Kan fiskar sörja?

tinna

Trådstartare
Jag har haft flera fiskar, två och två. Senaste var två slöjstjärtar.
De lever tillsammans med ett scalarpar och några neontetror plus en mal.
Häromdagen dog en av slöjstjärtarna och direkt blev den andra konstig. I morse hittade jag den död oxå. Detta har hänt flera gånger. Kan det vara så att den andra saknar den döda så pass att den oxå dör? Resten av fiskarna är hur pigga som helst.

Sv: Kan fiskar sörja?

Jag har haft flera fiskar, två och två. Senaste var två slöjstjärtar.
De lever tillsammans med ett scalarpar och några neontetror plus en mal.
Häromdagen dog en av slöjstjärtarna och direkt blev den andra konstig. I morse hittade jag den död oxå. Detta har hänt flera gånger. Kan det vara så att den andra saknar den döda så pass att den oxå dör? Resten av fiskarna är hur pigga som helst.

Jag tror att det kan vara klimatet i vattnet.:crazy:
Slöjstjärtar och scalarer ska ju ha helt olika vattentemperaturer m.m. så de är lite lämpade att bo tillsammans.

Slöjstjärtar är "kallvattenfiskar"
Det kan ha varit för varmt för dom så att de dog p.g.a det. :(

Men jag har haft dem flera månader och sen dör båda inom loppet av två dagar....
Hände med svärdbärare med.

Helt klart är det antingen någonting i vattnet eller en sjukdom som gör att båda ser hängiga ut och dör snabbt efter varandra. Fiskar sörjer inte.

Vad har du för stl akvarium, vattenvärden i det? Beskriv dina rutiner lite, hur du byter vatten och sånt.

Varför jag undrar är att jag tycker det är konstigt att just de två av samma ras plötsligen dör med så kort tid emellan. De har mått bra flera månader innan och de andra fiskarna i akvariet ser friska ut fortfarande. Det är scalarer, neontetra, algätare och lite platy.

Varför jag undrar är att jag tycker det är konstigt att just de två av samma ras plötsligen dör med så kort tid emellan. De har mått bra flera månader innan och de andra fiskarna i akvariet ser friska ut fortfarande. Det är scalarer, neontetra, algätare och lite platy.

Men det är ju inte alls konstigt. Som Gabbi säger så är det säkert något med vattnet som gör att de av samma art dör samtidigt/nära varandra. De andra raserna är antagligen inte lika känsliga för det som hänt med vattnet. Vad har du för värden?

Jag tycker inte det är särskilt konstigt. Att de mått bra innan är ju bra, men vatten är hela tiden föränderligt. ALLTING som dör har ju någon gång levt och mått bra, innan det dog, eller hur?

Precis som nämns i tråden är olika fiskar olika känsliga för olika saker, och det som dödar en slöjstjärt direkt kanske inte dödar en scalare fullt så fort. Däremot skulle jag verkligen kolla upp vattnet om jag var du.

Jag utgår från att du inte gjort det eftersom du inte svarade på frågan om vattenvärden.

*kl*
Har också funderat. Först hade vi en som dog, sen en som svalt ihjäl - han vägrade äta. Nu har vi en tredje kvar och den är inte alls lika framme och simmar längre. Den äter, men den gömmer sig mer än den gjorde förut när de andra två levde..

*kl*
Har också funderat. Först hade vi en som dog, sen en som svalt ihjäl - han vägrade äta. Nu har vi en tredje kvar och den är inte alls lika framme och simmar längre. Den äter, men den gömmer sig mer än den gjorde förut när de andra två levde..

Om det är stimmfiskar kan jag tänka mig att de inte blir så lyckliga över att bli ensamma.:crazy:

Även "parfiskar" behöver någon av sin egen art.

Den har andra fiskar av samma art som är något mindre än så länge bara. Annars hade jag också förstått varför han helt plötsligt verkar gå undan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 695
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 626
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 119
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama