Kan hundar få sendrag?

Fibusen

Trådstartare
Är så sjukt orolig! kom hem nyss från jobbet och sambon säger att min gammelvovve har betett sig så konstigt för en timme sen,så han var nästan påväg att ringa hem mig!

Dom hade varit ute och promenerat i lite svårare terräng strax över 1 ½ timme,sen kommit hem,dom hade ätit,se satt sig framför tv:n. Gammelhunden ligger i soffan och sover,sen hade han rest sig upp,satt sig på golvet,och nästan "valpsuttit" med ena bakbenet,dvs att han satt verkligen på rumpan med benet rakt ut,sen skulle han gå i väg,och då bara "släpar" ena bakbenet efter,släppte efter några steg,han drack vatten och gick och lade sig igen,han var helt normal när jag kom hem,och nu ligger han och vilar.

Kan han ha fått nått slags sendrag? Eller kan det ha varit nått epelepsianfall (min första tanke),han har aldrig visat EP förut,men som jag förstår det så kan det komma med åldern? Orolig att det ska vara nått på hjärnan som tryckt på nån nerv eller nått.

Jag vet inte hur jag ska göra nu,iom att jag inte såg det själv vet jag ju inte exakt vad som hände!

Sv: Kan hundar få sendrag?

Positivt är väl att det gick över fort! Jag har sett många små hundar "haka upp dig" ibland när dom går, men det är kanske inte samma sak.. Är vovve öm i benet?
Hoppas det ordnar sig!

Jag vet inte i dagsläget vad en veterinär skulle säga, men JAG anser att hundar kan få sendrag!
Dock tycker jag inte att det på din beskrivning låter som det, men jag är inte en vet heller:)
Min ena hund fick, vad jag förmodar, var sendrag. Just när det hände hade jag ingen aning om vad det var, hunden skulle resa sig från liggande och började plötsligt skrika rakt ut, sjönk ihop igen med ena bakbenet uppdraget under sig. Spelade ingen roll om jag kände eller klämde, då var hon tyst, sen kunde hon börja gnälla igen. Ringde vet och frågade vad jag skulle göra, de bad mig avvakta till morgondagen (var helg och kväll givetvis). Jovisst, lätt att göra när hunden ligger och skriker. Men men, hon sov tätt intill mig den natten, jag masserade hennes ben nästan hela natten.
Dagen efter var vi in för undersökning, de hittade ingenting men hon hade fortfarande ont. Hem med Rimadyl och koppelpromenader i en vecka.
Hon blev bra efter ett par dagar.
Någon vecka senare var det dags igen. Då på andra bakbenet!
In och kollade henne igen, då hade jag börjat misstänka sendrag då jag själv ofta får det och vet hur förbannat ont det gör! Men vetten skakade bara på huvudet och menade att hundar inte får det. Den här gången var hon bättre redan dagen efter.
Sedan var det lugnt ett bra tag.
Så en dag när hon reste sig så ser jag frambenet bara viker sig, jag kastade mig fram och hann fånga upp henne, då drar hon upp benet inunder sig, alldeles som i kramp.
Jag vet ju vad som fungerar på mig när jag får sendrag, så jag tog försiktigt och sträckte ut benet rakt fram, höll det uttänjt i nån minut, sedan började jag massera det. När jag släppte benet visade hon inga tecken på att ha ont.
Än i dag kan hon emellanåt visa tecken på kramp/sendrag, det går över på en gång bara jag sträcker ut och stretchar henne.
Så jo, jag tror absolut att de kan få det.
Ursäkta långt inlägg, vet inte om det ens hjälpte dig:)

Men hur som helst, är du orolig så ring din veterinär och fråga vad det kan vara. Det skadar aldrig:)

Varit vaken mer eller mindre halva natten för att vaka över vovven,tur jag var ledig i dag! Inget har hänt,han har sovit som vanligt,men fick en bättre beskrivning av sambon vad som hände exakt,han hade legat och sovit,sen hoppat ner mellan soffa och bord och försökt att klia sig (han kliar sig aldrig på mjukt underlag,utan hoppar jämt ner och sätter sig på mattor),men inte lyckats,det är smalt mellan soffa och bord,så jag vet inte om det är det det beror på,för jag har svårt att tänka mig att han skulle få plats att klia sig där.

Sen hade han stannat upp och med ena bakbenet rakt ut,och valpsuttit (kan ju ha "fastnat" i den ställningen då han skulle ha kliat sig) sen sa sambon att det såg ut som om han bara satt och funderade,men han var fullt kontaktbar,för sambon frågade han vad det var för nått,och då kollade han på sambon,sen skulle han gå iväg för att dricka vatten,och då släpades ena bakbenet,och såg alldeles stelt och vingligt ut,efter några steg så släppte det,men han var fortfarande lite halt. Sambon tog och masserade lite,och han sa att han var väldigt stel i benet/musklerna,men han verkade inte ha ont när han böjde och sträckte ut benet. När jag kom hem var det inget problem alls,varken hälta eller stelhet.

Jag vet att han har en väldigt hög smärtgräns,Har hört han skrika en gång av smärta,det var när han hoppade upp i trädgårdsmöblerna innan vi han få på dynor,och han fick ner tassen mellan brädorna,och sen halkade han ner,med tassen fortfarande fastklämt,så han hängde med ryggen ner mot golvet,och framtassen kvar uppe i stolet,då skrek han,men inte när han vart sparkad av en häst,slog av en tand,när han hade en pinne rakt igenom tungan,eller när han sprang ner med benet i ett kaninhål och vred till sig så han var halt i flera dagar,han tål MYCKET innan han säger nått.

Allt verkar bra nu,så jag avaktar,i fall det händer igen så åker jag in så dom får kolla,en tanke som slog mig i natt var om det kan vara nått fästingburet? Har ju tagit 2 fästingar på han i sommras,tidigare har han inte haft nån fästing,och jag har haft halsband på han,men förra sommaren så fick han en allergisk reaktion på halsbandet helt plötsligt,så då har han gått helt "oskyddat".

Men det är så himla svårt när man inte såg själv hur det såg ut...

Det låter nästan som att benet någonstans har låst sig, om du förstår vad jag menar?
Vad är det för ras du har?

Funderade lite åt det hållet,men visste inte om det fanns på hund...

Men ska inte gången vara konstig hela tiden då? Kan det bara komma pang bom?

Hunden är en (kastrerad) hane,väger 29 kg,ca 52 cm hög,motioneras med promenader och lek och bus,ej någon cykling eller så,på sommaren brukar vi även simma minst ett par ggr i veckan,och på vintern dra pulka med ungar.

Tycker han är bra i vikten:

25404_1382754723123_1059624479_31161027_643575_n.jpg

25404_1382784923878_1059624479_31161106_3327247_n.jpg

Han ligger oftast som en "överkörd groda" med bakbenen (förstår ni vad jag menar?) kan det vara nått som visar på dåliga höfter/knäskålar? Jag har för mig att jag hört att det är bra när dom ligger så,men nu vart jag lite fundersam på om det finns nått fel,och det är därför han ligger så?

Läste lite om patella att det är vanligast på tikar,och hundar under 10 kg. Vi hör ju inte till nån av den kategorin,men det kan ju vara nått sånt endå..
Samtidigt så undrar jag varför musklerna i det benet var så hårda efter detta,verkar som om musklerna hade fått nån slags kramp eller nått,för nu är musklerna normala i gen i bägge bak,jag och sambon brukar massera bakbenen ofta på han så vi vet hur han är normalt,men sambon kände igår en stoooor skillnad i ena benet direkt efter att detta hände.

Hur hundar ligger har inget med deras HD status att göra. Amstaffs kan få PL o en del uppfödare kollar upp det.

Han ligger oftast som en "överkörd groda" med bakbenen (förstår ni vad jag menar?) kan det vara nått som visar på dåliga höfter/knäskålar? Jag har för mig att jag hört att det är bra när dom ligger så,men nu vart jag lite fundersam på om det finns nått fel,och det är därför han ligger så?

Det är bara en gammal myt. Oftast sägs det att en hund har bra höfter om den kan ligga så, andra säger dåliga. Jag vet hundar med både bra och dåliga som ligger på det viset.
Antar att de helt enkelt tycker om att ligga så. Bekvämt.

För övrigt så har du en urläcker hund ;)

Senast ändrad:

Tack! Ja,han är fin min lilla gammelman! :love:

Jag hoppas att det här inte var något allvarligt,utan att han bara fick kramp/sendrag eller liknande i benet. Händer det en gång till så åker jag naturligtvis in till veterinär så får dom undersöka honom ordentligt,men just nu känns det onödigt eftersom jag inte ens kan säga vad som hände igentligen.

Patellaupphakning?

Hundar får inte patellaupphakning, det är en häståkomma.
Däremot kan de få patellaluxation, och det skulle kunna varit så i det här fallet. Men det kan förstås varit något hela annat.

Senast ändrad:

Intressant!

Jag har en kompis med en chihuahua som i hela dess liv gjort små "hoppsasteg" och/eller springer på tre ben. Det var tex lönlöst att ställa ut den för att den inte gick att visa i trav.
Hemma springer han några steg på alla fyra och sedan på tre. Det har alltid benämts som patellaupphakning. Men det är alltså inte fysiskt möjligt för en hund?

Hästen har ett speciellt utskott på sitt lårben som kallas kägelutskottet. På det kan hästen lägga upp sin patella och får därmed hjälp att låsa bakbenet och sparar muskelenergi när den istället kan stå passivt. Det är en del av hästens ståapparat och en av anledningarna till att hästar inte behöver ligga och sova särskilt mycket. Dessutom har häst tre raka band (ligament) som håller patellan på plats.
Hund saknar detta utskott (det behövs inte för arten) och har dessutom bara ett rakt band över patella. Det gör att deras patella har en större benägenhet att ur läge och då fås en patellaluxation.

Många små hundar hoppar ju ofta på tre ben. Jag vet inte riktigt varför de gör det, men just patellaupphakning kan vi räkna bort.

Patellan kan luxera tillfälligt och sedan hoppa tillbaka igen. Det går att operera..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 606
Senast: Whoever
·
Relationer En av killens pappas kompisar ringde killen och undrade lite. Tydligen är pappans telefon avstängd igen, så han går inte att nå. Går...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka