Kan du fallteknik?

Ebban333

Trådstartare
Ramlade av hästen idag (igen :o). Men jag landade som vanligt bra och nu känner jag ingenting. När jag var yngre tränade jag jujustsu och kung-fu och har därför lärt mig mycket fallteknik. Idag när hästen plötsligt hoppade åt sidan och jag trillade åt sidan med ena foten kvar i stigbygeln utan att varken bryta handleden eller krossa armbågen kom jag på hur nyttigt det är att kunna fallteknik som ryttare. Att man helt utan att hinna tänka rullar ihop sig och slår en kullerbytta när hästen tvärnitar i full galopp och oavsett situation landar på de mjuka delarna av kroppen. Nu är det så länge sedan jag lärde mig detta att om någon ber mig för klara hur man ska falla har jag ingen aning men när det väl gäller sker det per automatik.

Finns det någon annan som tränar/tränat fallteknik eller någon som vill?
Något annat som inte är direkt kopplat till ridning och hästar men som är bra att kunna?
Övriga åsikter?
 
Vår klubb har haft fallträningskurser, för en aikidotränare. Jag har inte haft jättemycket nytta av det (jag ramlar av, det är inte det, men jag hinner inte tänka), men andra säger att det hjälpt dem vid flera tillfällen.
 
Aha vad bra!
Jo när man faller av en häst hinner man ju inte riktigt fundera på vad man ska gör så det gäller att det är invant. För mig kommer det som en reflex, med det kanske är lättare om man lärt sig som barn.
 
Jag har det i mig av någon anledning, beror väl på att jag aldrig varit rädd för att ramla av. Slår mig aldrig om jag inte landar på någon sten eller träd.
 
När jag var yngre föll jag nästan alltid bra, om inte hästen landade på mig förstås, men nuförtiden med stel och trasig kropp slår jag alltid i svanskota och bakhuvud. Utöver det har jag just nu en fraktur på ett revben efter att unghästen bockade av mig.
Kan tillägga att unghästen ska säljas och en äldre häst köpas in just eftersom min kropp inte pallar mer.
 
Ramlade av hästen idag (igen :o). Men jag landade som vanligt bra och nu känner jag ingenting. När jag var yngre tränade jag jujustsu och kung-fu och har därför lärt mig mycket fallteknik. Idag när hästen plötsligt hoppade åt sidan och jag trillade åt sidan med ena foten kvar i stigbygeln utan att varken bryta handleden eller krossa armbågen kom jag på hur nyttigt det är att kunna fallteknik som ryttare. Att man helt utan att hinna tänka rullar ihop sig och slår en kullerbytta när hästen tvärnitar i full galopp och oavsett situation landar på de mjuka delarna av kroppen. Nu är det så länge sedan jag lärde mig detta att om någon ber mig för klara hur man ska falla har jag ingen aning men när det väl gäller sker det per automatik.

Finns det någon annan som tränar/tränat fallteknik eller någon som vill?
Något annat som inte är direkt kopplat till ridning och hästar men som är bra att kunna?
Övriga åsikter?


Vi fick inte lära oss fallteknik på marken - men vi fick öva på att "ramla av" från skrittande/halvtravande häst. Släppa tyglarna och drutta åt sidan någorlunda balanserat.
 
Vår fälttävlansklubb ordnade en fall-kurs med en stuntman! Jättekul och mycket uppskattat! Dock sade ju han också att man måste träna det så mycket så att det blir en ren reflex och det har jag ju inte gjort, så senast jag trillade av tog jag emot mig med huvudet...
 
Ramlade av hästen idag (igen :o). Men jag landade som vanligt bra och nu känner jag ingenting. När jag var yngre tränade jag jujustsu och kung-fu och har därför lärt mig mycket fallteknik. Idag när hästen plötsligt hoppade åt sidan och jag trillade åt sidan med ena foten kvar i stigbygeln utan att varken bryta handleden eller krossa armbågen kom jag på hur nyttigt det är att kunna fallteknik som ryttare. Att man helt utan att hinna tänka rullar ihop sig och slår en kullerbytta när hästen tvärnitar i full galopp och oavsett situation landar på de mjuka delarna av kroppen. Nu är det så länge sedan jag lärde mig detta att om någon ber mig för klara hur man ska falla har jag ingen aning men när det väl gäller sker det per automatik.

Finns det någon annan som tränar/tränat fallteknik eller någon som vill?
Något annat som inte är direkt kopplat till ridning och hästar men som är bra att kunna?
Övriga åsikter?

Jag har pratat om det här med en del, bla min ena tränare. Jag har inte ramlat av på ca 10 år och började känna att jag började bli lite orolig för det. Just för att jag inte har fallteknik. Jag rider ofta fler hästar per dag och gör en hel del problemlösningar och rider då och då in någon häst. Så jag känner att jag borde åka i backen någon gång framöver, även om jag är försiktig.

Jag vet ju att det lärs ut fallteknik till ryttare av bla kampsportare. Men också av fallskärmshoppare.

Min ena tränare är gammal kampsportare. Vi hade tänkt köra lite sånt för mig faktiskt. Men sen var det så mycket annat som kom i vägen.

Men jag tror jag ska göra något sånt framöver. Jag har så trasig kropp att jag bör ha lite teknik iaf som skydd..

Något annat jag tycker är bra för hästfolk är att vara snabb undan, snabb i fötterna. Och här märker jag en skillnad hos män och kvinnor rätt ofta. I krislägen från marken står tjejer ofta kvar och hukar sig eller håller för mer än vad man gör. De skuttar undan oftare.
Varför vet jag inte.. Men det är intressant och jag har andra kollegor som gjort samma observationer.
Oavsett är det bra att träna sånt. Och sen tror jag det är bra att träna på att tåla lite smärta, stryk om man ska vara i krislägen mycket med hästar. Många killar har slagits och varit fysiska mycket som unga. De får inte panik om de får en rätt tuff smäll. Och man måste kunna fortsätta tänka logiskt och inte hindras av rädsla/ilska/smärta etc om man är i krislägen.
Nu kanske folk inte är i sånt så ofta om man inte jobbar med det. Men jag tycker iaf det är bra.
Iaf att vara snabb undan.. Att tåla stryk kanske är väl extremt för hobbyryttare. ;)
 
Min fallteknik tycks oftast gå ut på att ta mot mig med handlederna, sen höfterna och gärna dunka huvudet i backen också...

Så nej, jag har ingen koll på fallteknik alls:-(. Jag har förstått att man ska rulla ihop sig som en boll, men den kunskapen är helt bortblåst när jag väl dimper i backen.

/Lavinia
Ramlade av hästen idag (igen :o). Men jag landade som vanligt bra och nu känner jag ingenting. När jag var yngre tränade jag jujustsu och kung-fu och har därför lärt mig mycket fallteknik. Idag när hästen plötsligt hoppade åt sidan och jag trillade åt sidan med ena foten kvar i stigbygeln utan att varken bryta handleden eller krossa armbågen kom jag på hur nyttigt det är att kunna fallteknik som ryttare. Att man helt utan att hinna tänka rullar ihop sig och slår en kullerbytta när hästen tvärnitar i full galopp och oavsett situation landar på de mjuka delarna av kroppen. Nu är det så länge sedan jag lärde mig detta att om någon ber mig för klara hur man ska falla har jag ingen aning men när det väl gäller sker det per automatik.

Finns det någon annan som tränar/tränat fallteknik eller någon som vill?
Något annat som inte är direkt kopplat till ridning och hästar men som är bra att kunna?
Övriga åsikter?
 
När jag var yngre föll jag nästan alltid bra, om inte hästen landade på mig förstås, men nuförtiden med stel och trasig kropp slår jag alltid i svanskota och bakhuvud. Utöver det har jag just nu en fraktur på ett revben efter att unghästen bockade av mig.
Kan tillägga att unghästen ska säljas och en äldre häst köpas in just eftersom min kropp inte pallar mer.
Jobbigt!
Man är ju inte ung föralltid men det kan ju vara en anledning att lära sig fallteknik. Även den snällaste gammla pollen kan man trilla av. ;)
Men oavsätt fallteknik är ju kombinationen stel kropp och unghäst lite att utmana ödet.
 
Jobbigt!
Man är ju inte ung föralltid men det kan ju vara en anledning att lära sig fallteknik. Även den snällaste gammla pollen kan man trilla av. ;)
Men oavsätt fallteknik är ju kombinationen stel kropp och unghäst lite att utmana ödet.

Visst kan man ramla av en äldre "säker" häst, det är ju fortfarande en häst ;)
Men som sagt, med artros och artrit (diagnostiserad efter unghästköpet) och diverse andra saker känns det dumt att utmana ödet.
 
Jag har pratat om det här med en del, bla min ena tränare. Jag har inte ramlat av på ca 10 år och började känna att jag började bli lite orolig för det. Just för att jag inte har fallteknik. Jag rider ofta fler hästar per dag och gör en hel del problemlösningar och rider då och då in någon häst. Så jag känner att jag borde åka i backen någon gång framöver, även om jag är försiktig.

Jag vet ju att det lärs ut fallteknik till ryttare av bla kampsportare. Men också av fallskärmshoppare.

Min ena tränare är gammal kampsportare. Vi hade tänkt köra lite sånt för mig faktiskt. Men sen var det så mycket annat som kom i vägen.

Men jag tror jag ska göra något sånt framöver. Jag har så trasig kropp att jag bör ha lite teknik iaf som skydd..

Något annat jag tycker är bra för hästfolk är att vara snabb undan, snabb i fötterna. Och här märker jag en skillnad hos män och kvinnor rätt ofta. I krislägen från marken står tjejer ofta kvar och hukar sig eller håller för mer än vad man gör. De skuttar undan oftare.
Varför vet jag inte.. Men det är intressant och jag har andra kollegor som gjort samma observationer.
Oavsett är det bra att träna sånt. Och sen tror jag det är bra att träna på att tåla lite smärta, stryk om man ska vara i krislägen mycket med hästar. Många killar har slagits och varit fysiska mycket som unga. De får inte panik om de får en rätt tuff smäll. Och man måste kunna fortsätta tänka logiskt och inte hindras av rädsla/ilska/smärta etc om man är i krislägen.
Nu kanske folk inte är i sånt så ofta om man inte jobbar med det. Men jag tycker iaf det är bra.
Iaf att vara snabb undan.. Att tåla stryk kanske är väl extremt för hobbyryttare. ;)
Det tycker jag absolut att du ska göra! Förr eller senare trillar man ju av. ;)
Men det gäller som sagt att man då har gjort det så många gånger det blir en reflex, när det väl är det tror jag aldrig det försvinner.

Lite intressant det där med att tåla stryk. Det känns ju extremt skada sig eller slåss för att bli bättre med hästar, haha! Men det är helt klart sant att överreagerar man om man tex blir sparkad förvärrar man ju situationen extremt, speciellt om det är en osäker/rädd häst.
Jag bruka vara välldigt lugn och förnuftig när det händer något och sedan när lugnet lagt sig kanske till och med när jag är hemma igen, då bryter jag ihop och kommer på hur ont det gjorde eller hur läskigt det var.:rofl:
 
På temat om skada sig. Jag köpte min första säkerhetsväst i somras, inför terrängläger på Irland. Införde samtidigt regler om att hoppning och uteritt sker alltid med väst. Regler är enda sättet jag kommer ihåg att använda den.

/L
 
När jag lärde mig rida på 70- talet så hade vi en ridlärare som hade mycket säkerhetstänk, kanske inte så vanligt på den tiden. Vi fick lära oss att ramla av från en skrittande häst. Släppa allt, slappna av i kroppen, rulla ihop oss och rulla ett varv när vi landade. Det var läskigt att frivilligt ramla av hästen, men jag har haft en massa nytta av det genom åren. Det blev en reflex av det även i situationer när det inte var frivilligt... ;)

Sen tror jag överlag att hästfolk, både manliga och kvinnliga, är tåliga och reser sig upp och borstar av sig för det mesta efter ett fall, om inte det har gått riktigt illa. Man får helt enkelt tåla en del tuffa situationer när man håller på med hästar. Jag har aldrig märkt någon skillnad på manligt och kvinnligt beteende där.
 
Jag rider och longerar alltid med väst, tycker inte att den stör mig så det är ju ett enkelt sätt att undvika skador (lite jobbigt när det är riktigt varmt)
Det är nog bra som många säger att med vilje trilla av hästen några gånger. Jag har bara tränat genom att bli fälld och hoppa från saker. Det är säkert bra för hästen också, finns hästar som kan få panik just av att ryttaren faller av och då typ sparkar bak ut eller sticker.
Man kanske skulle börja slänga sig av hästen istället för att sitta av:rofl:. Då blir det liksom av att man tränar.
 
Fy vad läskigt att ramla av med flit. Men kanske betyder min rädsla att jag borde träna på det? :cool:

Jag har noll, nada, zero fallteknik. Fast det var ett tag sedan jag ramlade av... och med åren när fallen blivit färre så har de även blivit värre.
 
tränat aikido i många år och falltekniken sitter i ryggmärken. men ändå så har jag slagit mig vid fall från häst. då jag har en dum reflex att håla kvar i tygeln också...
dvs blir hårt fall från hööög höjd :p, blir ju inte lika blåslagen som jag borde bli då även det fallet dämpas. men vem blir inte det när man gör franskt fall 1,5m uppifrån ner på en grusväg :p
 
Finns några bra filmer på youtube också:

Bästa är nog att ha bra balans och sitta kvar, men det är inte fel att ha lite kunskap hur man ska göra ifall man åker av.
Tror det kan vara bra att lära sig släppa tyglarna också.
 
Ramlade av hästen idag (igen :o). Men jag landade som vanligt bra och nu känner jag ingenting. När jag var yngre tränade jag jujustsu och kung-fu och har därför lärt mig mycket fallteknik. Idag när hästen plötsligt hoppade åt sidan och jag trillade åt sidan med ena foten kvar i stigbygeln utan att varken bryta handleden eller krossa armbågen kom jag på hur nyttigt det är att kunna fallteknik som ryttare. Att man helt utan att hinna tänka rullar ihop sig och slår en kullerbytta när hästen tvärnitar i full galopp och oavsett situation landar på de mjuka delarna av kroppen. Nu är det så länge sedan jag lärde mig detta att om någon ber mig för klara hur man ska falla har jag ingen aning men när det väl gäller sker det per automatik.

Finns det någon annan som tränar/tränat fallteknik eller någon som vill?
Något annat som inte är direkt kopplat till ridning och hästar men som är bra att kunna?
Övriga åsikter?

Jag har också tränat jujutsu i så många år att falltekniken sitter i ryggmärgen.
Men ett fall från en häst kommer snabbt och oväntat, fallet måste vara så väl inövat att du reagerar innan du hinner tänka.
Det tar kanske en helgkurs att lära sig hur man ska göra, men många timmars övning och repetition innan det kommer naturligt, sen är en stor del av fallteknik att slappna av och glöm inte att andas! ;)
Har inte fallit av nån häst sista åren såpass att jag behövt använda fallteknik, men däremot när jag lärde mig åka snowboard i vuxen ålder har det nog räddat mig ett antal gånger :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 303
Senast: AlmostEasy
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 997
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 352
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! Jag tänkte fråga er andra om ni skulle kunna hjälpa mig, Det är så jag älskar verkligen att hoppa och har tävlat upp till 70cm på...
Svar
0
· Visningar
819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp