Kan du hjälpa oss? =(

Tibra

Trådstartare
Mamma har en finsk lapphunds hane. Det är så mycket bakrund som ja inte kanske kan ta upp men ja ska försöka kortfatta det hela.

Han är i alla fall en rädd hund. Osäker. Dom går till en duktig hundanalytiker ofta.

Han gör utfall mot andra hundar och skäller konstant. Vi kör posetiv träning, inge ryck och slit i kopplet för de skulle aldrig göra en bra effekt. Sånt körde vi dock med förr som jag idag inte tror på.

Han tar sällan emot godis, och när han väl möter en hund, du får ingen kontakt alls, alltså det här är verkligen rejält. Det är skitjobbigt för min mamma så jag ska försöka hjälpa henne. Dom har kämpat i flera år.

Dom går på specialsök vilket stärker hundens självförtroende, han är kastrerad och tränad mycket. Han kan leka med andra hundar men oftast i koppel känner han sig trängd.

Dom har verkligen försökt med allt, tro mig.. hon börjar ge upp. Det är en sån fin hund och vi alla älskar honom otroligt mycket.. kommer detta alltid att vara såhär? För jag vill inte ge upp hoppet om denna hund.

Ni kommer säkert ge förslag på sådant vi redan testat, därför hoppas ja på ett mirakel tips.

Hjälp oss för han är verkligen en snäll och fin hund i grunden!

http://www.youtube.com/user/FjallfarmensBarras#p/u/6/rMCS9qIrZ4c

Sv: Kan du hjälpa oss? =(

Jag förstår att ni sitter i en hemsk situation!
Han verkar verkligen vara en toppenhund! Superfin och inte ond på några vis!
Jag tog själv hand om en hund som inte hade haft det bra tidigare och som ingen någonsin trodde att det skulle bli ordning på. Min mening är att det krävs mycket tid, tålamod och tro på din hund!
Jag rehabiliterade honom själv och har ibland varit hjälp för andra som haft liknande problem men jag är inte utbildad och måste se problemet med mina egna ögon för att kunna hjälpa...
Vad exakt gör ni då han får sina "ryck"?
Hoppas och tror på er!:)

Just som han ser en hund slänger han sig ut i vägen och skäller allt vad han kan, ibland reser han ragg.

Även fast man lockar och pockar så finns ingen där bak.

Han är rätt så svår att jobba med, han är liksom inte så motiverad tycker jag iaf. Han sticker gärna då han är lös också. Jag vet vad dom har kämpat med denna hund och har testat allt de kan komma på, förstår bara inte att det inte blir bättre, jag tycker inte det iaf.

Det är mammas hund och han har tydligen blivit så sedan jag flyttade, han har ALLTID skällt på allt, det har han. Han känner sig trängd när det är mycket folk o.s.v

Jag kan inte förstå hur man ska kunna finna en lösning till detta.

Dock tror vi att problemet redan fanns vid kenneln, dom födde upp 8-9 kullar på en gång, det var ingen seriös kennel.

Det skulle vara enklare att svara om man finge se hunden när han agerar sas.

Att han inte beter sig som en typisk fl står ju utom alla tvivel och inte heller verkar han vara speciellt mottaglig utan istället verkar han blockera sig vid vissa situationer.

Finns ju en mkt duktig uppfödare med lång och gedigen erfarenhet av rasen här i länet, som det kanske kan vara idé att prata med och bolla lite med.?.

Nu har jag inte sett hunden så det är ju inte så lätt att svara på eg.. Men en desto mer osäker hund man har, desto fastare ramar behöver den. Det behöver inte betyda koppelryck för all del, men heller inte att det hjälper att försöka vifta med en godisbit.

Mvh

Har du möjlighet att filma när han får sina utbrott?

Har ni testat med att ignorera hans beteende och bara fortsätta gå när han skäller på förbipasserande hundar? Det kan ju vara så att han känner att han får ett visst stöd ifrån er när han skäller, alltså när ni lockar osv. på honom. Han kanske känner att han vill försvara er mot den främmande hunden och därför skäller han och när ni lockar o pratar med honom så kanske han tror (genom att ni ger honom "uppmärksamhet") att ni "hjälper honom i kampen"...
Eftersom du nämnt att han är en osäker hund kan kanske det vara en anledning?
Det är veta förklaringen till varför han gör si o så innan man börjar åtgärda det tycker jag, då är man endå ganska säker på att man korrigerar honom rättvist.

Kanske ska lägga lite tid på förbudsövningar och inkallningar?
Inkallningen bör sitta ordentligt innan man släpper honom lös på offentlig mark.
Förbudsövn. för att ordet NEJ (el. vad för ord ni använder) ska vara något allvarligt och viktigt för honom.

Dessutom tycker jag nog att han ska tränas bland mycket folk och att man då ska "ignorera o bara gå" t.ex. i ett centrum. Så det inte blir något konstigt att det rör sig mycket folk runt omkring honom. Det kanske kan hjälpa mot att han känner sig så trängd bland folk, gör det till något som inte är konstigt o ovanligt för honom.

Du har nog absolut rätt i att grundproblemet kan uppstått väldigt tidigt i hans liv, deras sensitiva (och med det också den mest mottagliga o grundläggande) perioden i hundens liv börjar redan när de är ca 4 veckor.

Och något som är jätteviktigt är att alltid ha en tro på sin hund!!!:)
Alla hundar kan, de tar bara olika lång tid på sig!
Min hund som har haft problem fick jag hem som 8månaders och han hade inte haft den bästa sensitiva perioden dirket... Han visste inte ens hur man lekte, det tog ung. 5-6 mån (!!!) innan han försökte bita lite försiktigt i tass-handduken... Han var en vessla hur länge som helst, det gick inte att ta i honom och i 3 mån trodde vi inte att han inte hade några stämmband för han sa inte ett knäpp! Men idag är den här hunden toppen! Han behövde bara tid! :laugh: (det har gått ung. 3 år sedan han kom hem).

Lycka till! Jag tror på er!

Det skulle vara enklare att svara om man finge se hunden när han agerar sas.

Att han inte beter sig som en typisk fl står ju utom alla tvivel och inte heller verkar han vara speciellt mottaglig utan istället verkar han blockera sig vid vissa situationer.

Finns ju en mkt duktig uppfödare med lång och gedigen erfarenhet av rasen här i länet, som det kanske kan vara idé att prata med och bolla lite med.?.

Vem är denna personen då??

Har du möjlighet att filma när han får sina utbrott?

Har ni testat med att ignorera hans beteende och bara fortsätta gå när han skäller på förbipasserande hundar?

Jajjemen, det gör dom faktiskt hela tiden eftersom lockandet med godis inte fungerar, han har ju hållt på så här i två år nu och dom har kämpat med honom i två år också. Men det verkar inte hjälpa att gå förbi ändå. Kanske om man går förbi hunden 10-20 gånger, men ja menar.. hur ofta gör man det?

Det kan ju vara så att han känner att han får ett visst stöd ifrån er när han skäller, alltså när ni lockar osv. på honom. Han kanske känner att han vill försvara er mot den främmande hunden och därför skäller han och när ni lockar o pratar med honom så kanske han tror (genom att ni ger honom "uppmärksamhet") att ni "hjälper honom i kampen"...
Eftersom du nämnt att han är en osäker hund kan kanske det vara en anledning?

Jo anledningen till att han gör utfall är ju för att han är rädd, det vet vi redan. Dom har jobbat med den posetiva metoden länge, försöker förstärka hans förtroende och tillit till matte och husse.

Det är veta förklaringen till varför han gör si o så innan man börjar åtgärda det tycker jag, då är man endå ganska säker på att man korrigerar honom rättvist.

Kanske ska lägga lite tid på förbudsövningar och inkallningar?
Inkallningen bör sitta ordentligt innan man släpper honom lös på offentlig mark.
Förbudsövn. för att ordet NEJ (el. vad för ord ni använder) ska vara något allvarligt och viktigt för honom.

Jo det med inkallning tror jag också på, börja om från början vid koppel. Så det vet mor min om ;) Däremot om hon tar stickandet som ett större problem är annat, hon är mer deprimerad över att vår fina hund som innerst inne är den mest underbaraste och goaste vovve man kan tänka sig ser ut som ett monster i vissa situationer.

Dessutom tycker jag nog att han ska tränas bland mycket folk och att man då ska "ignorera o bara gå" t.ex. i ett centrum. Så det inte blir något konstigt att det rör sig mycket folk runt omkring honom. Det kanske kan hjälpa mot att han känner sig så trängd bland folk, gör det till något som inte är konstigt o ovanligt för honom.

Nja det skulle inte hjälpa denna hund, vi tog med honom mycket på marknader förut, det är det värsta man gjort. Han skällde och skällde och skällde. Drog i kopplet förvirrat och bara lät. Det var inte roligt. Det skrämde bara upp honom ännu mer. Dessutom säger hundanalytikern att är hunden rädd för andra hundar o.s.v så ska man inte utsätta den för en mängd av dom, det stressar bara upp dom. På valpkursen satt Barras i ringen och skällde konstant, VARJE gång

Du har nog absolut rätt i att grundproblemet kan uppstått väldigt tidigt i hans liv, deras sensitiva (och med det också den mest mottagliga o grundläggande) perioden i hundens liv börjar redan när de är ca 4 veckor.

Och något som är jätteviktigt är att alltid ha en tro på sin hund!!!:)

Man vill tro och jag har trott länge, men när det bara går utför trots alla år och slit o man har försökt allt.. då finns inte så mycket hopp längre.Men om jag inte trodde att han skulle kunna bli bättre så skulle jag ju givetvis inte vända mig till er, så tron måste jag ju ha kvar!Alla hundar kan, de tar bara olika lång tid på sig!

Absolut, men oftast brukar man märka en skillnad, dock säger dom att han har blivit bättre "bor inte hemma" tyvärr tycker jag inte alls det är som dom säger.

Inget dalt och inget tjafs. Förstärk inte känslan av att det är något farligt. Därför är det direkt lönlöst och också motverkande att använda sig av lock och pock.

En rädd hund behöver en fast hand, tydliga ramar och en lugn förare. Att ignorera beteendet ger inget. Det är i sig självbelönande eftersom faran försvinner då hunden skäller, dvs hunden det skälls på passerar och går vidare. Då vi jobbar med hundar som skäller och gör utfall bestäms en ram för hur hunden ska agera. Fokus ligger sedan på att få hunden att hålla sig inom ramen. I vissa fall är den väldigt snäv och tillåter bara att hunden sitter medan den i andra fall är vidare. Hur snäv ramen för er hund behöver vara går inte att säga utan att ha sett ekipaget.

Metoden grundar sig på att man jobbar med hur man vill att hunden ska bete sig. Inte vad man vill att den ska sluta med. Beroende på hund anpassar man sedan hårdheten. Korrigering för att bryta beteende kan förekomma.

Inget dalt och inget tjafs. Förstärk inte känslan av att det är något farligt. Därför är det direkt lönlöst och också motverkande att använda sig av lock och pock.

En rädd hund behöver en fast hand, tydliga ramar och en lugn förare. Att ignorera beteendet ger inget. Det är i sig självbelönande eftersom faran försvinner då hunden skäller, dvs hunden det skälls på passerar och går vidare. Då vi jobbar med hundar som skäller och gör utfall bestäms en ram för hur hunden ska agera. Fokus ligger sedan på att få hunden att hålla sig inom ramen. I vissa fall är den väldigt snäv och tillåter bara att hunden sitter medan den i andra fall är vidare. Hur snäv ramen för er hund behöver vara går inte att säga utan att ha sett ekipaget.

Metoden grundar sig på att man jobbar med hur man vill att hunden ska bete sig. Inte vad man vill att den ska sluta med. Beroende på hund anpassar man sedan hårdheten. Korrigering för att bryta beteende kan förekomma.

MIn osäkra, stressade hund blev hjälpt av ovan nämda metod. Rutiner, strikta rutiner och fler ord! Alltså tex : Alltid gå bakom mig i trappan och bredvid mig på gården där det är rastningförbud samt på alla ställen som jag anser är förflyttningsträckor. När vi kommer fram till tillåten rastplats stannar vi och så fort jag får ögonkontakt får han ett varsegod och får gå och strosa och kissa/nosa hur mycket han vill. När han drar liite för mycket säger jag saaaaakta. När han kissar /bajsar, säger jag "kissa bra" eller bajsa bra" för att i stressade situationer kunna påminna hunden om att göra sitt. Hanhundar vill ju gärna dra ut på det.

Just detta varsegod, fot och bakom osv osv har bara gjort min hund tryggare, stabilare och lugnare. Han vet ju vad jag vill nu + att man inte får ena dagen men sedan får nästa dag eller olika med matte/husse.
När jag började bli mer bestämd och konsekvent kom tilliten krypande och hundmöten går helt plöstligt utan ett ljud allt som oftast. Min hund skällde oxå, gjorde utfall, eller lade sig och gjorde utfall precis när hunden passerade. Vägrade godis. Vi slutade försöka och bara gick förbi utan ett ord, tittade rakt fram. EFTER mötet tog hunden kontakt och fick beröm och tillslut tog han kontakt även under mötet i vissa fall.

Nu är ju din hund lite svårare än min men rutiner skapar trygghet iallafall.

Forst och framst sa maste ni sluta locka och ge godis, ger ni det i samband med hans utbrott sa forstarker ni beteendet. All form av klappar och dylikt efterat skall undvikas.

Ett exempel ar att ni moter en hund och er hund far en agressiv reaktion. Ni lockar och pockar och nar ni passerat och er hund slutar och kommer till sans sa berommer ni den. I era ogon sa berommer ni att hunden slutat skalla men i hundens ogon sa ar det sjalva skallandet som beroms.

Ska man anvanda godis eller berom for att korrigera ett sadant beteende sa galler det att tajma och anvanda det for att avleda innan han reagerar och det ar inte helt latt att fa till den tajmingen. I det fallet sa beroms det faktum att han inte reagerat.

Din mamma behover satta regler. Nu ar det ju sa att jag kanner din mamma och vet att hon ar en godhjartad och otroligt snall person som antagligen alskar denna hund valdigt mycket. Men det beteende som er hund visar pa promenader bottnar i att din mammas snallhet gjort att er hund tagit over rollen som ledare. I din hunds ogon behover nagon leda flocken och i brist pa andra kandidater har han fatt ta over den rollen aven fast han kanske inte vill och definitivt inte ar lampad. Men noden har ingen lag sa att saga.

Er hund skulle ma mycket battre om din mamma - ja alla i huset - tog over den rollen.

Det betyder att ni maste satta regler bade i huset och ute pa promenad.
Det kan vara enkla regler men de behover foljas - alltid.

Nar din mamma starkt sin roll som ledare och er hund kan borja slappna av sa kan ni borja jobba pa hundmoten. Ni kommer att behova korrigera och avleda och det kan man skriva spaltmeter om. Jag tror ni behover hjalp av en duktig tranare som har erfarenhet av att korrigera sadana beteenden.
Gnist namnde att det fanns nagon sa kolla upp det.

strikta regler och alla i familjen ska göra samma. Ni måste visa att ni är en stark flockledare

tex:
- hunden ska ej gå före genom passage.
- inte ligga under köksbordet när ni äter
- inte rusa fram till besökare när de ringer på dörren (antar att hunden skäller då)
- inte ha hunden lös om ej inkallningen sitter

du/ni kan
tex:
- träna inkallningsövning med lina
- skvallerträning (hunden skvallrar till dig när hunden kommer å vill ha belöning av dig)
- sätt hunden varje gång vid hundmöten (långt avstånd från början sedan minska avståndet)

*kl*
Att tro på dominans/rangtänket gör nog ofta mer skada än nytta, konsekvens däremot tror jag på.
Att träna hunden där det är mycket folk är med största sannolikhet väldigt kontraproduktivt.
Att istället träna långt bort från folk o hundar, t ex vid sidan av apellplan o sedan närma sig sakta men säkert vartefter hundan klarar av det utan att bli blockerad tror jag mer på.

Att köra med skogsagility stärker självförtoendet, ju bättre kontroll hundan får över sin bakkropp, destu mer stiger självförtroendet.
Fö tror jag även på Gnists råd.

mvh

Ledarskap, "flokledare! o dominans är absolut inget som är ett problem!

Dessutom, jag citerar:

tex:

För det första så går aldrig någon ur ledarparet först! Det är ganska vanligt att gruppen inte ens går sammlad! Det är mycket vanligt att de yngsta o energiska går först så det föreslagna är absolut inget "förstärka ledarskapet".

Jag citerar följande ur boken Alfasyndomet av Anders Hallgren:
Det gamla rangordningsbegreppen och dominansteorierna låter så logiska och är så enkla och därmed lätta att förstå, att det blir svårt att ändra på dem.
"Du är alfaindividen och hunden ska vara längst ner på rangstegen. Men hunden strävar efter att klättra uppåt och vill helst ta över chefsrollen, så se upp. När hunden gör något den inte får, måste du korrigera och påminna den om dess position." Förenklat men fel!

Citerar åter senare i texten:
I träningssammanhang borde vi bortse från vår roll som ledare och mer koncentrera oss på att bli bra lärare, det vill säga träna mmer och bättre. I det dagliga umgänget med hunden kan vi slappna av från alfarollen och inrikta oss på rollen som lärare och kamrat.
Vi borde byta ledarskap mot lärarskap och rangordning mot kamratskap.

Ville bara ha detta sagt och absolut behöver hunden regler som följs av alla som hanterar hunden och alltid ska koncekvens vara viktig men att vara någon slags flokledare håller jag inte med om!
Jag rekomenderar verkligen att läsa boken Alfasyndromet av Anders Hallgren!

Ledarskap, "flokledare! o dominans är absolut inget som är ett problem!

Dessutom, jag citerar:

tex:

För det första så går aldrig någon ur ledarparet först! Det är ganska vanligt att gruppen inte ens går sammlad! Det är mycket vanligt att de yngsta o energiska går först så det föreslagna är absolut inget "förstärka ledarskapet".

För min egen del (hade en liknande hund som TS) Så visar man en osäker hund att DU som ägare ha koll på situationen! Du visar att hunden inte måste ha den första "koll" på läget utan det är du som ä gare som ska göra de. För en hund som är osäker moppsar gärna upp sig för att visa sig stor och tuff men innerst inne är livrädd.

Vi fick bukt på min hunds problem genom att:
- inte låta hunden gå före genom passager. Dvs denna hund skulle först ut till varje pris.
- inte låta den stanna och nosa på varenda god doft. Jag som ägare bestämde takten. Ja, hunden fick möjlighet att kissa/bajsa under prommenaderna!
- inte dra i kopplet
- träna med klicker och hundmöten på avstånd. Bad hunden sitta då hundmöterna kom. Först på avstånd för att sen komma närmare
- vi träna gå bakom hundar. började hunden dra/flåsa stanna vi å satte hunden.

hundens osäkerhet försvann å blev lugnare:cool:

Oftast så tycker jag att "när man provat allt", och ändå inte lyckas så hänger det mycket på konsekvens.

Jag tolkar dina, ja eller dina föräldrars hunds, problem som att den är koppelaggressiv. Patricia B. McConnell har tillsammans med Karen B. London skrivit en liten, men mycket värdefull, bok om just koppelaggression som heter Feisty Fido: Help for the Leash-Aggressive Dog

Jag har själv använt mig av deras system på en koppelaggressiv hund som var med på en av min allmänlydnadskurser, och det funkade faktiskt. Men som de skriver i boken, det är enkelt men inte lätt.

Systemet är enkelt och fungerar men kräver tid och tålamod från föraren, jag rekommendrar den varmt. Boken finns bara på engelska men är lätt att förstå.

Den handlar i princip om att man ska lära hunden något annat än att hänga i kopplet och gapa.

Senast ändrad:

Fast till en hund som redan tagit over som ledare pa eget bevag och eskalerat det till den nivan det nu ligger pa sa hjalper det inte att vara en larare och kompis. TS hund behover nagon som tar ifran honom det ansvaret sa att han kan koppla av.

Nar det gallar att ga genom dorrar sa spelar det inte sa stor roll vem som gar forst, huvudsaken ar att jag bestammer vem det ar varje gang. Samma sak galler nedfor nedfor trappor.
Detta ar en av mina regler och det ar av sakerhetsskal, det ar inte sakert att ha en hund som pa eget bevag rusar ut genom ytterdorren eller som kor om en i trappan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 767
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år... 2
Svar
29
· Visningar
2 442
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 310
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Stora canvasburar