Kan hundar sörja?

Tretjak

Trådstartare
Jag brukar verkligen inte förmänskliga hundar men jag börjar undra...Har någon därute varit med om att en hund tydligt har sörjt när hundkompisen har gått bort?

Vår 4-åriga rottistik har helt ändrat sinnesstämning sedan vår gamle schäferhane, hennes ständige vapendragare, gick bort för en tid sedan. Vi sörjer allihop i familjen men livet går ju vidare ändå på något sätt.

De senaste veckorna har tiken helt tappat intresset för mat, hon äter men inte med någon glädje precis, och när hon är hemma i huset så ligger hon bara och sover. Hon går också undan från oss, tittar knappt åt någon. Tar man däremot ut henne i skogen så blir hon som en liten kanonkula och livet leker som förr - därför tror jag inte att hon lider av något fysiskt. Magen fungerar också som den ska.

Det är precis som att hon kopplar hemmet till något sorgligt, hon är väldigt "låg" i hela sin kroppshållning. Misstänkte först att hon var skendräktig men det stämmer inte riktigt längre med symptomen tycker jag.

Vad säger ni - kan hundar sörja på detta sätt?

Sv: Kan hundar sörja?

Det kan dom absolut! Man ska inte förmänskliga dom, men trots att dom inte är människor har dom fortfarande intelligens och känslor ;)

Jag är övertygad om att hundar kan sörja. Min hund var liknande som din i somras när min dotter flyttade hemifrån men nu börjar han bli sitt vanliga jag igen tack och lov. Men vad glad han blev igår när dottern kom hem (hon flyttade ganska långt så det går ett tag mellan gångerna hon är hemma) och hälsade på. Jag sa inget utan öppnade bara dörren så att han kunde titta ut. Han visste inte till sig av glädje när han såg henne på parkeringen :love:
Så för mej är det lika självklart att hundar kan sörja och känna saknad som att de kan känna glädje.

Jag har sett en etolog och en biolog fullständigt braka ihop i just den frågan. Då etologen menade att hunden bara svarar på stimuli från oss, alltså att vi är deppiga, då deppar hunden också.
Medans biologen menade att hunden visst kunde sörja.

Jag tror man gör bäst att tycka som man vill, men just med den passusen att hundar inte är människor.

Kan tänka mig att de brakade ihop om denna fråga! Och jag har också varit inne på det här med att hon läser av vår sinnesstämning men det är så kopplat till just bostaden.

Fast det är klart, vår saknad är kanske som allra störst här i huset där man verkligen märker av att schäfern fattas oss. Jag har alltid promenerat/tränat hundarna separat, en och en, så kanske att tiken därför utomhus inte känner av att hanen saknas?
Det är intressant att fundera över frågan tycker jag, samtidigt som det känns värdelöst att inte kunna lösa situationen och lätta upp tikens tillvaro på något sätt. Eller ja, det skulle väl vara om jag bosätter mig utom hus med henne då:)

Ni som har upplevt samma problem - har det bara gått över med tiden eller har ni gjort något särskilt för att lösa problemet?

Jag tror absolut att hundar kan sörja. En trygghet de alltid haft har ju försvunnit.
Mina föräldrar berättar jämt att när jag är i skolan sitter min lilla skit :love: och tittar efter vägen och väntar på att jag ska komma hem. När jag var borta över en helg, var han "nedstämd" och bara satt och tittade efter vägen hela tiden. Så fort han hörde någon komma sprang han till fönstret för att se om det kanske var lillmatte som äntligen kom. När det inte var jag gick han och la sig på sin säng och sov.
På samma sätt som han visade enorm glädje när jag kom hem, kan hundar såklart vara ledsna när matte, husse eller bästa kompisen är borta. De är inte mänskliga, men de har känslor. Och jag tror att detta är anledningen till att just hunden är man's best friend.

För oss har det gått över med tiden. Jag har försökt vara som vanligt, kanske leka just söklekar mer som han älskar men annars som vanligt.

För oss var det lämningen, alltså när jag var tvungen att åka hemifrån som var värst (jag är hemma nästan jämt, bara när jag ska handla som jag måste åka iväg). Jag gick helt enkelt tillbaka till den tiden då jag kastade ut några godisbitar innan jag åkte som han fick leta upp. Det hjälpte och förra veckan var första gången som det inte behövdes längre utan han bara tyckte okej, när jag kulle åka. Innan har han på alla sätt visat att han inte vill bli lämnad ensam.

När min gammelman dog så gjorde jag likadant, då var min nuvarande hund bara ett och ett halvt år och var van att alltid ha sällskap av min andra hund. Det var just ensamhetsträningen som jag körde en extra runda för säkerhets skull.

Kanske behöver din hund lite extra stimulans när hon är hemma? Jag köpte lite nya extra goda ben så att han hade något att pyssla med när han var passiv.

Jag har också gosat mer än vanligt så att han ska få lika mycket uppmärksamhet och gos även om min dotter inte är den som gosar.

Jag har helt enkelt försökt göra hans liv så likt det var innan men på mitt sätt.

Givetvis märker djuren att vi är ledsna också men jag tror att de sörjer själva med. Varför skulle de bara kunna känna glädje och ilska och inte sorg?

För min del, att min dotter flyttade hemifrån så är det ju blandade känslor. Även om jag saknar henne så är jag också oerhört stolt och glad att hon får börja leva sitt liv som vuxen och klara sig själv. Om nu min hund bara speglade mej så borde ju han förmedla samma känslor och det gjorde han ju inte. För honom var det bara saknad.

Senast ändrad:

Apropå hundar som väntar på matte/husse så har mina två en liten egenhet för sig som jag inte vet riktigt hur jag ska klassificera. Det är nämligen så att om jag är hemifrån och husse är själv med hundarna så brukar de ligga i soffan eller i närheten av husse. Men.. Ca en halvtimme/timme innan jag är hemma så går båda och lägger sig vid ytterdörren. Varje gång. Jag ringer inte alltid innan jag är hemma och jag kommer hem på relativt oregelbundna tider... Telepati? Eller är det bara slump att det händer varje dag? ;)

Jag vet inte.

Vad gäller trådens huvudämne så tror jag att det till stor del kan vara så att hunden saknar hundsällskapet. Jag märkte det på min äldre hund som levde i "tvåhundsflock" fram tills han var 4 då vi tog bort gamla hunden. Sen levde han ensam i ett par år och vi skaffade därefter nuvarande unghunden. Det var som att dra av 3 år på gamlingen när valpen flyttade in. De har otroligt mycket utbyte av varandra. Men som sagt, jag tror mer att han saknade att vara "flock" mer än själva individen.. Förstår någon hur jag menar?

*delvis kl*

Jag har också sett hundar sörja, och det även utan att människorna sörjer (hu vad kallt det låter... :crazy: ) så jag tror inte att det beror enbart på att hunden speglar människornas sorg.

Jag är uppvuxen med en drös arbetshundar, flock med flera individer alltså, och även om det naturligtvis har varit tråkigt när en hund (blivit gammal och) gått bort så är det inget man, människorna, sörjt eller klamrat sig fast vid väldigt länge. Livet går för det mesta vidare och jobbet fortsätter.

Ändå har jag sett enskilda hundar sörja den döda, precis som ts beskriver: lojhet, drar sig undan, dålig matlust. Det brukar gå om efter en tid och anses helt normalt av de människor jag lärt mig hundhanteringen ifrån.

Jag satt och grunnade på om det alltid är så att det är den närmaste i rang/ålder som sörjer, men hittar inte ett mönster - och varje gång händer det inte, ibland går flocken vidare som ingenting.

Roxer; jag förstår hur du menar -när vi köpte rottistiken så blev vår hane mycket yngre i sinnet och i kroppen. Jag tror att tiken gav honom ett par extra år att leva faktiskt.

Vi kommer att köpa en valp igen framöver, om uppfödaren får fram ännu en grå hane med fantastiska egenskaper:) Ingen kan ersätta den gamle förstås men inte bara tiken utan vi i familjen är vana vid att ha minst två hundar, en riktig flock helt enkelt. Man saknar det nu. Nu vet jag inte om en ny valp i huset löser alla problem men jag hoppas att tiken tar det positivt så att introduktionen blir lugn.

Jag tror absolut hundar kan sörja. Men jag är osäker på hur det fungerar med tidsperspektivet.. Kan de verkligen sörja under en längre tid? Jag har fått för mig att de lever mer i nuet och därför relativt snabbt går vidare.
Dock har jag hört att hundar kan bli deprimerade.

När Alice gick bort var Camaro märkbart ledsen de första dagarna. Men sen tror jag mer det var vårt humör som påverkade. Hon blev ganska snabbt tvärt om, pigg och busig. Jag fick verkligen känslan av att hon försökte få oss glada!

Men nu hade Alice bara bott hos oss i 4 månader, kanske att hon tagit det annorlunda om de känt varandra längre.

En av mina hundar gör så oxå. Eller typ så oxå. Min syster är hemma med hundarna när jag är på jobbet. De tar 6 minuter för mej att komma hem från jobbet och när jag lämnar parkeringen på jobbet med bilen så kollar en av hundarna ut genom fönstret och skäller tills jag kommer hem. Min syster har tagit tid och tiden stämmer. Jag kommer aldrig hem samma tid.

När mamma ägde den hunden så la han sig framför ytterdörren ½timme innan hon kom hem. Hon hade ett väldigt oregelbundet jobb. Kunde vara borta 3-4 dagar itaget och ibland bara vara borta 3-4 timmar. Han hade inte fel en enda gång.

De tycker jag är coolt! Undrar hur han vet!

KL och lite OT?

Vem vet vad som rör sig i hundens huvud?

Gammal historia från min tid som smådjursveterinär i Stockholm:

Medelålders, singel, med båda fötterna på jorden kvinna (A) har en högt älskad mops (X).
A tittar på TV på kvällarna, (Nätet fanns inte) sitter i sin favoritstol, X sitter till höger vid hennes fötter.
X blir äldre och kvinnan köper mops Y (båda hanhundar). X är snäll och hygglig mot Y som ju mopsar pläga vara – men håller stenhårt på ”sin plats” vid kvälls-TV-tittandet. Y får ligga/sitta/vara någon annanstans vilket Y accepterar.

En dag är det dags för X att avsluta ett gott liv vilket han gör på min praktik. Kvinnan lyfter då abrupt och till min förvåning upp mops Y på bordet där mops X ligger död, låter honom nosa på X och berättar senare för mig att Y samma kväll satt sig på X´s plats och visat en belåten min som hon tydde sålunda: Nu sitter Jag här.
Ja vilka historier man får höra!

När min pappa gick bort för snart fyra år sedan märktes en stor skillnad i vår hunds beteende. Han blev aggressiv och "tystlåten", hittar inget bra hundord för de men alltså låg, tillbakadragen, mindre social och sov mycket.

Så ja, hundar kan absolut sörja.

Så gjorde min tik när gårdens äldsta ("kommandoran") gick bort i somras. Det tog ett par dagar innan Ida fattade att hon var enda tiken på gården, och då tog hon över alla den gamlas favoritplatser och privilegier på eget initiativ.

De fick dock inte vara med och se den gamla väl död, men det tog inte lång tid innan de fattade.

Katterna däremot, spanar fortfarande förskräckt i hela sovrummet innan de hoppar upp i sängen. Dem satte tanten skräck i;)

Utan att förmänskliga hunden tror jag absolut att hundar kan sörja.

Det finns en verklighetsbaserad film som heter Hachiko - en vän för livet. Varje dag följer Hachi sin ägare, en collegeprofessor, till järnvägsstationen och när arbetsdagen är slut möter han honom på samma plats. Men en dag kommr inte collegeprofessorn, han har dött, men hunden väntar på honom. Hachi får ett nytt hem, men varje dag rymmer han för att vänta på sin ägare vid järnvägsstationen. Han väntar på sin ägare i 9 år.

Åh, jag såg filmatiseringen av den historian - den är hemsk! Det slutade med att hela familjen satt framför TV:n och snörvlade, inte ens sambon kunde hålla sig. Ni som inte har sett den -jag rek den varmt, men glöm inte en ask med näsdukar i soffan:)

Jag missade tyvärr början på filmen. Jag hade tänkt se den men glömde bort när den började. Men det är inte ofta tårarna rinner så mycket när man ser på film. Så näsdukar är definitivt bra att ha!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·
S
Övr. Hund Ursäkta, dessa typer av trådar finns säkert hundratals, men jag måste få skriva av mig lite, det är som mitt sätt att bearbeta sorgen...
2
Svar
23
· Visningar
6 127
Senast: tassel
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 014
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka