Kan hästar få skorv i öronen?

A

AnetteJT

Det såg jag i dag, vita cirkelrunda skorviga fläckar i samtliga hästars öron. (3 st)
Ägaren till hästarna är allergisk mot veterinärer därför vill jag ha svar på om jag själv skall agera om hästarna behöver behandlas på något sätt.
Min tanke gick till svamp eller någon typ av skorv.
Tacksam för svar!

min häst har ett virus som gör att han får skorv-svamp liknande gråvita saker i öronen.
Det gör ingen skada men går inte att bota. Det låter lite som det! Kommer tyvärr inte på vad det heter just nu *trött* :confused:

Inte att bota?
Skall man bara låta det vara då? Alla hästarna hade det så det måste ju vara smittsamt. Hur smittsamt???
Peter> Du har inget svenskt namn på det, eller vet mer???

Kan tyvärr inget svenskt namn men i direktöversättning skulle det bli öronplack. Anses orsakat av vårtvirus, tidigare sa man att det var en reaktion på insktsbett o det finns fortvarande de som anser så.
Bara att låta vara.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 953
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka