Kan equiterapeut se sånt som inte veterinären kan se?

P

persika

Min häst genomgår just nu en hältutredning och jag har nyligen haft ute en equiterapeut, och börjar "smälta den upplevelsen" nu, därav alla inlägg jag gjort på sistone :crazy:. Jag grubblar nämligen fram och tillbaka på diverse saker men slutligen ser jag alltid ut såhär :confused:

På återbesöket hos kliniken hävde sig veterinären över min hästs rygg, klämde, tryckte och pressade. Det såg väldigt hårdhänt ut, men vad vet jag :crazy: Det var uppenbart att hästen tyckte det var mycket obehagligt men av veterinären fick jag inte intrycket av att det "något speciellt", eftersom han inte kommenterade det nämnvärt. Och när jag frågade fick jag bara luddiga svar. varför kan de inte ta sig tid och få en att förstå? Är alla veterinärer så nonchalanta? Tycker knappt man får reda på någonting.

På första besöket hade vi en annan veterinär (men fick ju senare byta pga semestertider..). Hon påstod att hästen var skev i bäckenet. "Skev i bäckenet?" fick jag upprepa, för de bara körde sitt race och sa aldrig nåt. :mad: Återigen luddigt svar.

Saken är den, att kiropraktorn jag anlitade efter 1a besöket, sa att "nej, hon är inte direkt skev" utan det var nåt lalala som jag inte förstod eftersom inte han heller tog sig tid att förklara (jag tänker inte ta ut honom mer :grin:). Equiterapeuten jag tog ut efter 2a klinikbesöket sa att hon är sned över korset och har flera låsningar samt allmänt spänd i ländryggen. Detta sa ju inte nån veterinär någonting om? Speciellt veterinär nr2 uppmärksammade aldrig att hon var sned över korset, så jag tänkte "va bra, då funkade kiropraktorns behandling", men så var ju tydligen inte fallet :crazy::(

Det jag undrar är, att hur ska veterinärerna komma till någon slutsats om de bara jobbar för att släcka hältorna, ska inte allt tas med i beräkning? Det är ju inte för intet som hästen har en så dålig ländrygg t ex... Och kan ET se saker som inte veterinären uppfattar, eller är det bara så att vet. inte bryr sig om att säga det, eller tycker att "det är inte så farligt"? Hur tänker en veterinär? Jag har ganska svårt att förstå mig på de stressade små liven ibland :angel: Och å andra sidan; equiterapeuter, hur stor sanning ligger det i allt de säger?

Sv: Kan equiterapeut se sånt som inte veterinären kan se?

Det finns ju bra och mindre bra veterinarer, precis som allting annat. Opedagogiska veterinarer finns det sakert gott om, aven om de vet. vi anvander ar otroligt forstaende och bra pa att forklara. Om du tycker att de inte forklarar sa att du forstar, fraga mera, be dem ge en enkel forklaring utan en massa facksprak. Det ar ju inget vidare att ha lastat hasten, akt till klinik och aka hem lika ovetande. Huruvida en equiterapeut kan se saker vet. inte kan se ar nog en otrolig smaksak, eller vad man ska kalla det. Jag ger inte mycket for sadant, da jag tror att mycket ar lite hokus/pokus. Finns ET som ar superduktiga men sakert svart att hitta ratt. Sen att din hast skulle vara sned i backenet och ha lasningar och spanningar i ryggen, om det ar mycket ar det givetvis allvarligt men lite sadant tror jag att alla hastar har, precis som manniskor. Vi gar ju till massorer och naprapater osv men for manga ar ju det lite lyxbehandling, om man inte har problem av sina symtom givetvis. Det basta tror jag ar att fraga sin vet. om de kan rekommendera nagon duktig ET, massor eller kiropraktor och sen fa de att samarbeta.

Vet 2 sa att hästen var skev i bäckenet och ET sa att den var sned i korset. Det kan vara ganska synonymt.

Det är förstås tråkigt att vare sig vet eller kiropraktor tar sig tid att förklara. Så ska det verkligen inte vara. Vad har hästen fått för diagnos? Spänd muskulatur i länd och kors kommer som ett brev på posten vid de flesta hältor. Det är i sig inte ett specifikt symptom.

Jag skulle tycka att en veterinär borde vara kapabel att avgöra om en häst är jämn och att den inte har några mjukdelsproblem.
Veterinären borde verkligen vara duktigare en equisterapeuten, tycker jag.

Men enligt min erfarenhet är det inte alltid så.

Har en bekant som fick sin häst utdömd och närapå avlivad pga att veterinären inte upptäckte att han hade en jättespänd muskel i skinkan som klämde ischasnervern när han stod på benet.
En massör upptäckte detta omedelbart och efter ett par behandlingar är hästen som ny :bow:
Detta misstag utfört på ATG-klinik, teorin var spatt, och/men när man fortfarande inte såg något på rtg efter 6 mån och ett fleratl sprutningar i hasleden inte gav resultat, bestämde vet att det inte fanns något att göra.
Hästen var 8 år och i fin form i övrigt, dessutom ganska dyr...

Var bor du?

Jag har iaf helt olika vet för olika grejer. För hältor åker jag till en klinik, för allvarliga skador, sår osv åker jag till en och för smågrejer tar jag ut Distriktarna.
De kan olika grejer helt enkelt...

Säkert samma med ET, är de verkligen utbildade?

hmm ja det är ju jätte svårt, men de kollar ju ofta på helt olika saker, får känslan av att ET (iaf min) tar sej mer tid och gör mer grundlig kontroll än vad veterinärena gör som ofta är väldigt stressade. Tkr det är bra att ha båda för ET ser som sgat andra saker när min Et var ute förra gg så upptäckte hon att han hade muskler som var olika stora, sånt som kan tyda på att han går ojämt, tror inte veterinärer gör så mkt åt spända muskler då rekomnederar dom väl att ta ut en massör eller ET.
Var själv in till vet igår och visade sej att min häst hade kotledsinflamtion v.f (igen :crazy:) fick oxå hovleden v.f behnadlad, men fick inget rikitgt svar varför han hade fått det om det var pga en skada han hade innan eller om det är samma inflamation som kommit tillbaks igen eller om det är något helt annat, är ju svårt för dom att veta säkert oxå men man vill ju ah lite tydliagre svar så man kan göra den förändringen som behövs. man litar ju på att dom ska kunna mer än en själv, men tkr dom känns så stressade att de inte har tid att förklara så mkt utan när man kmr hem ser man ut som ett frågetecken :crazy:

hmm ja det är ju jätte svårt, men de kollar ju ofta på helt olika saker, får känslan av att ET (iaf min) tar sej mer tid och gör mer grundlig kontroll än vad veterinärena gör som ofta är väldigt stressade. Tkr det är bra att ha båda för ET ser som sgat andra saker när min Et var ute förra gg så upptäckte hon att han hade muskler som var olika stora, sånt som kan tyda på att han går ojämt, tror inte veterinärer gör så mkt åt spända muskler då rekomnederar dom väl att ta ut en massör eller ET.
Var själv in till vet igår och visade sej att min häst hade kotledsinflamtion v.f (igen :crazy:) fick oxå hovleden v.f behnadlad, men fick inget rikitgt svar varför han hade fått det om det var pga en skada han hade innan eller om det är samma inflamation som kommit tillbaks igen eller om det är något helt annat, är ju svårt för dom att veta säkert oxå men man vill ju ah lite tydliagre svar så man kan göra den förändringen som behövs. man litar ju på att dom ska kunna mer än en själv, men tkr dom känns så stressade att de inte har tid att förklara så mkt utan när man kmr hem ser man ut som ett frågetecken :crazy:

Jag tycker precis som du! Hoppas det ordnar sig med din häst.. Själv är jag lite nervös inför (förmodligen och förhoppningsvis) sista återbesöket som kommer nu i veckan. Måtte de göra allt de kan för att hitta grundorsaken så hon kan bli bra.. Jag litar inte på dem fullt ut och det är väl det som gör mig nervös.. !

Vet 2 sa att hästen var skev i bäckenet och ET sa att den var sned i korset. Det kan vara ganska synonymt.

Det är förstås tråkigt att vare sig vet eller kiropraktor tar sig tid att förklara. Så ska det verkligen inte vara. Vad har hästen fått för diagnos? Spänd muskulatur i länd och kors kommer som ett brev på posten vid de flesta hältor. Det är i sig inte ett specifikt symptom.

Hovledsinfl + kotledsinfl båda fram
Kotledsinfl hö.bak
inflammation båda haserna, iaf sprutad båda
gammal senskada hö.fram enligt ET (får UL nästa gång utvisa)

Båda vet. tror att grundproblemet sitter i bakdelen, alt. högre upp i höger bak sa den första (knäproblem?). Den andra sa iaf att frambenshältorna är reparabla, vilket var glädjande.

Jag tycker återigen att hon står under sig med frambenen, inbillar mig att det var bättre efter första gången då hon gick på butta.. Läste i nån annan tråd om hästar som stod så, endel av dem hade ländproblem så på ett sätt förklarar det ju saken, men frågar mig om det är enda anledningen när det gäller min häst (hon har ju fel överallt :cry:). Nån hade knäinflammation båda fram också. Det är väl det "enda" som "saknas" nu isf - alltså knäledsinflammationer :crazy: :(

Nu tänker ni väl 'vad har hon gjort med hästen för att den ska ha så många fel', well, har bara haft henne tot. 8 månader, varav tre månader första perioden sedan lämnades hon in för försäljning för jag klarade inte av henne i ridningen men sen fick hon komma tillbaka igen då de inte fick henne såld. Dum som jag var tänkte jag aldrig att hon kunde ha ont - det gick ju problemfritt för förra ägaren att rida. Snacka om dåligt hästköp, men grejen är att hon är bara :love: i ridning och hantering, så jag hoppas verkligen att hon kan bli bra igen. Blev så chockad när jag fick veta att hon hade alla dessa fel och fick genast dåligt samvete såklart, men "tur för mig":crazy: har hon förmodligen haft dessa problem redan innan jag fick henne..

Vet du vad hon har gjort innan?
Det är inte helt ovanligt att hästar "klappar ihop" någon månad efter att de blivit sålda. Står de på försäljningsstall så visas de ganska frekvent och rids ofta till, med risk för överansträngning (inte skador, överansträngning). Olika ryttare, ny miljö. Om jag var i dina kläder skulle jag ge hästen en längre tids "semester", minst tre månader då den bara får vara häst. Sätt därefter igång långsamt igen, precis som efter en längre periods sommarbete. Ledinflammationer och tillhörande muskelspänningar är lite som dominobrickor. När en led gör ont spänner sig hästen, avlastar, och får inflammation även i nästa led. Osv. Spruta tror jag knappast kommer att hjälpa, medan vila faktiskt kan vara undergörande.

Lycka till.

Vet du vad hon har gjort innan?
Det är inte helt ovanligt att hästar "klappar ihop" någon månad efter att de blivit sålda. Står de på försäljningsstall så visas de ganska frekvent och rids ofta till, med risk för överansträngning (inte skador, överansträngning). Olika ryttare, ny miljö. Om jag var i dina kläder skulle jag ge hästen en längre tids "semester", minst tre månader då den bara får vara häst. Sätt därefter igång långsamt igen, precis som efter en längre periods sommarbete. Ledinflammationer och tillhörande muskelspänningar är lite som dominobrickor. När en led gör ont spänner sig hästen, avlastar, och får inflammation även i nästa led. Osv. Spruta tror jag knappast kommer att hjälpa, medan vila faktiskt kan vara undergörande.

Lycka till.

Jo hon har vilat i tre månader nu :crazy: Första månaden för att vänta ut sadeltryckets läkning, sedan sommarbete, sedan hälutredning för att kunna förhindra framtida träningsuppbrott och kolla att hästen är fräsch. Och här står vi nu... :confused:

hej igen. var på klinik igår, hade en mer pedagogisk veterinär denna gång! fått byta vet. varje gång, men denna var bäst av alla tyckte jag, utförde kiropraktik. Rättade till mer än vad både kiropraktorn och ET'n gjorde kan jag säga!

Dock är jag inte riktigt nöjd när jag tänker tillbaka. Tre olika veterinärer med tre olika diagnoser och undersökningar/behandlingar. De verkar inte samarbeta nämvärt, men det har dock varit lärorikt att se. Den första var inne på UL, men inte den andra. Han sa att ryggen var okej, medan den tredje rättade till den jättemkt :crazy: o ändå låter de som experter allihop :angel: sen första gången när de skulle röntga benen röntgade de bara tre - fattar inte varför jag inte sa ifrån - det visade sig ju ändå sedan att det ben de lämnade var det värsta :crazy:. nej, det får helst bli en annan klinik nästa gång, då önskar jag mig en veterinär som är erfaren (pm:a tips om bra klinik i mellansverige någon?). Min häst ville inte stå på benen alls när de böjde lågt fram, ändå höll de kvar henne, sedan såg de ju att hon halta redan på första stegen, ändå fick jag springa med henne både ända bort och tillbaka.. Nej, det gilla vi inte.

Min stackars pålla verkar ju heller aldrig bli frisk; sprutad i frambenens kotleder igen plus båda bak, sen hasarna igen. Ryggröntgen visade på mer än måttlig kissing spines i länden :cry: har ingen aning om hon kan komma tillbaka som ridhäst.. Nu måste jag iaf ta ett break o få andas ett tag, så hon ska få flytta hem till sin alternativvårdsbehandlare fram till nästa återbesök.. nåt gott i det hela iaf

Det låter inget kul alls...speciellt inte med ryggen...

För övrigt att du inte gillade att du skulle springa hela vägen, det gör man alltid, om hästen inte angränsar till blockhalt typ. Haltar första stegen gör nästan alla hästar efter böjprov, prova att böj upp ditt eget ben hårt i 30 sekunder och prova att springa utan att halta. Därför måste man springa ordentligt efteråt då många "hältor" värms ur på vägen bort.

Det låter inget kul alls...speciellt inte med ryggen...

För övrigt att du inte gillade att du skulle springa hela vägen, det gör man alltid, om hästen inte angränsar till blockhalt typ. Haltar första stegen gör nästan alla hästar efter böjprov, prova att böj upp ditt eget ben hårt i 30 sekunder och prova att springa utan att halta. Därför måste man springa ordentligt efteråt då många "hältor" värms ur på vägen bort.

OK. då var hon väldigt halt ändå då.. enl. min väninna så släpade typ hö.bak i marken när vi saktade in efter sista sträckan på tillbakavägen...

Tror nog inte det kmr bli så bra med min häst, efter några dagar när man hunnit smälta vad veterinärena egentligen sa så förstod man ju att det inte alls ser bra ut :crazy: så ska ringa vet på tis och kolla hur hans schanser ser ut emd tanke på att ahn har pålagringar.
För när vi var hos vet så sprang ju vår veterinär urnt och gjorde saker på typ 2 andra hästar oxå, visst man förstår ju att om bedövning och sånt ska verka så sitter de väl inte bara i 15 min och väntar, sen får man ibalns känslan av att de är lite försiktiga med vad de säger, för att inte förlora sina kunder. Nu vet inte jag hur det fungerar om de får typ provisoin för hur många de behandlar, för man kan ju väljavilken vet man vill ha och de som är bra och populära får ju mer kudner och borde väl tjäna mer då ? elelr hur funkar det ?

En frisk häst ska inte vara halt ens de första stegen efter ett böjprov. Det är alltså inte normalt.

Min häst genomgår just nu en hältutredning och jag har nyligen haft ute en equiterapeut, och börjar "smälta den upplevelsen" nu, därav alla inlägg jag gjort på sistone :crazy:. Jag grubblar nämligen fram och tillbaka på diverse saker men slutligen ser jag alltid ut såhär :confused:

På återbesöket hos kliniken hävde sig veterinären över min hästs rygg, klämde, tryckte och pressade. Det såg väldigt hårdhänt ut, men vad vet jag :crazy: Det var uppenbart att hästen tyckte det var mycket obehagligt men av veterinären fick jag inte intrycket av att det "något speciellt", eftersom han inte kommenterade det nämnvärt. Och när jag frågade fick jag bara luddiga svar. varför kan de inte ta sig tid och få en att förstå? Är alla veterinärer så nonchalanta? Tycker knappt man får reda på någonting.

På första besöket hade vi en annan veterinär (men fick ju senare byta pga semestertider..). Hon påstod att hästen var skev i bäckenet. "Skev i bäckenet?" fick jag upprepa, för de bara körde sitt race och sa aldrig nåt. :mad: Återigen luddigt svar.

Saken är den, att kiropraktorn jag anlitade efter 1a besöket, sa att "nej, hon är inte direkt skev" utan det var nåt lalala som jag inte förstod eftersom inte han heller tog sig tid att förklara (jag tänker inte ta ut honom mer :grin:). Equiterapeuten jag tog ut efter 2a klinikbesöket sa att hon är sned över korset och har flera låsningar samt allmänt spänd i ländryggen. Detta sa ju inte nån veterinär någonting om? Speciellt veterinär nr2 uppmärksammade aldrig att hon var sned över korset, så jag tänkte "va bra, då funkade kiropraktorns behandling", men så var ju tydligen inte fallet :crazy::(

Det jag undrar är, att hur ska veterinärerna komma till någon slutsats om de bara jobbar för att släcka hältorna, ska inte allt tas med i beräkning? Det är ju inte för intet som hästen har en så dålig ländrygg t ex... Och kan ET se saker som inte veterinären uppfattar, eller är det bara så att vet. inte bryr sig om att säga det, eller tycker att "det är inte så farligt"? Hur tänker en veterinär? Jag har ganska svårt att förstå mig på de stressade små liven ibland :angel: Och å andra sidan; equiterapeuter, hur stor sanning ligger det i allt de säger?

Equiterapeuts arbete går ut på att arbeta sig igenom varenda muskel, led och sena på en häst när de arbetar. Det är förebyggande hälsovård och equiterapeutens tid är det du betalar för. En veterinär går mer in för att diagnostisera, att problemsöka. Därmed ägnar sig de olika yrkesgrupperna åt helt olika saker med sin tid, så ja, en equiterapeut kan kanske upptäcka andra saker än vad en veterinär därmed, men kan inte som en veterinär ta till samma sorters av djupgående metoder för att ställa diagnos. T.ex. hältutredning, med böjprov, bedövning, röntgen m.m. Så en veterinär kan därmed vara säkrare på sin diagons, men har kanske inte hittat ALLA problem, medan en equiterapeut kanske är mycket bättre på att i ett tidigt stadie upptäcka problem.

Så jag tror definitivt på att använda sig av både och till sin häst. Din equiterapeut kan tala om för dig om något verkar vara på gång, så att du behöver ta till veterinär för att gå till grunden med problemet och efter att diagnos är satt kan en equiterapeut komplettera vets behandling med att stödja/behandla upp andra friska delar av hästens kropp som måste kompensera den skadade delen, så att det inte blir följdskador på hästen.

Del av en veterinärs problemsökning är den information som hästägaren ger. Det hjälper i att ställa rätt diagnos. Därmed kan då även det som equiterapeut sagt ägaren vara till stöd för att man skall hitta problemet. En häst är ju alltid så svår då den inte kan svara på var det gör ont. Så ge all info till din vet och var envis, så att din vet får lättare att hitta rätt.

Själv tar jag gärna till olika veterinärer om inte diagnos känns säker och tar eget ansvar för att behandlande vet verkligen har del av alla ledtrådar. En del veterinärer kan tycka man är pest, medan andra blir stimulerade av dialog. Så alla vet och equiterapeuter är så olika, bäst är de som är öppna och prestigelösa. Men det är väl också något man uppskattar hos folk gemen.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Joo, de flesta är lite stela de första stegen, kanske inte halt, men de reagerar på att ha haft benet uppböjt, det är inget konstigt alls.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
598
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 703
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka