Kan hästar äta kött?

AnNanmandrus

Trådstartare
Vet inte vilket forum det skulle passa i, så fick bli här:

Som frågan lyder, kan hästar äta kött/protein, men är bara inte i behov av dess näringsämnen eller blir dom sjuk av att få i sig sådant?
Bara en spontan fråga som har malt i huvudet på mig ett tag och det kan ju vara bra att veta om nån skulle råka mata pållen ens med varmkorv (och han mot förmodan skulle svälja det) ;)

Sv: Kan hästar äta kött?

Hur bra det är vet jag inte, men jag minns för länge sedan när jag satt i min B-ponnys box och åt makaroner med köttbullar. "Hej" sade ponnyn och vips så var köttbullarna borta :rofl:

Jag har sett ponnysar smälla i sig både det ena och det andra. Skagenröra, salami, turkisk peppar mm. hade en ponny ett tag som älskade gelé godis med jordgubbs smak, vilket jag gärna gav honom då hans andedräkt blev så mysig! Varje alla hjärtans dag får alla pållar i stallet ett gelehjärta av mig, förutsatt att deras ägare godkänner det. Kan ju inte tro att det är vidare nyttigt men har inte sett någon bli dålig av det och tror inte det är möjligt att det kan vara skadigt för så stora djur och i så små mängder. Hundar blir ju sjuka av choklad, men en stor hund som får i sig lite choklad blir ju inte livshotande sjuk så om en häst på flera hunda kilo äter en liten bit kött eller godis så lär inte heller de ta någon direkt skada. Ingen har dött av min utfodring iaf....

Det går att fodra med kött/ben/fiskmjöl men det är inte så vanligt.

Jag tror det är olagligt att fodra med det i Sverige?

Jag har hört att de på Island fodrar med fisk ibland?

Det var väl i BSE-svängen det blev olagligt. En del fodrade ju kor med köttmjöl. Men jag är inte insatt.

Jag tror att de inte kan ta åt sig näringen i kött och att det därför är helt onödigt för dom att äta det. Tänderna är väl inte heller helt anpassade för det. Men vet att folk på island ger sina islandshästar fisk (sill?) för att det finns alldeles för lite protein på island i grovfodret. Var en fodergubbe på granngården som berättade att islandshästar var de ända hästarna som kunde ta åt sig animalisk protein, men vet inte om det stämmer. Man gav alltså inte rå fisk utan torkat/malt eller liknande.

Har jag rullat och stekt ett kilo köttbullar och går ut i stallet, blir en av mina pållar helt vansinnig och lägger öronen bakåt och backar undan från mig.
De andra fnyser mest och tycker jag luktar äckligt, men det kanske inte alls
hänger på köttdoften, kanske hänger på stekosen i sig ...

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 603
Senast: mily
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 915
Senast: Anonymisten
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 530
Senast: skiesabove
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
24 057
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka