Kan för mycket protein ge en allt för seg fosterhinna???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare frid
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 741
F

frid

Hej! Min granne sa idag till mig att om man fodrar dräktiga ston med för mycket protein så kan de få en allt för seg fosterhinna som kan leda till fölets död om man inte är med vid fölningen:eek:. Har ni också hört om detta samband förut?:confused::confused:

Sv: Kan för mycket protein ge en allt för seg fosterhinna???

Hej! Min granne sa idag till mig att om man fodrar dräktiga ston med för mycket protein så kan de få en allt för seg fosterhinna som kan leda till fölets död om man inte är med vid fölningen:eek:. Har ni också hört om detta samband förut?:confused::confused:

Jag har också hört detta..............men om det är sant vet jag inte.

Utan att ha vetenskapliga belägg så skulle jag ändå säga att det är en skröna.

Fakta i målet är ju att det bästa fodret för ett fölsto är naturligt frodigt bete. Bete innehåller mängder av protein. Kvoten ligger på runt 13. Protein är byggstenarna tilll vävnad. Att rejält med mat skulle ge komplikationer i fruktsamheten verkar inte logiskt.

Det kommer så många skrönor och jag föredrar att tvivla tills jag fått övertygande vetenskaliga bevis.

att en fosterhinna är seg inträffar emellanåt. Det är bara en av alla de anledningar som finns till att man alltid måste övervaka stoförlossningar.

Lucern ger segare hinna, märkte själv en enorm skillnad denna gång när jag inte använt lucern jämfört med förra gången när de fick lucern. Då pratar jag alltså om samma sto. Fick höra det av mkt kunnig veterinär då jag var undrande till hur fasiken ett föl själv kom ur hinnorna när de var så sega som de var sist. Var en mkt markant skillnad i år behövde inte ta i alls för att riva sönder hinnan vilket jag verkligen fick göra förra gången.

Jag gav massor lusern hela året, nu är detta iofs mitt första föl, men att ha sönder fosterhinnan med fingarna fanns inte på världskartan, jag sprang allt jag hade in i köket och hämtade en kniv!

Märren fölade på gräsmattan 2 meter från huset kl 9 på morgonen :love:

Men vilket proteintillskott kan man då ge om man t e x har ett hö av sämre kvalitet. Sojaprotein vill jag inte ge då jag inte tycker att det är bra. Brukar ni ge vetekli? Usch, det låter verkligen skrämmande med att hinnorna kan vara så sega......Tänk om man just missar fölningen....Det finns ju människor som bara gått upp till huset för att hämta något och då har stoet passat på att pressa ut bebis då..???....:(

Rättelse: Jag menar inte att höet har sämre kvalitet utan lägre proteinhalt....Det blev lite fel......:angel:

Men vilket proteintillskott kan man då ge om man t e x har ett hö av sämre kvalitet. Sojaprotein vill jag inte ge då jag inte tycker att det är bra. Brukar ni ge vetekli? Usch, det låter verkligen skrämmande med att hinnorna kan vara så sega......Tänk om man just missar fölningen....Det finns ju människor som bara gått upp till huset för att hämta något och då har stoet passat på att pressa ut bebis då..???....:(

Jag brukar ge mina Krafft protein och har aldrig haft problem med sega fosterhinnor.

Självfallet kan man byta hö :D men om man t e x har köpt ett hö/hösilage som passar resten av hästarna i en flock bättre och ändå vill öka på proteinhalten till ett dräktigt sto med hjälp av proteintillskott, vilket hade ni använt då utan att riskera att fosterhinnan blir förtjockad? Eller är det så att om man kommer upp i kvoten 12-13 som rekommenderas till dräktiga ston så är inte risken så stor för det?

Självfallet kan man byta hö :D men om man t e x har köpt ett hö/hösilage som passar resten av hästarna i en flock bättre och ändå vill öka på proteinhalten till ett dräktigt sto med hjälp av proteintillskott, vilket hade ni använt då utan att riskera att fosterhinnan blir förtjockad? Eller är det så att om man kommer upp i kvoten 12-13 som rekommenderas till dräktiga ston så är inte risken så stor för det?

Jag hade gett lucerne eller soja protein. Lucerne har du ju redan valt bort;)

Varför vill du inte ge soja?

Lucern har jag inte förkastat helt ännu.....;) Har bara bra erfarenhet av Lucernhack till icke dräktiga ston i alla fall:D
Men sojaprotein har jag använt förr till min ena häst (ej dräktig) och jag blev avrådd av en agronom för att detta tydligen inte var det allra bästa proteintillskottet och att det var mycket lätt att överdosera (enl henne kunde det göra mer skada än tillföra positivt).

Poff: Glädjande att höra i tråden att Krafft Protein har funkat bra, har varit inne på den banan också!

Min fick också en massa lucern och låg på ett hyffsat stort överskott av proteiner men hade ingen seg fosterhinna. Den gick sönder av sig själv när fölis var på väg ut.

Mvh

Tora

Glädjande och lugnande att få höra!:)

Du resonerar som om detta redan har bekräftats. Akta akta!

Jag har fött upp hästar i många år och haft ett gäng hblston i avel. Vi är anhängare av MAT. Stona får rejält med mat och jag har hållit koll på att de fått rejält med protein.

Med egenodlat foder så har soja varit det billigaste och enklaste att ge. Så mycket soja har det blivit vissa år!

ALDRIG har jag haft problem på alla dessa fölningar med att fosterhinnan varit bekymemrsamt stark!! Aldrig. Och jag vågar påstå att mina ston fått mer soja än genomsnittsstoet.

Ge fölston balanserad foderstat. Räkna på deras foder!
Utfodring är inte gissande eller magi. Det är enkel matematik.

Lucern har jag inte förkastat helt ännu.....;) Har bara bra erfarenhet av Lucernhack till icke dräktiga ston i alla fall:D
Men sojaprotein har jag använt förr till min ena häst (ej dräktig) och jag blev avrådd av en agronom för att detta tydligen inte var det allra bästa proteintillskottet och att det var mycket lätt att överdosera (enl henne kunde det göra mer skada än tillföra positivt).

Poff: Glädjande att höra i tråden att Krafft Protein har funkat bra, har varit inne på den banan också!

Det jag frågar mig är om denna agronom kunde något om just hästar?
En titel behöver inte betyda att man är expert på allt. Agronomer finns i många olika inriktningar.

Det sista yttrandet känns oerhört märkligt. Ring SLUs foderexperter och rådgör så får du fakta. Direkt från källa.

Citat från tanten: "Ge fölston balanserad foderstat. Räkna på deras foder!
Utfodring är inte gissande eller magi. Det är enkel matematik."

Håller fullständigt med Dig att man ska räkna på fodret!

Vad har grannen för kunskaper för att du ska anse denne kan ha rätt? Min granne anser att en islandshäst aldrig fryser och därmed kan man rida den genomsvettig och slänga ut den i hagen utan täcke mitt i vintern.

Jag har inte alls ansett att grannen har rätt, det är ju därför som jag frågar om era erfarenheter om detta. :) Men när det är flera här på forumet som också har hört samma sak och dessutom från sina veterinärer så börjar man ju fundera på om grannen (som dessutom är utbildad inom hästfoderbiten) kanske har rätt med det påståendet att förmycket protein kan ge starkare fosterhinna...? .....Jag vet inte själv alls ang detta utan ville höra era åsikter och erfarenheter:D

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 977
Senast: Snurrfian
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 640
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 745
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 514
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hitta rätt bett till travare
  • Lymfangit