Kan hästar andas med munnen?

Sv: Kan hästar andas med munnen?

*kl* har för mig att det har att göra med deras gomsegel(den där lilla spärren som avgör i vilken strupe det som kommer in hamnar i...)
När de har bett i munnen aktiveras sväljreflexen, vilket gör att gomseglet åker till ett läge där det spärrar luftintaget= syreintaget minskar vid bettanvändning. Har den boken härnånstans, kan kolla upp till imorrn iaf:)
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

Gomsegel är samma sak som mjuka gomen.
Det är inte mjuka gomen som avgör om luftstrupen eller matstrupen används. Det är struplocket som avgör detta.
Har inte hört teorin om sväljreflexen, vore intressant om du kollade upp den. :)
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

Lickety skrev:
Gomsegel är samma sak som mjuka gomen.
Det är inte mjuka gomen som avgör om luftstrupen eller matstrupen används. Det är struplocket som avgör detta.
Har inte hört teorin om sväljreflexen, vore intressant om du kollade upp den. :)

ahh...mitt fel... menar så klart struplocket!
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

*kl*

Det var ju en försäkringshärva (tror jag) i USA (tror jag igen...) för en massa år sedan då hästar dödades genom att man stoppade pingisbollar i näsborrarna...*ryyys*
Stöder ju i så fall att hästar inte kan andas med munnen, i alla fall inte "tillräckligt"...:(
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

Detta är säkerligen den veterinär ni talar om:
http://www.bitlessbridle.com/cat/Articles.html
Finns flera artiklar där att läsa. Han har även skrivit en bok om varför man inte ska använda bett.

Men ska man gå efter hans forskning är det även skadligt att rida hästen "på tygeln", hästarna ska alltså få gå med huvudet i det blå för att andningen ska fungera optimalt. Den formen är ju allt annat än skonsam för hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan hästar andas med munnen?

En häst som går på tygeln arbetas normalt sett inte så hårt att den behöver andas maximalt.
Jag har inte orkat läsa o begrunda Cooks artikklar ordentligt men jag ser att han i stort sett bara refererar till sig själv o icke vetenskapliga källor, är själv lite reserverad efter hans sätt att oreserverat höja strasser till skyarna, han har även fått en hel del kritik från fd elever som känner honom.
Hur går det med din häst? Var inte rädd för att ringa om du undrar.
PL
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

*lån*

jag kollade på travet idag och nästan alla drar upp överläppen efter loppen..dom kanske kan andas lite med munnen?
om dom kan gäspa måste dom väl kunna andas också?
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

Jag PM'ar dig istället PL, eftersom tråden inte handlar om min häst (finns en annan tråd under hästvård som handlar om honom i och för sig.)
 
Sv: Kan hästar andas med munnen?

peter_lundin skrev:
Jag anser att svälgreflexen utlöses mekt längre bak än bettläget.
PL
Så har jag också fattat?
Jag hittade ingen riktig forskning på detta på den sidan om bettlösa träns.
 

Liknande trådar

Utrustning Nej, jag menar inte vända det upp o ned ;) Utan att lägga leden på andra hållet, dvs ha vänster bettring på höger sida. Har ni testat...
Svar
13
· Visningar
2 720
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp