kan en inspektion komma när som helst?

diddl

Trådstartare
Var och tittade på en box och fick nåra funderingar.

1. takhöjden var 2.15.
2. gösestacken var som ett berg eligt grannarna legat så lång tid.
3. 3 st boxar en på 7 och de andra 9 .
4. En häst har ståt där själv i 2 månader. på ca 1.70.
5. Gammalt stall mycke murket.
6. gör det inspektion på stall med 3 boxar?

Om jag plaserar min häst där och det blir en inspektion vad händer då blir jag utan stall plats i vinter eller får man stå kvar tills stallet är ortgärdat?

Sv: kan en inspektion komma när som helst?

Jag hade inspektion av mitt stall med 2 hästar.
Då var det någon som hade mailat in ett tips om att jag hade hästar i trädgården, vilket jag inte hade....
Inspektörerna dök bara upp och knackade på dörren.

Takhöjden är på tok för låg för en häst på 170 cm, likaså boxarnas storlek.
Man får ju fortfarande ha bara en häst, det ändras väl inte förens 2010 har jag för mig.
Gödslet är det väl lite si och så med.... färre än 4 hästar så behöver man väl inte ha "tät lagringsplats" men samtidigt får det inte förorena grundvatten osv. Jag vet inte om det finns regler om hur länge det får ligga och om det får bilda berg....

Visst görs det kontroller även i små stall.
Själv skulle jag inte vilja ha min häst i ett sådant stall som du beskriver. Boxarna är i minsta laget, det är för låg takhöjd, det är mycket murket i stallet.

Om det blir en kontroll så kommer stallägaren förmodligen få en viss tid på sig att åtgärda bristerna. Frågan är om h*n är intresserad av att göra det?

Immer

tack för svaren.

Enligt stall ägaren var det ok tak höjd :crazy:
göselberget var plaserad i en hage som hästen gick i :crazy:
belysningen var dålig.

Nix inget stall för mig det lät bra per telefon men inte när jag såg det.

Visst kan det bli inspektion även om stallet är litet. Jag har också 3 boxar och mitt har nyligen inspekterats.
Om det blir inspektion är det stallägarens ansvar, inte ditt, om denne hyrt ut box till en häst som är för stor fmed tanke på takhöjden och boxarnas storlek. Det var den information jag fick. Jag har inte heller jättehögt i tak och har därför en begränsning på hur stora hästar jag får ha där.
Men det låter inte som ett speciellt bra stall öht tycker jag. har du inga andra alternativ?

Gödslet är det väl lite si och så med.... färre än 4 hästar så behöver man väl inte ha "tät lagringsplats" men samtidigt får det inte förorena grundvatten osv. Jag vet inte om det finns regler om hur länge det får ligga och om det får bilda berg....

så det är alltså inte lag på att man behöver ha gödsel platta/konteiner osv om man har färre än 4 hästar???

diddl, ett murket stall tyder också på undermålig ventilation vilket kan vara bra att ha i minnet även om du bestämt dig för att inte ha din häst just där.

Gullan, lösningar för gödsel styrs av respektive kommun. Det finns de som har krav på gödselplatta från två hästar och uppåt.

Visst görs det kontroller även i små stall.
Själv skulle jag inte vilja ha min häst i ett sådant stall som du beskriver. Boxarna är i minsta laget, det är för låg takhöjd, det är mycket murket i stallet.

Om det blir en kontroll så kommer stallägaren förmodligen få en viss tid på sig att åtgärda bristerna. Frågan är om h*n är intresserad av att göra det?

Immer

Fast dom flesta boxarna brukar ligga på 9 kvadrat. Eller menar du takhöjden?

Delvis Knapplån

Det är tillåtet att förvara gödsel i stuka: se länk nedan

http://www.sjv.se/download/18.1d07c3f108381dd74480001179/2005-01.pdf
Ja, men då ska all gödseln ut på stukan på en gång. Att lägga ut skottkärra för skottkärra allteftersom (alltså dagligen) är inte tillåtet. Stukan räknas inte heller som lagringsplats. Men att kunna lagra så att man kör ut till stukan ett par gånger om året är okej i de flesta kommuner.

TS:Man ska inte ha hästar gående i samma hage som stukan ligger på grund av smittorisken (mask).

Ja, men då ska all gödseln ut på stukan på en gång. Att lägga ut skottkärra för skottkärra allteftersom (alltså dagligen) är inte tillåtet. Stukan räknas inte heller som lagringsplats. Men att kunna lagra så att man kör ut till stukan ett par gånger om året är okej i de flesta kommuner.

TS:Man ska inte ha hästar gående i samma hage som stukan ligger på grund av smittorisken (mask).

Håller med ovan att det inte är tillåtet att lägga gödseln på stukan och fylla på. Krav på gödselplatta är nytt nu är det om manhar 2hästar eller fler.

Man behöver inte förpröva stallet om dte inte är ny byggt om man har 4 hästar eller färre. Men självklart kan kommunen komma på inspektion.

Tykcer personligen att om du inet verkar trivas innan du ens är där kommer du nog inte trivas sen heller och det sak ju vara kul att åka till stallet eller hur :banana:

KL

Gödsellagringskraven skiljer sig från kommun till kommun.

ALLA stall ska ha inspektion/kontroll var tredje år, det hinns sällan med dock. Men räcker du har en endaste liten shetlandsponny så ska du ha kontroll var tredje år.

Vid anmärkning får man X tid på sig att åtgärda bristerna, om de inte åtgärdas brukar det ges en ny chans, men nu är det kopplat till vite (som böter) om åtgärderna inte genomförs.

Gullan, lösningar för gödsel styrs av respektive kommun. Det finns de som har krav på gödselplatta från två hästar och uppåt.

Miljöbalken gäller från den första lilla högen gödsel, oberoende av antal djur. Kommunen kan med hänsyn till grannar, grundvatten och i princip vilket miljö- eller hälsoskäl som helst styra över din gödselhantering.

Man ska akta sig för hur man lägger gödslet, med lite otur kan man få ner bakterier i brunnen som man absolut inte vill ha där.
Man kan blir riktigt sjuk.
(Därför är det bra med en tät platta/container även om man inte behöver ha det)

Kan ju vara bra att tänka på när man söker stallplats, hästarna kan (med otur) få dricka sin egen skit.

Gödsellagringskraven skiljer sig från kommun till kommun.

ALLA stall ska ha inspektion/kontroll var tredje år, det hinns sällan med dock. Men räcker du har en endaste liten shetlandsponny så ska du ha kontroll var tredje år.

Vid anmärkning får man X tid på sig att åtgärda bristerna, om de inte åtgärdas brukar det ges en ny chans, men nu är det kopplat till vite (som böter) om åtgärderna inte genomförs.

Det är alltså så "ofta" man ska ha inspektion? Mig veterligen har "vårt" stall aldrig haft en inspektion. Och detta ligger ändå i ett mycket häst-tätt område så jag tycker att det borde ju ske snart kan man tycka.

Japps. Men det fungerar inte så i verkligheten. De har inte resurser nog. Finns stall som inte haft en inspektion på 25 år..

Miljöbalken gäller från den första lilla högen gödsel, oberoende av antal djur. Kommunen kan med hänsyn till grannar, grundvatten och i princip vilket miljö- eller hälsoskäl som helst styra över din gödselhantering.

okej men såhär då:
om man har lösdrift hur menar de då att man behöver en gödselstack? till vad ska man ha en gödselstack???

om man inte "gör" en hög med skit kan de endå säga att man behöver en gödselplatta/stack?

någon här som vet om en pressening är godkänt att lägga gödsel på?

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 357
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder. Vad är rimligt att betala i stallhyra. Jag hyr eget stall till mina två hästar, där finns egentligen plats...
Svar
13
· Visningar
1 602
Senast: Fredrikan
·
I
Hästmänniskan Jag var ute efter att köpa en häst. Tog ju då hem hästen INTE RIDBAR men den hade varit inriden 8 månader tidigare. Men när den kom...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 879
Senast: Bartley
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 827
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve