Kan en valack få erektion?

K

Kira2002

Lägger frågan under hästvård eftersom jag inte tycker den passar under avel....

Kom i diskussion med en stallkamrat idag om huruvida kastrerade hingstar - alltså valacker - kan få erektion eller ej, vi lyckades inte övertyga varandra så nu ställs frågan till allvetande Buke...

Jag hade fram till i julas en valack som kastrerades som 5-åring som fortfarande 5 år senare (hormonerna borde liksom försvunnit...) hade ovanan att betäcka vissa ston. Han genomförde vid tillfällen riktiga betäckningar som bevittnades både av mig själv och av stallkamrater.

Min nuvarande stallkamrat påstår att endast slarvigt kastrerade valacker kan få erektion, en fullständigt kastrerad valack ska inte kunna få erektion alls och ska således inte heller kunna betäcka. Hennes svar var att min valack antingen var fusk-kastrerad eller en klapphingst.

Jag känner mig övertygad om både att min valack faktiskt fick erektion och om att han är ordentligt kastrerad, om än något senare än de flesta blir av med kulorna. Jag ställer mig alltså frågande till hennes påstående om att en valack omöjligt kan få erektion och därför inte ska vara kapabel att genomföra en betäckning.

Vad säger er erfarenhet?
Vad säger er kunskap om handjurens anatomi - förlorar hingsten förmågan att få erektion bara för att man tar bort testiklarna?

Sv: Kan en valack få erektion?

min valack jag har kan inte gå med ston eftersom han betäcker han har lyckats fullfölja betäckning också han kastrerades som 2 åring och den kastreringen är mig vetligt korrekt och jag var med och kastrera honom eftersom jag köpte honom som åring så jag är helt säker på att han var 2

Hej!

Det är klart de kan få erektion :) att ta kulorna har inte med saken att göra! mina får vid olika tillfällen erektion och tom hoppat på ston och jag har varit med vid kastreringen och de är väl kastrerade.

jag har inga vetenskapliga grunder till mitt påstående utan det grundas bara på observationer.

I våran hage står två valacker och båda har vid flera tillfällen hängt ut behaget så långt det bara går, för att sedan "spänna" upp det och slå det rytmiskt mot magen.
Om detta ganska äckliga beteende inte är klassat som erektion så vet inte jag.
Ena blev kastrerad innan ettårsdagen och den andra hann väl inte bli mer än ca ett år.
Ingen av hästarna var i våran ägo vid kastration, men jag tycker inte att någon av dem påvisar något "klapphingst" eller hingstaktigt beteende

ska bli spännande att se vad folk har att säga om ämnet !

Jag frågade runt lite bland folk i allmänhet (läs: män) huruvida ståndet egentligen har med de manliga könshormonerna att göra eller ej. Man tycker ju att de borde vara insatta i sina egna funktioner och att det borde vara samma sak män/hästar/hanhundar eftersom "saken" tycks fungera på samma sätt.... Men ingen kunde svara på min fråga.

Erektionen är ju svällkroppar som kan - åtminstone på mänskliga män - startas igång av t.ex. kissnödighet och det har ju inget med könshormonerna att göra, tycker man...
Men när en valack står och nosar på ett brunstigt sto och får erektion på det viset jag bevittnat, då fungerar ju uppenbarligen svällkropparna utan testosteron...? Eller har jag fel?

Vilken "biverkan" har egentligen kastration? Med testiklarna försvinner de manliga könshormonernas produktionsställe, förmågan att reproducera sig och där med också....vilka funktioner?

oj, vilken fråga! Men hormoner kan man väl aldrig "ta bort". De försvinner väl inte helt bara för att man kastrerar? Det är väl mängden som gör att hingsten blir som den blir? eller? Själva manipulerar vi ju vilt med preventivmedel på kvinnor, vad är det man "tar bort"?

Ja, visst är det en intressant fråga...?! Har googlat massor men finner inga svar...

Könshormonet Testosteron (män) produceras ju framförallt i testiklarna även om jag har för mig att en mycket liten mängd även produceras i binjurarna. (Rätt eller fel?) Genom att kastrera skär man ju således av produktionen av åtminstone merparten av testosterontillverkningen och mängden av det manliga könshormonet borde sjunka med tiden för att tillslut i princip försvinna.
Som jag har förstått det så är det därför hankatter slutar jaga flickor och slåss, därför hanhundar blir fogligare och därför hingstar blir lugnare och mer lätthanterliga efter kastration. Testosteronet är ju ett "kaxigt" hormon som ger en maskulin prägel som tas bort genom kastrationen.

Andra hormoner - t.ex. kortisol och adrenalinproduktionen - sitter såvitt jag vet i binjurarna och dessa påverkas ju inte.

Men är det så att strypningen av det manliga könshormonet borde innebära en oförmåga till erektion...?

Ang preventivmedel till kvinnor så har jag förstått att flera p-piller går ut på att ge extra av "graviditetshormoner" som gör att kroppen till viss del tror att den redan är befruktad och därför inte kan ta emot ett nytt befruktat ägg. Men jag är inte så insatt så jag kan inte riktigt svara på det...

Senast ändrad av en moderator:

Testosteron produceras även i liten mängd i binjurarna.

Då hade jag med andra ord för mig rätt...!:)

Tack!

Räcker denna lilla mängd testosteron för att bibehålla möjligheten till erektion eller har testosteronet och erektionen inget samband...?

Det vet jag faktiskt inte, men både det manliga och det kvinnliga könet behöver en viss mängd testosteron, om jag inte kommer ihåg fel så påverkar det skelettet och musklerna. Har fått för mig att mängden testosteron påverkar både sexlust och fårmågan att få erektion. I alla fall hos människor

Testosteron ökar sexdriften, den har inte med sexuell njutning att göra (antar jag, vad säger ni kvinnor, är det bara ett spel?). En valack som gått under kniven går inte och tänker på ston om dagen och drömmer om dem om natten som en hingst men han är fullt kapabel om han vill. Antingen kan han ha lärt sig av erfarenhet att sex/onani är skönt och uppsöker det aktivt eller så utsätts han för så starka stimuli i form av brunstande ston att det lilla testosteron som produceras i njurarna räcker för att få fart på slangen. För att göra hanar helt sexlösa behöver man ta bort både testiklar och själva penis där känselnerverna finns, vilket naturligtvis inte är helt praktiskt.

Det finns moderna rapporter om människor som opererat bort testiklarna. Med en snabb googling hittade jag en skildring av en man som tyckte att sex (onani) blev så mycket bättre sedan han kastrerade sig.

Jag vet däremot inte om om valacker kan ejakulera/få orgasm. Tekniskt sett borde de kunna det, om än inte fertilt, då sädesvätskan förvaras i prostatan och inte i testiklarna men jag har fått för mig att kastration tar bort möjligheten till orgasm. Om så är fallet blir en kastrat inte sexuellt utmattad utan kan i princip pumpa på tills han blir uttråkad...till alla stoägares fasa.

Jag vet att kvinnor som har en överproduktion av testosteron kan tappa sexlusten helt... Men där handlar det ju om lust som ju är en sak som är såväl fysisk som psykisk....
Vad som händer med män som har en underproduktion (eller en mycket liten produktion pga kastrering) är ju en helt fysisk sak. Finns förmågan till erektion alls - är det även där bara lusten man kapar egentligen?

Något att fundera över nu när det börjar bli läggdags....!;)

Tack för ditt svar! Jätteintressant läsning!

Då antar vi ändå att testosteronet är sammankopplat med erektionen till viss del och att det lilla hormon som produceras i binjurarna räcker för att få fart på grejerna...?

Min stallkamrats övertygelse om att valackar inte ska kunna få erektion verkar alltså vara felaktigt även när man frågar andra.....
Hon pratade om att en del veterinärer lämnade kvar delar av sädesledarna vilket gjorde att de fortfarande kunde få erektion och detta låter helt ologiskt i mina öron då sädesledarna ju verkligen inte borde ha något med saken att göra...

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar på ett företag som har totalt 7 anställda, men bara 5 av oss sitter på samma kontor. Av de här 5 är 3 chefer, och jag samt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 905
Senast: cirkus
·
Hästhantering Varför vallar min häst den andra i hagen? Kan man få honom att sluta med detta? Just nu går min häst själv i hagen, eftersom det...
2
Svar
29
· Visningar
11 802
Senast: Martina_m
·
Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 858
Hästhantering Mitt russto går i väntans tider, innan hon skickades på betäckning gick hon med sin kompis; min andra häst som är en travare. De kommer...
Svar
4
· Visningar
1 836
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår