Kan en spaniel spetsa öronen?

Mooch

Trådstartare
Ett översättningsproblem: vad kallar man det när en spaniel "spetsar" sina hängande öron? Säger man "spetsar öronen" även om dem? På engelska står det "The Spaniel's ears pricked up".

Tacksam för svar!:)

Sv: Kan en spaniel spetsa öronen?

Beroende på hur gamal texten är, men tidigare så har man kuperat öronen på spaniel och då kan de ju "spetsa" öronen. Men sen är det även skillnad på hur de håller öronen när de är "avslappnade" och när de lyssnar aktivt, även om det kräver att man titta noga på dem.

Atminstone har i USA skulle jag anvanda uttrucket "prick her ears" om min rottis for att beskriva en hund med hangande oron som viker dem framat och ar uppmarksam. Vad man sager pa Svenska vet jag dock inte.:p

Eftersom även människor spetsar öronen när de lyssnar noga så ska man nog inte ta det så bokstavligt. Oavsett öronform kan man alltså säga det.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 199
Senast: TantAgda
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 270
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 758
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund University of Lincoln i Storbritannien har just nu en enkät uppe där de bl a vill ta reda på vilka faktorer som spelar in när folk köper...
Svar
1
· Visningar
549
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka