hästens egna rörelse mönster som man ser så otroligt många ryttar göra.

Ridning ska vara Lätt! man ska använda lätta hjälper, små hjälper, förståliga hjälper. Är du svettigt efter ett dressyrpass har du ansträngt dig way to much, att sitta på en häst tar inte någon direkt kraft, när du väl har lärt dig att följa röresle mönstret och slappna av.

när man kommit något längre börjar man även lära hästen att följa ryttarens förändringar, så att man rider med sitsen, du "går" år vänster och hästen följer med, du "stannar" i din sits och hästen stannar, det blir en relation där ni rör er med varandra och följer varandra, balans - harmoni.

Det du säger om att vi lär hästarna flytta för skänklarna är precis rätt, det är vad majoriteten av människor gör dig, i stället för att öppna sig i sin sits/kropp och låta hästen följa den naturliga öppningen, i stället puttar vi dom dit vi vill ha dom *trevligt* att styra en häst kräver minimalt med muskler massa, att fatta en galopp från halt krävs inte mer än en liten cirkel på tygeln om man så vill, elr en öppning i höften ev. dra bak skänkeln lite .

att hästen går i balans och att den bär sig med muskler istället för med vikten är A och O i alla ridning, att man utan problem kan få en halt i från galopp, och tvärt om, att hästen är lyhörd och går i varje steg, att den och ryttaren är i balans, hur ska man komma till avslappnat arbete om man inte är i balans? då blir det ju bara spänningar och tvång * i mina ögon * en häst med en ryttare som inte är i balans kan inte jobba 100% rätt, sen kan man hitta mer eller mindre bra balans, och det är nog ytterst få som får sin häst att jobba 100% rätt, men ju mer rätt VI gör på häst ryggen desto mer rätt gör hästen. inte tvärt om.

Sen ska man aldrig trampa ner tån ( dressyr , innom hoppning blir det väl ett måste, men jag ser inte hoppning som nån direkt konst elr ridning utan mer just 4 fun, något rätt grovt och oförfinat ) eftersom man spänner muskler ända upp i stätet vilket omöjliggör en god och följsam sits och därmed en bra kontakt med hästen.

man ska inte heller knipa med knäna även det skapar spänningar, bättre i stället att lära hästen att stanna när du sträcker dig upp i sadeln, när du gör detta spänns automatisk överdelen av låren och du stannar i din rörelse, när du stannar i din rörelse stannar hästen.

sen skulle jag vilja påstå att jag sånär på som att jag glömmer mina tår har minst lika bra sits barvacka som jag har med sadel, vari skulle skillnaden ligga förutom ovanan och bristen av balans? sitter du i balans barbacka spänner du dig inte och kan sitta i precis lika god sits som i en sadel, behöver du en sadel för att kunna slappna av och känna dig balanserad borde du kanske ta en tänkare på hurpass väl du sitter igentligen.

Varsågod! En "enkel" sitsövning till dig! :idea:
Var som helst och när som helst när du rider så lyfter du upp benen (knäna lyfts rakt uppåt!) och sitter så en liten stund. Målet är att du ska kunna göra det här när som helst och i alla gångarter utan att tappa balansen!

En till! :idea:
I trav och lättridning. Stå två, sitt en.
Låter lätt - är inte det om man inte har rätt balans. Här märker du även tydligt om du har en tendens att falla framåt.. eller dunsa ner på rumpan!

Lite svårare... :idea:
Du ber någon longera dig utan stigläder/byglar, (som någon redan skrivit), och du ska sen i skritt lyfta upp ena benet, (knät rakt uppåt), sen andra, sedan båda tillsammans.
Efter det ska du "sparka nedåt", dvs du rätar ut benet i en nedåtsparkliknande rörelse. Återigen först med ena, sen med andra, sen med båda benen samtidigt. När du kan rörelserna så ber du den som longerar att ropa ut exvis: Höger upp, båda ner, vänster ner, båda upp, höger ner, vänster upp! och fort ska det gå mellan utropen och du ska hänga med och göra rörelserna direkt!

När det fungerar bra i skritt så går ni över i trav och sen även i galopp.

Lycka till!
/JES

ramonarunds skrev:
Visst ska man inte trampa ner halen allt vad man har, det sager jag inte heller. Det ar ocksa en skillnad i dressyr och hopp-ridning. Dressyrryttare rider mycket med satet, har tyngd i rumpan och kan skjuta pa hasten med satet. Hoppryttare behover ha balansen nagon annanstans an i rumpan, och darfor ar fotterna det basta. Ju lagre tyngdpunkt du har, ju mer balans far du.
De flesta svenska ryttare behover lara sej att sitta tightare i sadeln, fa ett mera sakert sate och battre balans. I Sverige ar vi duktiga pa teknik, de flesta tavlignsryttare har en mycket bra sits, men de ar inte alltid sa aktiva ryttare som hjalper hasten att gora ett bra jobb.

Jag fick uppfattningen att du rådde trådskaparen att tänka på att riktigt "trycka ner" hälarna och ha balansen där.
Fotens balanscentrum har jag fått lära mig finns någonstans en bit bakom tårna men framför hålfoten (eller vad det heter), inte i hälen.

"Drar upp halarna ar latt att fixa, tank bara pa att ha vikten i halen. Sta garna upp i faltsits ett tag, tryck ner halen sa langt det bara gar och riktigt fa ner vikten och balansen i halen. Nar halen och balansen finns satter du dej ner igen.
Men ha halarna pa samma stalle. "

Eftersom jag inte hoppar mkt kan jag inte utala mig om den biten.

Att saga att man ska rida mycket barbacka sa man lar sej att inte knipa med knana ar lite forvirrande for mej. Jag fattar inte hur du tanker?
Jag har blivit lard att knipa med knana nar man vill att hasten ska sakta ner. Eftersom du nar du kniper med knana gor motstand mot hastens egna rorlser, och den da saktar ner. Tex for att gora en fyrkantig halt har jag blivit lard att knipa med knana!! Och det funkar for mej.

(Det om barbacka var inte riktat till ditt inlägg utan till trådskaparen). Men det fungerar iaf för mig.
Jag stannar inte genom att knipa med knäna. Jag tror att hästen jag rider ökar av två anledningar när jag kniper mig fast med knäna och kramar åt med benen.
Han blir irriterad och spänd = springer fortare.
Han ser det som att jag skänklat = springer fortare.
Därför blir det en ganska bra påminnelse för mig att släppa knäna och slappna av, annars blir det svårt att få stopp på hästen :p

Man far battre balans av att rida barbacka, men far man verkligen en battre sits? Hur sitter du nar du rider barbacka? Med tarna? Med ditt backen? Jag vet sjalv att jag har en mycket taskig sits nar jag rider barbacka, daremot har jag en ok sits nar jag rider i en vanlig sadel

Bättre sits får jag eftersom det är enklare att sitta rätt när man lär sig följa med i hästens rörelser. Bättre balans tycker jag hör ihop med sitsen, när man kan balansera upp sig själv släpper spänningar och det är enklare att sitta rätt.

Min sits är rätt ok barbacka (om man jämför med hur jag sitter i sadel). Ibland känns den nästan bättre barbacka. Hamnar lättare i stolsits med sadel. tårna pekar oftare neråt barbacka men inte katastrofalt mycket. mer lite sluttande.

Hjärtligt TACK för alla goda råd! Tack vare er känns det som om jag ska klara av det!

Det ar klart att du ska klara av detta!! :)
Olika manniskor har olika satt att rida, och olika hastar behover ridas olika. Men prova dej fram vad som funkar for dej och din hast.
Forsok att rida sa manga olika hastar som mojligt, da tranar du upp din ridning och din kansla. I slutandan spelar det egentligen inte sa stor roll hur bra tekik du har, om du inte har nagon kansla.
Ridning ar kul, sa gor det inte till ett jobb!!

Elizette skrev:
Är du svettigt efter ett dressyrpass har du ansträngt dig way to much, att sitta på en häst tar inte någon direkt kraft, när du väl har lärt dig att följa röresle mönstret och slappna av.
Det handlar val om vilken hast man rider?? Jag kan sitta pa en GP hast och rida runt, en hast som redan kan allting ar latt att rida. Daremot om du rider en unghast, eller en inridningshast, sa far du ibland svettas. Du far jattegarna komma hit och rida mina 4-aringar, och visa hur de ska skolas for att jag inte ska behova svettas!!! :idea:
Sen ska man aldrig trampa ner tån ( dressyr , innom hoppning blir det väl ett måste, men jag ser inte hoppning som nån direkt konst elr ridning utan mer just 4 fun, något rätt grovt och oförfinat ) eftersom man spänner muskler ända upp i stätet vilket omöjliggör en god och följsam sits och därmed en bra kontakt med hästen. [.quote]
Jag vantade faktiskt med detta inlagget till efter att jag verit ut och ridit, bara for att kanna hur jag sjalv rider.
Jag spanner faktiskt inte kroppen mer under hoppning an vad jag gor under ett dressyrpass. I hoppningen har jag balansen och viktn i halen, vilket gor att jag aldrig pekar nedat med tarna.
Dessutom tycker jag att du ar lite insnoad pa dressyr om du tycker att hoppning ar grovt, oforfinat och mer for skoj skull. Jag skulle vilja se dej hoppa runt en bana pa 160 cm och sedan beratta for mej att det inte kravde kunskap, balans, teknik, oga for distanser. Att hoppningen ar en konst ar precis lika sjalvklart som att dressyren ar en konst.

man ska inte heller knipa med knäna även det skapar spänningar, bättre i stället att lära hästen att stanna när du sträcker dig upp i sadeln, när du gör detta spänns automatisk överdelen av låren och du stannar i din rörelse, när du stannar i din rörelse stannar hästen.
men nu sager du ju emot dej sjalv. Ar en medveten spanning samre an en omedveten spanning. I bada fallen gor ju hasten som du vill, eller hur? Jag har en annorlunda metod an vad du har, men i verkligheten ar de ju egentligen likadana, bara att din spanning/ditt motstand, sitter hogre upp pa hasten.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
562
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 724
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar