Kan en häst rapa?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mliisan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 842
M

Mliisan

Hej.
Kan en häst rapa?:confused::confused:
Idag när jag var i stallet. och hade tatt in min häst. När han ätit upp sin kraft, havre, lusern. Lät det som han rapade efter, typ 4 gånger.
Sådan var min förra häst oxå, lät som han rapade.
Kan en häst rapa?
Han krubbiter inte eller något.
utan det bara kom. typ som det låter när man rapar.

//Mlii

Sv: Kan en häst rapa?

Dom ska ju inte kunna rapa/kräkas vad jag har fått lära mig men jag vet flera stycken som säger att dom har hört ett burp så det kan dom nog, har aldrig själv varit med om det. Men hundar kna ju hicka o prutta hahaha....

Hallå! Hästar, liksom många andra djur pruttar ju också. Varför skulle det vara så speciellt att hundar gjorde det?

Ja, det kan dom. Hade en NF hingst som rapade både högt och ljudligt.

Jag har hört hästar rapa.. kanske inte så vanligt men det händer.. :)

Har en donna som ofta rapar efter att hon fått sitt kraftfoder! Stora ljudliga *bööpp* med påföljande os, (gärna rakt i ansiktet på matte). Så jag tror absolut att dom kan rapa, (dock inte kräkas).

En häst kan inte rapa enligt min veterinär... Den kan inte trycka upp varken foder eller luft tillbaka genom strupen, den kan alltså inte varken rapa eller kräkas.
Det som man kan höra som låter som att den rapar är när hästen råkar/ lyckas trycka NER luft i matstrupen.
Det är samma som kallas för luftsnappning. Dock händer det emellanåt att hästar råkar göra det utan att det är att betrakta som en ovana. Av misstag helt enkelt.

Min förra häst "rapade" faktiskt. Och han gjorde det ganska ofta. Det liksom kurrade i magen, uppför halsen och sen pös det ut ur munnen. Jag trodde heller inte hästar kunde det förrän jag hörde min rapa för första gången.

Tror nog fortfarande att de kan rapa, eftersom luften kommer ut från munnen alltså nerifrån och luktar, (inte tvärtom såsom vid luftsnappning då hästen sväljer luft). Min teori är att den sväljer luft när den äter snabbt och sedan rapar upp luften. Men vad vet jag... :angel:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 723
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 501
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka