Kan en hund vara avundsjuk?

Kazaam

Trådstartare
På förekommen anledning, då halva min bekantskapskrets tycker att jag är hemsk numera, måste jag fråga.. :crazy:

Jag har som många av er vet, köpt en whippetvalp. Jag hade redan innan en labradortik som är 4 år. Labben får inte ligga i varken soffa eller säng, utan har sina sängar på golvet här hemma..
Men lille whippen ligger nu i både säng och soffa...

Kan Dina då bli avundsjuk på Mira och tycka att det är orättvist? :confused:

Jag vill ju inte tro att en hund kan tänka så, men det är klart jag undrar. Jag vill ju inte att Dina ska må dåligt... :(

I övrigt så behandlas de lika, förutom att jag givetvis har högre krav på Dina, som förstås kan olika kommandon osv. Jag tar mig även tid specifikt med Dina varje dag, så att hon inte ska känna att hon är undanskuffad och bortglömd.

Det jag märker är att när jag är ute med båda hundarna och har de lösa så ignorerar Dina mina kommandon, kommer inte på inkallning osv. Jag måste bli arg på henne innan hon lyssnar. Det är jättetråkigt, jag vill ju inte bråka med heene så fort vi är ute alla tre. Hon testar väl givetvis, men det har ju gått några veckor nú så nåt borde hon väl ha fattat... :confused:
När hon och jag är ensamma ute fungerar hon däremot ungefär som vanligt, dvs riktigt bra för det mesta.

Så - tips och råd??

Sv: Kan en hund vara avundsjuk?

Japp en hund kan vara avundsjuk!

Min hund (som iofs. är lite speciell) klarar inte av att vi klappar andra hundar när hon ser på. Vi har valt att helt enkelt inte göra det och därmed inte provocera henne. Det kanske inte är det ultimata men eftersom hon vill "umgås" med väldigt få hundar överhuvudtaget så känns det inte som att det hade varit värt att försöka träna bort det, situationen uppstår så sällan i alla fall.

Varför låter du valpen ligga i säng och soffa när den äldre inte får göra det? Hundar kan bli svartsjuka/avundssjuka, ja, och även ta ut ilskan på den andra hunden.

Nej, en hund känner inte avundsjuka som vi människor gör. En hund lever i nuet. Den reagerar ögonblickligen på de retningar som den för stunden exponeras för. En hund reagerar direkt och utan eftertanke på den retningsbild den exponeras för. Praktiskt innebär detta att vi kan styra en hunds förväntningar kraftigt. Det gör med tiden det möjligt att styra dess sinnesstämningar i önskvärd riktning.

Så med andra ord, det är antagligen i dina tankar du tror hunden är avundsjuk då det snarare handlar om andra saker runtomkring du gör som ev skapar en situation du kallar för avundsjuka. Labben har ju aldrig fått ligga i soffan. Därav kan den ju knappast sakna att ligga där. Eller hur ?

Man ska akta sig för att överföra mänskliga känslor på djur.

Det jag märker är att när jag är ute med båda hundarna och har de lösa så ignorerar Dina mina kommandon, kommer inte på inkallning osv.

Jag skulle tro du INTE varit tillräckligt konsikvent med henne då valpen kom. Att dom lärt sig en gång betyder inte det alltid sitter där. Hunduppfostran/lydnad är en pågående process. Givetvis prosessar man inte var dag, men man måste underhålla saker och ting emellanåt.

Det jag märkt är att, de som har lydiga hundar oftast släpper efter lite då och då på tex inkallningen. Dom vet ju att: hunden alltid är där i närheten, och den sticker aldrig. Många gånger har jag sett/hört folk som HAR lydiga hundar, men slappat efter lite i sin konsikventitet (finns det ordet ? ) ropat: Buster hit ! För dom ser inte vart Buster är för tillfället. Buster kommer INTE på en gång, men ägaren ser att Buster står typ 10 meter därifrån och snusar på en buske. Då säger ägaren: jaha, där står du ju..ok. MEN fullföljer INTE kommandot..att hit är hit till MIG. Där kan slappheten börja. Och vad ger det ? Man tjatar 3-4 ggr, sen blir man arg, och hunden kommer lommande. Säger INTE du gör så, för jag vet inte hur du gör. Säger bara HUR många gör.

Senast ändrad:

Ditt inlägg är iofs helt riktigt, men jag har hört om situationer där matte och husse t ex skaffat barn och hunden inte blir sig lik, dvs liknande det vi kallar "avundsjuka" och kan börja morra eller liknande åt barnet.

Hursomhelst, så tycker jag att man ska vara konsekvent i sin hantering och uppfostran och om nu den vuxna hunden inte får ligga i säng eller soffa ser jag ingen anledning alls varför valpen ska få göra det då det kanske bara bäddar för konflikt hundar emellan.

För att svara både dig och Benskydd -

Varför jag valde att göra så...? Jag vet inte egentligen :o
Jag har inget bra svar på det tyvärr, mer än att whippen är en ras som älskar att vara nära och mysa :angel: och att labben fäller extremt med päls nästan konstant samt att hon är mer eller mindre skitig konstant... :crazy: (För att hon rullar sig i saker och ting...)

Men som sagt - nåt bra svar har jag inte.

I övrigt är jag lika mot båda hundarna och jag har som sagt markerat att Dina (labben) är lika viktig nu, som innan Mira kom. Jag tar mig verkligen tid med henne ensam också, dels för att hon ska känna det, men också för att även Mira ska få lära sig att vara ensam hemma osv.
De sover bredvid varann, äter bredvid varann och leker med varann, så det är inga som helst problem mellan hundarna. Dina får nog ibland och säger ifrån när Dina är FÖR odräglig, men det är bara bra, det är ju hennes rättighet som äldre tik, och oftast väntar hon nästan för länge innan hon säger nåt...

Det här var inget vettigt svar, men jag har tyvärr inget sånt... :crazy:

Ja, det är nåt sånt här jag tycker mig ha hört. Att en hund som aldrig har fått ligga i en soffa inte heller kan tänka "varför får hon men inte jag?" osv. Problemet är väl om hon alltid hade fått ligga där innan, men fått FLYTTA på sig för valpens skull?

Visst lägger jag mänskliga egenskaper hos hundarna ibland, jag hör ofta Ceasars ord i huvudet "Body, mind, heart" säger han väl? Och typ "Djur, hund, ras, Dina" inte omvänd ordning.
Det ligger mycket i det.

Du har helt klart rätt i att jag slappnade av där i början med Dina och på hennes lydnad. Så har hon alltid varit, hon är snabb som :devil: på att märka när jag inte har full fokus på henne, då passar hon på att igonrera mig. :mad:
Däremot har jag ju sedan de allra första dagarna nästan börjat ha extremt mycket fokus på Dina istället, och haft ett gäng klargöranden med henne om att jag menar allvar, och att hit är HIT och inget annat. Men hon fortsätter ändå. Det tycker jag är så himla trist, för som sagt vill jag ju inte bråka med henne så fort vi är ute. :(

När Dina är "med" mig och som hon ska, så är hon underbar att jobba med och att ha med sig ute. Oerhört lydig och fin. Självklart en :devil: labrador ibland som får knäck i öronen när hon hittat nåt gott (dvs skit :eek: ) att äta, men i övrigt klockren. Jag kan vara helt lycklig ibland över att ha en så underbar vovve. :love:
Så det här hon och jag upplever nu är inte alls kul. :(

Jag ska ta hjälp av min kompis som utbildar ledarhundar, hon har säkert nåt matnyttigt tips att komma med.

TACK för en mycket bra text för övrigt!! :bow:

Japp gud vad mina kan vara det oj oj..
Men se till att pilla på båda bara och inte glömma bort den vuxna bara för att man har en valp!

Det här har jag funderat lite kring jag med. :)

Tyson visar avundsjuka genom att ställa till med ett jäkla liv: skäller, hoppar, jaga svansen, bita Malte i örat osv.
Min Malte kommer så fort ngn pratar el kelar med Tyson eller ngn av katterna. Det kvittar vad han gör för tillfället: äter, sover, leker osv.

Det är inte bara för att kolla vad som händer. Det är jag helt säker på. Han bara kommer fram och tränger sig förbi. Om det är ngn katt som är vägen så sätter eller lägger han sig på dem. :D

Han har även försökt knô sig mellan matte och husse vid sådana tillfällen då man verkligen inte vill ha en hund i närheten. :rofl:

Jag är helt övertygad om att mina hundar är avundsjuka på varandra.. Nästan i allafall.. ;)

*KL*

Jag vill påstå att hundar inte alls kan vara svartsjuka utan det vi "översätter" som svartsjuka egentligen är att etablera rangordning.

TS äldre hund kan känna att hon behöver trycka till valpen då flockledaren ger valpen förmåner som borde vtillfalla henne (sova i möbler, vara nära flockledaren) men då gör hunden det inte av svartsjuka utan av rangordning.

Att en hund morrar åt familjens nya bebis är inte heller svartsjuka utan ett normalt sätt för hunden att försöka visa den nya flockmedlemmen var skåpet ska stå redan från början.

Vi förmänskligar hundar enormt genom att tilldela dem mänskliga egenskaper.

Jag känner precis som dig då jag rellativt nyss blivit med två hundar!

Den lilla (3årig jack russel) är med överallt hon sitter i knät sover i sängen med mig osv. Medans den stora aldrig är i sängen tex.
Jag har haft jätte dåligt samvete för honom då jag tror att han r sjutk deppad över detta, samtidigt som de slår mig ibland att jo han har juh altid vart sådär bara de att ja nu när ja har en till hund om syns mer käner de som att den store blir utanför!!
Han har blivit grymt välupfostrad sen hon kom dock han gör ALLT på första tillsägelsen... Trode aldrig han skulle gå att få så lydig!

Han får ligga i sängen, men tycker de är för varmt och väljer alltså att inte göra det nånsin, han är oxå mer självständig än den nya lilla överlag ( som om jag eller stora hunden inte bryr oss om henne går fram till en stor gossedjurs elefant och lägger sig och myser med honom :p)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundträning Hej! Jag har världens finaste unghund på 6 månader. Hon är kontaktsökande, duktig på inkallning, följsam, har en på/av knapp. Kan allt...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Evve
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 953
Senast: escodobe
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 514
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2