Kan hästar säga förlåt?

Sv: Kan hästar säga förlåt?

Jag tror inte hästar kan säga förlåt, men att dem kan skämmas om dem har gjort något dumt, eller är det typ samma sak (a)

Jag fick faktiskt en skriftlig ursäkt idag från en häst som jag födde upp för några år sen. Hon ångrade en hel del saker. Ett saftigt bett i mitt lår när hon egentligen siktade på sin bror. Åverkan på Flyinge-personalens kläder (och på Flyinge-personalen...) i mycket späd ålder. Att hon sprang ruckligt långsamt trots dyra tränarpengar. Att hon och hennes bror välte omkull mig och förnedringssläpade mig genom snön bara på kul. Osv.

Så visst kan hästar säga förlåt. Även sätta på frimärken tydligen.

Nej, allvarligt talat, hästar kan säkert säga förlåt - de har väl bara inte lust att göra det...

det är klart dom säger förlåt . :p öppna era sinen så lär ni er prata med er häst . jag försöker tänka i bilder och det funkar nästan alltid . ska gå en kommunikations kurs men måste bara ha pengarna . igår skulle jag träna och måste transportera då . min häst gnäggade när jag gick vilket hon alltid gör:love:men jag har alltid haft hjälp eftersom vi är nya för varandra men igår då så lasta vi oss själva va precis som vi hade bestämt oss för att vi kan .:love: så när jag stängde lämmen kom personen in på gården och blev helt stum och kramade mig . så jo dom kan säga förlåt lär dig läsa din häst bara så vet du när hon gör det .:love::p

vet att alla inte tror på sådant här men det gör jag .:love:

Men snälla någon DE KAN INTE SÄGA FÖRLÅT!
Hur mycket du än vill tro det.

Däremot kan de se "ledsna" ut när de åter söker sig till flockledaren när de gjort något dumt. Det är inte att säga förlåt dock. Sluta förmänskliga dem.

Men snälla någon DE KAN INTE SÄGA FÖRLÅT!
Hur mycket du än vill tro det.

Däremot kan de se "ledsna" ut när de åter söker sig till flockledaren när de gjort något dumt. Det är inte att säga förlåt dock. Sluta förmänskliga dem.

men å andra sidan är det ju ingen fara om man väljer att tro på att dom gör det heller...det handlar ju mer om den känslan man själv upplever... mår man bättre av att tro på något gör det ju ingen skada i världen, så att säga....;)
dessutom så får man kanske ett "eget" plåster på sin ömma tå..eller nått:laugh:och man kanske lättare kan lämna förtreten bakom sig och bli på nytt gott humör istället för att "grumpa"... å DET är ju BRA... då får man ju en trevlig stund iaf:p

men å andra sidan är det ju ingen fara om man väljer att tro på att dom gör det heller...det handlar ju mer om den känslan man själv upplever... mår man bättre av att tro på något gör det ju ingen skada i världen, så att säga....;)
dessutom så får man kanske ett "eget" plåster på sin ömma tå..eller nått:laugh:och man kanske lättare kan lämna förtreten bakom sig och bli på nytt gott humör istället för att "grumpa"... å DET är ju BRA... då får man ju en trevlig stund iaf:p

Precis! Och om man analyserar det hela lite kan man ju komma fram till flrea lösningar...
Hästen märker om du blir arg på den och därför blir den osäker ohch "ledsen". För att du visat dig dominant och den vet att det är läge att acceptera detta eftersom den vill ha sin flock och sin ledare, typ.
Och vi människor säger förlåt för att vi upplever skam över något vi gjort, ungefär, och vill att alla ska vara glada och må bra med oss för vi vill ju inte heller bli utstötta ur flocken...

Grym generalisering men jag tror ni fattar? Så man kan säga att hästen säger "ok, var inte arg på mig" vilket är ungefär förlåt fastän vi människor har en massa analytisk och kognitiv förmåga som de kanske saknar... Men jag tror inte de ångrar vad de gör. De märker bara att något blev fel och att vi är arga på dem.

Hoppas tråden ligger rätt, försökte hitta den som bäst stämde in.

Som rubriken lyder, kan hästar säga förlåt? Finns det sådant tänk hos hästen?

För jag tror att mina hästar har sagt förlåt till mig, när de har gjort något som exempelvis skadat mig, utan att det var meningen (typ att hästen fått panik/blivit rädd när jag var på fel plats vid fel tillfälle liksom). Eller är jag bara väldigt bra på att inbilla mig :p?

Först måste ju en häst kunna förstå att den gjort fel. Moraliskt rätt och fel existerar inte för en häst.

Hälsning Maja

Hästar pratar precis som oss människor och visst kan de säga förlåt. :)

nej, inga djur pratar som oss människor och inga djur kan säga förlåt.

har du alls läst tråden?

Jag kommunicerar dagligen med mina hästar och övriga djur via telepati.

Hästar pratar precis som oss människor.

Ja, jag har läst tråden.

Ska man skratta eller gråta?:crazy:

Ett tips: Gå en kurs i etologi, så får du lära dig hur djur kommunicerar.:idea:

Jag tror absolut att hästar på sitt eget vis ber om förlåtelse när den gjort något dumt. Min arabhingst som är under inridning har under utbildninge dragit omkull både min dotter och tränare till hästen. Han blev lika förtvivlad var gång något hände.
I måndags höll beridaren på med lite markövningar på han och han blev rädd, hon stod på fel ställe och det hela slutade med att hon blev nertrampad av han.
När jag fått henne ur hagen och i säkerhet samt ringt ambulans så kommer han fram och ställer sej hos henne på andra sidan eltråden och där står killen och slickar på hennes ben??????:love:
Hon kom hit igår och hämtade sin bil och gick bort för att titta till han, jag gick först och han stod och kollade när jag kom med huvudet högt och spetsade öron, men när han ser henne bakom mej sänker han huvudet och lunkar fram till henne och står och småplockar på hennes byxor.
Om inte detta är ett försök att säga förlåt så vet inte jag.....:love: :banana:

Visst är det skrämmande.
Hästen känner henne knappt heller då hon endast arbetat med han 2 ggr än så länge.
Han har alltid varit väldigt, hur jag nu ska säga det, rädd om mej , för om jag trillar av eller det händer något med mej och andra hästar kommer i närheten av mej när jag sitter eller ligger i hagen då vaktar han, han går i cirklar runt mej och mitt gamla sto som är väldigt kärlekskrank och ska ha kli så fort man är i närheten kommer inte i närheten av mej för då biter han henne.
Jag tror att dessa djuren precis som hundar är väldigt bra på att läsa vår sinnesstämmning och gärna tar åt sej äran att ta hand om husse eller matte vid behov, samt att dom skäms eller på något vis vill ha en bekräftelse på att vi inte är arga på dom om dom gjort fel.

Jag kommunicerar dagligen med mina hästar och övriga djur via telepati.

Hästar pratar precis som oss människor.

Ja, jag har läst tråden.
:rofl:

Som Pazuzu skrev så bör du nog gå en kurs och läsa på lite om hur hästar kommunicerar ;)

Visst är det skrämmande.
Cilla svarade inte till dig, utan till Lilla My, som du kan se i övre högra hörnet av hennes inlägg ;)

KL*

Om hästar kan säga förlåt eller inte lägger jag mig inte i.

Men min hund kallas polisen av en anledning. Leker grannens hund med nån annan hund, eller barn eller vad som helst, så är hon hela tiden i närheten, och piper en av hundarna till eller gör nåt fel så anfaller hon hunden som var dum direkt!!

Känsla av moral har de väl inte. Men jag tror ändå att de vet vad som är rätt o fel iomed det vi lär dem. Men de lär ju inte tänka ut själva vad som är "moraliskt" rätt. Min hund vet tex att kaniner dödar man inte, men råttor däremot, de får hon döda så många hon vill. Och det är ju ett inlärt rätt och fel.

Det är mest synd om er som inte är öppna nog att kunna göra detsamma.

Skitsnack.

Vad säger din häst då?
Ber den om morötter eller är den rädd för människor i rött?

är inte standarden att de alltid haft det hemskt innan de kommit till nuv ägaren som är så snäll och förstår hästen utan och innan...? ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama