kan en inspektion komma när som helst?

Sv: kan en inspektion komma när som helst?

okej men såhär då:
om man har lösdrift hur menar de då att man behöver en gödselstack? till vad ska man ha en gödselstack???
Ligghall och området närmast bör ändå mockas och du behöver lagringsplats för gödsel eller avtal med någon som tar hand om den. Tänk även på riktlinjerna när det gäller mängd fosfor och kväve som får spridas. Dessa riktlinjer anger att du behöver en hektar gödslingsbar mark för att ta emot gödsel från tre hästar.

okej men såhär då:
om man har lösdrift hur menar de då att man behöver en gödselstack? till vad ska man ha en gödselstack???

om man inte "gör" en hög med skit kan de endå säga att man behöver en gödselplatta/stack?

någon här som vet om en pressening är godkänt att lägga gödsel på?

Du måste dessutom ha box om du har lösdrift med ju, och hamnar hästen på box måste du kunna ta hand om gödseln.

Nej presenning är INTE godkänd.

TAck snälla för att du förtydligade. Det är itne bra att stressa när man svarar. Givetvis är de så som du skriver. :)

Det jag menade var mest att det finns möjlighet att lagra gödsel i stuka och för att göra det enkelt länkade jag till vad som gäller. (Det står en hel del annat nyttigt också).

Det låter ju inte som om ägarna och TS haft en bra dialog som rätat ut frågorna...

Du måste dessutom ha box om du har lösdrift med ju, och hamnar hästen på box måste du kunna ta hand om gödseln.

Nej presenning är INTE godkänd.

okej är du helt hundra på detta med pressenning när du såga det totalt?
eller är det olika i olika kommuner?

Lösdrift=bädd som man efter vintern tar ut med hjälp av traktor.

box=hyr en konteiner OM hästen blir skadad;)

kan man komma så lindrigt undan?

Lösdrift=bädd som man efter vintern tar ut med hjälp av traktor.
Vi gör nog som så många andra att vi mockar ut gödseln som ligger synligt i lösdriften och lägger på mer strö. Om man ska täcka med nytt lager så att det blir rent så blir kostnaden för strö besvärande.
En box går alltid åt ändå. NÄR hästen blir skadad så brukar det ske på kvällar eller helger enligt min erfarenhet. Att snabbt kunna separera ut en häst och ställa den skyddat kan vara nödvändigt. Vad ska du göra med gödseln i väntan på container - strö med i ligghallen?

kan man komma så lindrigt undan?

Svar nej, det skulle jag inte tolka som okay enligt djurskyddsbestämmelserna. Kolla sidan 12 här:
http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_7.pdf

Sen finns även föreskrifterna med föreskriftsmotiven, med t ex 3 kap som läsvärt:
1 § Vid en anläggning där hästar hålls under den kalla årstiden ska alla hästar samtidigt kunna beredas utrymme i stall. (sidan 10)
"Stallar med färre än 25 hästar ska ha minst en box tillgänglig" (sidan 15).
http://www.jordbruksverket.se/downl...75d180003006/foreskriftsmotiv_4_2007_L101.pdf

diddl, ett murket stall tyder också på undermålig ventilation vilket kan vara bra att ha i minnet även om du bestämt dig för att inte ha din häst just där.

Gullan, lösningar för gödsel styrs av respektive kommun. Det finns de som har krav på gödselplatta från två hästar och uppåt.

Vet någon vart/vem man ska söka sig inom sin kommun, om man vill ha svar på sådana här frågor?

Beroende på hur stor häst man har så tycker jag nio kvm låter förlitet, takhöjden är olagligt låg.

Vid anmärkning får man X tid på sig att åtgärda bristerna, om de inte åtgärdas brukar det ges en ny chans, men nu är det kopplat till vite (som böter) om åtgärderna inte genomförs.

Hur lång tid brukar X-tid vara?
Olika för olika anmärkningar?
Säg att de inspekterar nu, och takhöjden måste fixas, då är det ju svårt att göra under vintern när hästarna behöver boxarna?

Är bristerna tillräckligt allvarliga är det ju ett alternativ att flytta hästarna till dess reparationer/åtgärder är klara. Inte billigt men dock ett realistiskt alternativ ur djurskyddsaspekten.

Hur lång tid brukar X-tid vara?
Olika för olika anmärkningar?
Säg att de inspekterar nu, och takhöjden måste fixas, då är det ju svårt att göra under vintern när hästarna behöver boxarna?
Skräckscenariot och trots det ett korrekt beslut från kommunens sida är att stänga stallet för hästhållning på grund av för låg takhöjd. Inte för att det är så vanligt att man gör så, men möjligt. Kommunen behöver alltså inte ta hänsyn till att det blir vinter och hästarna ska stå på stall då. Men de ska inte kräva att man ska göra något för att försämra för hästarna under tiden man bygger om. Nu har jag inte hängt med i diskussionen, men eftersom stallet då enligt uppgift är för lågt i takhöjd, skulle man ha fixat till det innan man stallade in några hästar där från början om man skulle ha gått till väga på rätt sätt från början.

X lång tid beror på avvikelsernas storlek, alltså hur svårt det är att få till respektive brist och hur stor avvikelsen är. Som exempel: Dina fönstergaller är dåliga... Det går fort att beställa nya från en firma = du behöver inte så lång tid på dig att fixa det = kort tidsfrist. Taket är för lågt, men du har ett gäng mindre hästar som stallas upp där. Då kan det ju vara lämpligt att låta dig ha en längre tidsfrist eftersom takhöjning är en ganska avancerad och dyrbar process = troligtvis får du en längre period på dig. Är däremot hästarna stora så kan det bli så att du inte får ha hästarna där ens under tidsfristen sas.

Tack för svar.
Gällde inte mig, utan en bekant som har 1 dm för lågt för att få ha 170 cm hästar. Dock bra luft i stallet, gamla varianten med intag i alla boxar samt utlopp för luften genom trummor i taket (isolerade upp genom skullen).
Aldrig besiktat, men vi spekulerade över vad som skulle hända.

Har förstått att låg takhöjd ibland kopplas till för liten luftvolym.

Tack för svar.
Gällde inte mig, utan en bekant som har 1 dm för lågt för att få ha 170 cm hästar. Dock bra luft i stallet, gamla varianten med intag i alla boxar samt utlopp för luften genom trummor i taket (isolerade upp genom skullen).
Aldrig besiktat, men vi spekulerade över vad som skulle hända.

Har förstått att låg takhöjd ibland kopplas till för liten luftvolym.
Ja, det ska det göra, alltså inte bara ta hänsyn till takhöjd, utan även luftvolym och ventilation.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 357
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder. Vad är rimligt att betala i stallhyra. Jag hyr eget stall till mina två hästar, där finns egentligen plats...
Svar
13
· Visningar
1 602
Senast: Fredrikan
·
I
Hästmänniskan Jag var ute efter att köpa en häst. Tog ju då hem hästen INTE RIDBAR men den hade varit inriden 8 månader tidigare. Men när den kom...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 879
Senast: Bartley
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 827
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022