Kan en häst äta bara hö...

Sulax

Trådstartare
Nu undrar jag lite generellt bara. Jag vet att allt beror på höanalysen och individen och att det inte går att ge exakt svar.
Men det jag undrar är om en häst som inte tränas hårt kan äta bara hö? Han har inte ridits alls på bra länge, han skrittas en gång i veckan av mig nu, han är 20 år, nordsvensk brukshäst och herre på gården :D. Jag vet att höet är bra, har inga siffror dock men jag litar fullt ut på ägaren, och han får hö flera gånger om dagen. Det är så länge sen jag hade ansvar för föder så jag har dålig koll på detta. Jag kommer skritta, skritta och skritta troligen hela vintern då han måste sättas igång långsamt. Han är pigg och alert och orkar busa en hel del.
Nästa fråga..när jag börjar rida honom mer och jobba mer...vad rekommenderas då? Han får ju nu även äpplen och morötter och hans ägare smyger ner en näve havre till honom ibland.;) (havre = turbo)
Han har ju levt med hö hela sitt liv, så han verkar inte ta skada av det. Tvärtom. Han verkar ganska..ehrm..lättfödd så att säga. :p Men vad säger man generellt? Är ett bra hö tillräckligt för en skogsmullehäst?

Sv: Kan en häst äta bara hö...

Ja, det räcker. Bra hö räcker till medelhård träning om hästen håller hullet.

Ja, om höet uppfyller hästens näringsbehov finns det inget behov att ge annat. Det är bara där höet brister som man behöver ge extra av något för att täcka bristen, oavsett vad det är.

Tack för svaret. Ja nog håller han hullet alltid. Han är av den typen som inte är fet, men väldigt väldigt grov i kroppsbyggnaden. Självklart kommer jag hålla koll på hur han mår och hans hull även när det blir mer ridning. Då får man kanske utöka foderstaten lite. Men tack, nu kan jag känna mig lugn :)

Ta en analys av höet, annars är det omöjligt att säga om behoven uppfylls eller ej.

Självklart kan hästen äta "bara" hö!:)

Man ger överlag alldeles för mycket kraftfoder till dagens hästar. Som sagt med ett analyserat hö där man ser att hästen får i sig det den behöver finns det ingen anledning att ge dem bågot annat.

Om du bara ska motionsrida kommer den med största sannolikhet inte heller behöva något mer. Dock kan äldre hästar få problem med att tugga och tillgodose sig höet. Då kan man behöva ge dem mer "lättäten" mat som tex uppblött lusern/lusern hack.

Studier har visat att till och med travhästar i full tävlingskondition klarar sig på "bara" hö om det har tillräckligt bra värden! :)

Våra gamlingar på 20+ äter bara hö. De får några korn av kraftfoder endast så att de "ska få nåt" då de andra hästarna får sin mat. Vi har tyvärr inte så bra hö så våra travhästar klarar sig på bara hö.

Tack för svaret. Ja det där med tuggningen kan ju vara ett problem. Ska hålla koll på det. Hittills har alla hästarna i stallet ätit sitt hö med god aptit dock. Men det är helt klart värt att ha koll på. Idag kom första snön här oxå så det lär ju inte bli så stenhård träning under vintern pga underlaget, så han överlever nog. Dessutom vill jag skritta igång honom som man hade gjort med en häst som varit sjuk. Han är fullt frisk, men har dock stått ett bra tag så vi lär känna varandra i skritt ett tag...:)

Det går alldeles utmärkt så länge hästen mår bra och håller hull. (Vilket den gör om den får tillräckligt bra hö, med analys förstås;) )

Men många glömmer mineraler och salt! sällan ett hö täcker hela mineralbehovet. En äldre häst kan också behöva B-vitamin för att orka med pälssättning/pälslossning.

Jag får alltid med en analys när bonden kommer med årets lass hösilage. Men bara för att man har det så betyder det inte att man måste anpassa foder ändå efter varje individ.
Har alltså haft två ridtravare som båda stått under året. Lika gamla, lika i storlek mm. Båda fick fri tillgång på samma hösilage. Min åt bra mkt mindre än den hemlånade och hade perfekt hull perfekt päls och mådde kanon.
Den andra åt bra mkt mer, hade sämre päls och behövde tillskott på annat foder. Fick även lägga täcke på den fler gånger än min under vinterhalvåret..

Pälssättning är inga problem, han har BJÖRNPÄLS :p. Saltsten har han och den kollar jag varje gång jag är där och det syns att den används. Jag har sagt till ägaren att om de vill att jag köper något så är det bara att säga till. Jag är nämligen så lyckligt lottad att jag inte betalar något för att vara medryttare på denna underbara herre. :) Därför funderar jag på något utöver höet när ridningen blir mer än bara en skrittur en gång i veckan. (Hinner inte mer just nu pga jobbet) Analys är säkerligen gjord eftersom ägaren säger att höet är bra, (litar på ägaren) hästarna håller hull och de mår prima.
2 st 20 åriga nordisar, en 20 årig shettis och en unghäst nordis/luzitano. Ett urmysigt stall med supertrevlig ägarfamilj. Så jag tvekar inte en sekund över att de tar bra hand om sina hästar. Jag var mest bara nyfiken hur man tänker rent generellt på enbart hö som foder. Jag VET att det beror på analysen och individen. Därav ordet GENERELLT. Tack för era svar :)

Ja det är inga problem alls, om höet uppfyller alla behov så behöver de inget annat. Och om det inte gör det, så är det bäst att fylla upp med lusern och betfor eftersom det är grovfoder. :)

Då har väl Christina Planck och Björn A. Olsson skrivit fel i sin bok om utfodring. Rätt foderstat - bättre häst, heter den.

Hej!

Varken min förra eller min nuvarande får så mycket annat än hö /hösilage.. Eller jo, nuvarande får halm för att "ta ner" näringen i silaget. Så hon får ca 4 kg silage och 4-6 kg halm/dag.

Med koll på mineralerna behöver man inte ge nåt annat än hö. Eller egentligen bör man ge selen om man bor i sverige, för vi har selenfattiga marker, men utöver det- med ett bra hö behövs inget annat.

/Lavinia

Det har nog hänt en del på 20 år i den branschen så vad jag vet så räknas betfor till grovfoder numera.

Betfor räknades till sockerfodermedel förut men det har nu ändrats och det räknas som grovfoder. Dock ska man vara medveten om att till en fånghäst ska man vara ytterst försiktig med betfor eftersom det är såpass mycket socker i. Vissa hästar tål avsköljd betfor medans vissa inte ens klarar det.

Liknande trådar

Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag har varit så förskonad men har nu en kräsen 5 åring. Hon har tidigare ätit ren havre,vilket jag tror gått bra. Nu blir hon dock...
2
Svar
35
· Visningar
2 647
Senast: Soffan74
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Har en liten fundering kring min häst. Ett kallblod, pigg och kry och alltid matglad, har aldrig lämnat ett strå i hela sitt liv...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama