Kan hästar dricka bräckt vatten?

Mirraya

Trådstartare
Ja kan de det..? Nu menar jag inte bara vid något enstaka tillfälle utan om vattnet i stallet är bräckt? Är det skadligt för hästarna eller klarar de det?
Rent instinktivt vill man ju bara säga att "nä, det kan de väl inte dricka!" Men... kan de det?

Å vilka kan svara på en sådan fråga om inte bukefalister ;) ?

Sv: Kan hästar dricka bräckt vatten?

Ok.. och hur vet man det då..?

Det är en brunn som de tydligen borrade för djupt så de fick in saltvatten(om jag förstod rätt) så de har det ju själva som dricksvatten... men de som hyr ett hus på gården hämtar vatten i dunkar för det smakar så illa. Hur vet man så om det är skadligt eller ej..?

Du kan ta ett vattenprov och lämna till företag för analys. Då får du reda på vad vattnet innehåller och om det är lämpligt som dricksvatten för människor och djur.
Är ni flera i stallet kan ni ju gå ihop och betala det gemensamt.

Vad för företag testar vatten? Var kan man lämna in det och ungefär vad kan det tänkas kosta?

Om man dricker det själv och inte tycker det smakar konstigt alls... då borde det inte vara det heller va? Jag menar bräckt vatten borde ju smaka mycket mycket illa..?

Filtrena.se! Dom tar endast 350:- spänn för ett vattenprov! Enkelt och smidigt! :banana:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 121
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 724
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 757
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka