Kan en häst äta bara hö...

Sv: Kan en häst äta bara hö...

Visst klarar sig de allra flesta hästar med enbart grovfoder.

Jag har två kallblodstravare (19 respektive 8 år) och en nordsvensk (18 år) och de får i princip bara hösilage. Jag skriver i princip eftersom de får några morötter och en liten skvätt betfor också för att mineralerna ska slinka ner lättare.
Hästarna går i lätt arbete, är nu under vintertid ute ca 15 timmar/dygn och står sedan i kallstall. Två av dem är spårklippta och får ha tunna täcken ute om det regnar, snöar och/eller blåser.
19-åriga stoet är den som rids mest. Hon tränas akademiskt och nu jobbar vi mycket med samling. Hon har en fantastisk energi och rör sig med lätthet.

Jaha, där ser man. Då har jag lärt mig något nytt. Jag har ju inte hållit på med hästar på 8 år så jag har inte hållit mig uppdaterad. Men jag tycker det låter konstigt i alla fall.

Det är klart att de klarar sig bra på bara hö eller hösilage!

Min Nordsvenskar här hemma får bara hösilage, även i perioder med hårt och dagligt arbete i skogen. Det blir då runt fem timmar effektiv arbetstid på dagen. Ändå är det inte på långa vägar så hårt arbete som tex harvning eller plöjning. Men även då klarar de sig eftersom det idag är sällan du går dag in och dag ut kanske minst sex dar i veckan på det viset.

Du klarar helt enkelt inte av att rida en brukshäst så mycket och så hårt att det skulle behövas nåt annat än ett passande grovfoder. Snarare så att problemet är att få tag i hö eller hösilage med tillräckligt låg fart i. Det enda skulle väl vara om du dagligen är ute så mycket så att tillgänglig ättid försvann till arbete och vila, men då är det många timmar i sadeln det handlar om, väldigt många. Men ni skulle bli vackra och vältränade båda två!

Ptr

Jag har ett 6-årigt Fbl/Percheron-jättesto på ca 173 cm som tränas 4-5 dagar i veckan (hopp/dressyr) och rids ut 1-2 ggr/vecka (svettigt) och som, get this, bara får hö (ca 15 kg/dag!), en näve vitamineraler, saltsten och eh... morötter/hästgodis/chips (man tar vad man har som belöning:)) Jag hade aldrig trott det, men förra ägaren gav bara hö och jag trodde att jag skulle behöva fodra på med kraftfoder så småningom i och med att jag rider mycket mer, men ett halvår senare är hon bara muskler - känns och ser bättre ut än någonsin, så jag är såld på idén med en diet helt utan kraftfoder!

Hela förra vintern kunde jag fodra mina hästar (1 tinker/varmblods-korsning och 1 varmblod) med bara hösilage. Varmblodet reds 5-6 ggr i veckan och korsningen 2-3 ggr i veckan, och det enda jag behövde lägga till var selen! Hade kanonvärden i grovfodret förra året. Är sämre i år, måste tilläggsfodra med protein, selen och fosfor.

Liknande trådar

Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag har varit så förskonad men har nu en kräsen 5 åring. Hon har tidigare ätit ren havre,vilket jag tror gått bra. Nu blir hon dock...
2
Svar
35
· Visningar
2 647
Senast: Soffan74
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Har en liten fundering kring min häst. Ett kallblod, pigg och kry och alltid matglad, har aldrig lämnat ett strå i hela sitt liv...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama