Sv: Varför vallar hästen i hagen?
Min var en buffel när han kom till mig, fattade inte hästspråk, rusade på de andra hästarna, gick för nära, vallade. Jag vet att jag har något gammalt inlägg här någonstans där jag ber om hjälp

Ingen ville ha sin häst med min, för han betedde sig som sk-t...
Jag misstänker att han gått mycket ensam och knappast med mer än en häst. Vi har flyttat lite och hästar har kommit och gått och han har blivit en helt annan häst (tror även att han har fått en uppgift i livet istället för att gå och skrota har gjort sitt också). Nu är de fyra grabbar i olika åldrar, de går i jättehage, ute dygnet runt och har fri tillgång på grovfoder. Det är som en dröm! Visst har de åsikter och man ser vilka två som är högst i rang (det varierar) men de säger till på ett sjysst sätt och det är så otroligt skönt. Den fjärde kom nyss och han har tydligen varit en bully, men han fann sin plats direkt hos våra, det behövdes inte ens en uppgörelse.
Sorry för mitt babbel, jag ville bara skriva av mig lite.
Och jag kan ju fortsätta när jag ändå håller på, en liten kul historia om vallning: Vi red på fjället och när vi skulle övernatta satte vi upp hagar. Två av stallets hästar, som egentligen inte går tillsammans fick stå i samma hage och vi trodde att vi skulle vara tvungna att ta isär dem för den ena vallade, de gick och gick och gick. Tills vi inser, att det inte alls är vallning... Den yngre hästen (som hemma på gården har en hagkompis som han får hänga på) FÖLJER efter den äldre (som är en gamling som gärna håller sig för sig själv) och vill hänga på honom, förmodligen för att han var lite otrygg. Gamlingen försöker verkligen gå ifrån honom, men den yngre följer efter. Tillslut ger gamlingen upp och den yngre är så nöjd, bara av att få stå nära honom. Så slumrar de tillsammans.
Otippat men kul!
Jag hoppas att det ordnar sig för er, du har fått en massa bra tips. Jag tycker inte att det låter som att han är "dum" utan snarare uttråkad och vill leka.