Kan hästar säga förlåt?

Martina_m

Trådstartare
Hoppas tråden ligger rätt, försökte hitta den som bäst stämde in.

Som rubriken lyder, kan hästar säga förlåt? Finns det sådant tänk hos hästen?

För jag tror att mina hästar har sagt förlåt till mig, när de har gjort något som exempelvis skadat mig, utan att det var meningen (typ att hästen fått panik/blivit rädd när jag var på fel plats vid fel tillfälle liksom). Eller är jag bara väldigt bra på att inbilla mig :p?

Sv: Kan hästar säga förlåt?

Nja, jag tror inte de säger förlåt precis..

Men om en häst typ testat ledarskapet och människan har satt ner foten bestämt så kan nog hästen göra en gest som kan se ut som "förlåt mig" men jag tror snarare den betyder "jag ser att du är mer dominant än jag, så nu ger jag mig".

Om hästen råkat skada en människa kan man ju ibland se att de liksom kommer fram och "ber om ursäkt", där tror jag snarare att den undersöker en "flockmedlem" som verkar skadad. Oavsett om hästen är medveten om vem som orsakat skadan. Typ samma beteende man kan se om man kommer till stallet och är ledsen.

Hästar säger förlåt enligt vad Jag har läst.

Tex: I den här vilda flocken är "Stina" ledarstoet. Om man bråkar med någon i flocken får man "Stina" att göra med. Säg att "Kalle" biter "gunnar" i rumpan, då kommer "Stina" och föser ut "Kalle" ur flocken. Han stannar på håll, inte för när och inte för långt bort. "Kalle" säger förlåt (Dock kommer jag inte ihåg HUR de sa förlåt) och inte förrens ledarstoet "Stina" visar sidan av halsen (TROR jag det var) så är hans ursäkt godtagen och han får komma tillbaka till flocken.

Fint exempel va :D Håller nämligen på och läser en bok av Monty Roberts så jag tog berättelsen där ur fast jag gav dem namn och kom inte ihåg DET MAN SKULLE KOMMA IHÅG - HUR de visar!!!

Fast i detta exempel så bad "Kalle" om förlåtelse till "Stina" och inte till "Gunnar". Men min poäng var att hästar säger förlåt..

Senast ändrad:

nej, hästar säger inte förlåt i den betydelsen.

de ber om att få komma tillbaka till flocken om de blir avvisade av ledaren, precis som jessica säger.

du inbillar dig nog bara att de ber om förlåt, eller åxå har du avvisat dom, utan att du har tänkt på det.

hästar lever i nuet och saknar analytisk förmåga, alltså kan de inte själva inse när de har gjort något fel och ber därför inte heller om förlåt. att du blir arg (om du nu blir det) på hästen när den gjort fel, tolkar den som att den är avvisad från flocken och ber då om att få komma tillbaka. det kan kanske tolkas som att de ber om förlåt....

Jag tror de tänker mer än vad vi tror..

Ett exempel:
Jag o en stallkompis var ute o red. Hästarna var (ena är nu i himlen) bästa vänner, alltid goa mot varann.

vi galopperade och min häst började rusa med sit trav traaaaav o tvärnitade vid ett dike och jag flög av och hästen skenade iväg en liten bit så att stallkompisen fick galoppera efter henne. När de kom fram till min häst så det första som hände var att stallkompisens häst biter min häst i rumpan! Sånt hände ALDRIG mellan dem förutom denna gången..
Stallkompisen sa att det var precis som om att hennes häst sa till min häst att "sådana dumheter gör vi inte!"

Jag tror att de är smartare än vad vi tror och att de tänker mer än vad vi tror..

När de kom fram till min häst så det första som hände var att stallkompisens häst biter min häst i rumpan! Sånt hände ALDRIG mellan dem förutom denna gången..
Stallkompisen sa att det var precis som om att hennes häst sa till min häst att "sådana dumheter gör vi inte!"
Tror du på fullaste allvar att det var därför hästen bet? :rofl:

Hästar är oerhört kloka djur, men nej, de tänker inte som vi gör.
Och jag är övertygad om att de inte tänker att de ska straffa andra hästar för att de slänger av folk.

Jag tror att hästar, eller djur över huvudtaget, tänker och förstår mer än vi tror.
Jag vet att våran hund förstod när vi efter att ha prata om nåt helt annat plötsligt sa att han kanske inte skulle komma hem från veterinären.
Och om hundar typ kan säga förlåt (våran hund bet helt av misstag lite för hårt en gång vid lek, och förstod det verkligen), borde väl hästar kunna göra det också?

antar att du blev arg på hunden och visade honom det?
klart han "ber om förlåt" då, hans flockledare har visat honom ilska = inte bra när man är beroende av sin flock!!!
men han säger inte förlåt för att han bet dig för hårt, djur kan inte tänka så! hundar, till skillnad från hästar, är upplärda att tydligt veta vart gränserna går, eftersom de lever med oss såpass många timmar om dygnet och skulle bli rent omöjliga att ha att göra med annars. de vet alltå vad man får och inte får göra. detta han dom lärt sig genom att vi (deras flockledare) visat att vi inte är nöjda med dom (detta tolkar de somatt de blir avvisade från flocken) och hunden svansar runt och fjäskar och visar sin underlägenshet och vad vi tolkar som "förlåt, förlåt, jag ska inte göra om det." de vill bara komma tillbaka till flocken och blir accepterad av sin flockledare, det är bara våra behov att förmänskliga alla andra varelaser som gör att vi tycker att de ber om förlåt.

och lite OT, just för att hästar (och hundar åxå för den delen) inte kan tänka så logiskt och alltid lever i nuet, kan man aldrig be om förlåt till dom. de fattar inte varför du helt plörsligt tagit rollen som underordnad och ber om att bli accepterad av dom.

På vilket sätt sa hunden förlåt undrar jag?

Hundar kan, efter de bitit, ömka ägaren lite, antingen skäms de för att man skriker aj och de förstår att de bet för hårt tex, eller så vill de pussa lite på flockmedlemmen.

Men de säger inte förlåt.

Det var pappa han bet. Han brukade "bita" alltså bara lägga munnen runt handen tex, när han lekte, men den gången råkade han bita hårt. Pappa hann inte ens säga till han, för han hade knappt sagt aj innan hunden förstod att det blev alldeles för hårt.
Okej, han kanske inte direkt sa förlåt, men han förstod att han gjort fel utan att vi behövde säga till honom.

Jag tror ändå att djur förstår och tänker mycket mer än vi tror. Och även om vi ofta förmänskligar dem tror jag ändå att det finns nån typ av tankesätt och, inte mänskligt medvetande men.. ändå hos dem. Annars tror jag inte djur skulle reagera på vissa sätt i vissa situationer.

Att de förstår att de gjort fel är inte samma sak som att säga förlåt.
Att hästar i en flock beter sig undergivet mot ledaren efter att ha försökt "kaxa" sig är inte att säga förlåt, utan att erkänna sin plats i en flock.

Vi lägger på tok för mycket mänskliga värderingar på djuren för att kunna förstå att de är djur och inte tänker som vi.
De är intelligenta, de kan utan större problem lära sig förstå mänskligt språk men etik och moral existerar inte i deras värld.

Hunden såg i alla fall ut att eb om förlåtelse.

Visst förmänskligar vi ibland, men jag tror ändå att vi inte alltid förstår djuren lika mycket som vi tror.

Hoppas tråden ligger rätt, försökte hitta den som bäst stämde in.

Som rubriken lyder, kan hästar säga förlåt? Finns det sådant tänk hos hästen?

För jag tror att mina hästar har sagt förlåt till mig, när de har gjort något som exempelvis skadat mig, utan att det var meningen (typ att hästen fått panik/blivit rädd när jag var på fel plats vid fel tillfälle liksom). Eller är jag bara väldigt bra på att inbilla mig :p?

:D Jadu... visst vore det underbart om dom faktiskt kunde göra det... men iaf... min kamel är ju lite "annorlunda" och ibland så är han bufflig och klumpig och extra vindhuvig...men... om han hör mig hojta till typ i stil med" VAD gör du din fula ökendromedar:mad:" så kan han stanna upp... se lite förstörd ut och sedan vara lite mindre "lökig" men jag tror ändå inte att han direkt ber om ursäkt... men det hade känts gott om han faktiskt gjort det....:rofl:

Vi människor vill gärna att våra djur ska vara så pass talande och förstående och kanske till och med kloka och eftertänksamma men det handlar om DJUR... utan logisk och systematiskt konkret tänk... MEN... precis som andra skrivit.... dom respekterar oss som flockledare..när vi ryter då avvisar vi dom... och det gillas inte... dom behöver ha sin flock... då viker dom sig och ber om att få komma tbx....

kl

Jag tror nog att de säger förlåt på sitt sätt. Några bevis har jag inte.

Blir mycket imponerad av de som tvärsäkert säger att så här är det. Visst finns det forskning men forskning visar sällan allt. Det finns säkert mycket som vi inte vet än och kanske att det finns mer intelligens hos djuren än vad vi förutsätter.

Vår hund stal en paket med fryst pyttipanna i från diskbänken utan att vi såg det. Vi hittade senara hunden under ett bord bredvid paketet med den uppätna pyttipannan och när vi såg honom skämdes han och viftade lite urskuldande på svansen med sänkta ögon. Han förstod att det inte var tillåtet och skämdes. Men förlåt vet jag inte.

Att de förstår att de gjort fel är inte samma sak som att säga förlåt.

Men det är nog det som iaf jag tolkar som ett förlåt ;). Att de visar lite extra uppmärksamhet och vill gottgöra (bli accepterad i flocken igen eller vad det var andra skrivit).

För igår, stod jag och borstade min häst. Plötsligt utan förvarning kastas jag ner på cementgolvet, vilket gör jäkligt ont. Har absolut ingen aning om vad jag säger eller hur jag låter. Hör bara massa hovar halka runt och ser i ögonvrån hur min häst fått panik och försöker fly. Jag ligger kvar (i kanten av stallgången) i hopp om att han inte ska trampa mer på mig om han har slitit sig lös. Men allt tystnar, och där står han, spänd, men precis som "Ojdå, vad hände" och så ser han mig liggandes på golvet, reser på mig och sätter mig på en pall för att hämta andan och sluta skaka och undersöka mig själv för att försöka förstå vad som hände (hade ont överallt och kunde knappt röra mig). Då svor jag över smärtan, inte högt men mest ord för att bara säga nåt. Och lilla hästen stod kvar, blick stilla och hade allt fokus på mig, och försökte gå fram till mig. Precis som att, "Hur är det med dig? Jag kunde inte rå för det där. Det var inte meningen att skada dig".

Sen att det är ett sätt att hästen vill komma tillbaka in i flocken, kan det mycket väl vara. Men känslan av ett förlåt finns där iaf ;), och det gör ju människan nöjd, så man kan ju låtsas :p...

Ja, såklart kan man låtsas :D om det känns bättre. De säger ju "förlåt" på sitt sätt, men de har liksom inte samma värderingar kring det som vi har. Därför "kan" man inte säga att de ber om ursäkt.

Men när en häst beter sig illa (typ skenar iväg, stressar, driver en annan) så kommer flockledaren säga "du får inte vara med oss om du ska vara sådär obalanserad! Stick!"
Hästens normala reaktion är då att inse att den blir bortdriven (helt utan orsak säkert) och måste då visa sig balanserad och undergiven mot ledaren för att få komma tillbaka.

När vi beter oss illa och får en utskällning ber vi om ursäkt till den vi var dumma mot, för vi fattar varför vi blir utskällda.

Samma funktion, att få komma tillbaka till gemenskapen, men inte samma värderingar.

Som någon skrev tidigare kan det bli konstigt när vi ber djuren om ursäkt, då vi visar dem att vi är undergivna, det blir nog lite underligt för dem då en ledare inte gör så.

nej det tror jag inte däremot så tycker jag så som jag uppfattat alla hästar jag haft kontakt med att de ju läser av människors sinneslag extremt bra, de märker när man är ledsen och låg och har ett väldigt mjukt sätt med en då.
och det gäller ju alla sinneslag, helt enkelt tycker jag att iaf mina hästar är känsliga för vad jag är på för humör.

Tror du på fullaste allvar att det var därför hästen bet? :rofl:

Hästar är oerhört kloka djur, men nej, de tänker inte som vi gör.
Och jag är övertygad om att de inte tänker att de ska straffa andra hästar för att de slänger av folk.

Ja, jag tror på fullaste allvar att det var därför hästen bet.

Jag tror ändå att djur förstår och tänker mycket mer än vi tror. Och även om vi ofta förmänskligar dem tror jag ändå att det finns nån typ av tankesätt och, inte mänskligt medvetande men.. ändå hos dem. Annars tror jag inte djur skulle reagera på vissa sätt i vissa situationer.
:bow:

Rent språkligt är väl vissa papegojor i stort sett de enda djur som verkligen skulle uttala ordet "förlåt" och troligen då inte heller mena något med det... Om tex hästar på sitt vis kan anses be om ursäkt eller inte finns det ju olika meningar om, själv tycker jag att det finns flera exempel på sådant, samt att de visst har någon form av EGEN moral.;)

Kan som kuriosa berätta följande. Jag har länge ridit en häst, som EN enda gång plötsligt fick för sig att han skulle slänga av mig. Jag är definitivt ingen stjärnryttare men jag brukar oftast kunna sitta kvar på en häst om jag vill. Som förevändning för att kasta av mig låtsades han bli rädd för något och det märktes tydligt att han inte var rädd egentligen utan bara tramsade. :angel:

Det var faktiskt äckligt att se hur väl han visste PRECIS hur han skulle gå tillväga och vips landade jag på en stenmur, fick skapligt ont i benet och blev tvärarg. Men eftersom jag visste att det skulle bara roa honom om jag visade att jag blivit arg, ungefär som en hund kan retas då man jagar den utan att få fatt i den, bestämde jag mig för att försöka låta bli att visa hur arg jag var. :devil:

Så jag kravlade mig upp och haltade fram till hästen, klappade honom milt och sa "men lilla hästen, vad blev du rädd för ?" Och om nu en häst kan skämmas så var det det han gjorde. Han TYCKTES i allafall förstå att han i onödan ställt till så att flockledaren blev skadad. (Dessutom är han så macho att det vanligen är under hans värdighet att egentligen visa sig rädd för något alls). :o

Han har aldrig någonsin därefter gjort någon ansats till att göra något liknande (och han har haft många tillfällen till det). Däremot, då han vid några tillfällen verkligen skyggat, tex för mycket plötsligt uppdykande motorfordon, har han på sitt sätt gjort mig beredd på att han ska springa men först försäkrat sig om att jag ska kunna sitta kvar. Man kan bara älska en sådan häst. :love:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama