Kan djurförbud upphävas?

Alexandra_W

Trådstartare
La den här för det handlar om hund. Moderator får gärna flytta om det blev fel.

En person i min närhet har köpt en hund. Hunden är född i annat land men köpt i Sverige efter att ha bott i Sverige ett tag. Jag reagerade över priset personen betalat och tänkte se om jag kunde googla fram annonsen.

Jag fick en massa träffar på varningar för en person. Fler år gamla varningar fram tills idag. Och visst är det denne person som hunden är köpt av.

Det står på flera ställen att personen för sådär 10 år sedan fick djurförbud. Sen står på något ställe att personen får ha enbart x hundar. Personen har enligt Jordbruksverket 6 hundar registrerade på sig. Ingen av dem är hunden som personen i min närhet köpt.

Men kan ett djurförbud upphävas? Eller är det troligaste att personen fortfarande har djurförbud? (då borde väl Jordbruksverket reagerat kan man tycka). Alt är naturligtvis att personen får ha just 6 hundar och därmed har enbart 6 ägarregistrerade. Hundarna är "renrasiga" men inte skkregistrerade och står som blandras i jsv register.

Hunden verkar okej och jag hoppas innerligt att den verkligen är det. Och förbannar att personen i min närhet tydligen inte ens googlat säljaren..

Visst har personen både bytt kommun och län sen djurförbudet. (för djurförbud fick hen, det gick att bekräfta med google)

Jag tror att en djurförbud kan hävas, jag skriver tror för att den vetskapen kommer från en grupp på fb som heter något i stil med "Sanningen bakom djurskyddet" :nailbiting:

Jag googlade lite mer och man kan få tidsbegränsat och då hävs det när tiden gått ut. Annars måste man ansöka om att få det upphävt. Så oddsen denna person fått det upphävt känns små. Däremot kanske hen får ha t ex x hundar.

Jag googlade lite mer och man kan få tidsbegränsat och då hävs det när tiden gått ut. Annars måste man ansöka om att få det upphävt. Så oddsen denna person fått det upphävt känns små. Däremot kanske hen får ha t ex x hundar.
Precis som du skriver så kan besluten se väldigt olika ut från fall till fall. Besluten kan också upphävas om det har ansökts om det, alternativt vara tidsbegränsade. Dock följer besluten personen oavsett var i Sverige denne bor. Är det djurförbud enligt Djurskyddslagen 9 kap 1 § så kan alla länsstyrelser se att de finns nationellt i Djurskyddskontrollregistret då det finns ett kryss i en ruta för den personen där. Även beslut där det är ett föreläggande som begränsar antalet djur kan ses i detta register, men då behöver man mer aktivt söka fram ett ärende och även begära ut beslutet från ett annat län om det är så att personen flyttat till annat län.
Det vanligaste är att djurförbud enligt Djurskyddslagen 9 kap. 1 § inte tidsbegränsas.
Kolla med länsstyrelsen så får du reda på hur det ligger till angående om personen har djurförbud eller ej. Har man djurförbud och anmäls så kan länsstyrelsen åka och omhänderta djuren hos personen om man överskrides sitt djurförbud. Personer med djurförbud ska även kontrolleras med vissa intervall av länsstyrelsen så att de följer sitt beslut, men det kan vara svårt att kolla dem om de flyttar runt.

Precis som du skriver så kan besluten se väldigt olika ut från fall till fall. Besluten kan också upphävas om det har ansökts om det, alternativt vara tidsbegränsade. Dock följer besluten personen oavsett var i Sverige denne bor. Är det djurförbud enligt Djurskyddslagen 9 kap 1 § så kan alla länsstyrelser se att de finns nationellt i Djurskyddskontrollregistret då det finns ett kryss i en ruta för den personen där. Även beslut där det är ett föreläggande som begränsar antalet djur kan ses i detta register, men då behöver man mer aktivt söka fram ett ärende och även begära ut beslutet från ett annat län om det är så att personen flyttat till annat län.
Det vanligaste är att djurförbud enligt Djurskyddslagen 9 kap. 1 § inte tidsbegränsas.
Kolla med länsstyrelsen så får du reda på hur det ligger till angående om personen har djurförbud eller ej. Har man djurförbud och anmäls så kan länsstyrelsen åka och omhänderta djuren hos personen om man överskrides sitt djurförbud. Personer med djurförbud ska även kontrolleras med vissa intervall av länsstyrelsen så att de följer sitt beslut, men det kan vara svårt att kolla dem om de flyttar runt.
Är det nytt att besluten följer pesonen?

Jag vet två gårdar som köpts av personer med djurförbud som bytt län. Efter flytten har de djur.
Då - för ca 10 år sedan - följde inte djurförbudet med över länsgränsen.

Dessa djurförbud gällde lantbruksdjur.

Vad bra att det blivit ändring!

Jag vet två gårdar som köpts av personer med djurförbud som bytt län. Efter flytten har de djur.

Jag TROR att det är relativt nytt, på grund av att det tidigare ofta gick till som du beskriver.

Personen har bott där hen bor i 3 år. Då kan man alltså utgå från att den kommunen och länet vet att personen har djurförbud om hen har det?

Nej, det är inte nytt, men innan länsstyrelsen tog över ansvaret för kontroll av djurskyddet den 1 januari 2009 fanns inget nationellt register över de som har djurförbud, så det var mycket svårare att veta om någon hade djurförbud om de flyttade. Sedan är det skillnad på djurförbud som nu tas enligt 9 kap 1 § och föreläggande. Båda besluten följer personen, men om det är föreläggande så kan det t ex vara skrivet så att det förbjuder någon att hålla djur i vssa utrymmen som inte är godkända för djurhållning. I det fallet om personen flyttar och sedan har godkända utrymmen så kan de få ha djur där, men föreläggandet är då inte det man kallar djurförbud, utan det är en begränsning av djurhållningen. Djurförbud enligt djurskyddslagen numera ( sedan i våras) 9 kap 1 §, innan dess var det enligt 29 §, följer alltid personen. Har man ett sådant förbud som inte är tidsbegränsat eller upphävt som gäller för lantbruksdjur så får man heller inte ha några lantbruksdjur nu.

Det finns i registret om man kollar där, därmed inte sagt att alla län har kollat vilka personer med djurförbud som finns i länet, men det kan de söka fram länsvis.

Nej såklart de inte bara söker på random personer utan det måste väl finnas någon typ av frågeställning eller misstanke för att man ens ska få söka på personen? Då kan man ju förstå att det kan ta ett tag innan myndigheter får reda på om någon har djurförbud i en kommun eller inte om den flyttat.

Nej såklart de inte bara söker på random personer utan det måste väl finnas någon typ av frågeställning eller misstanke för att man ens ska få söka på personen? Då kan man ju förstå att det kan ta ett tag innan myndigheter får reda på om någon har djurförbud i en kommun eller inte om den flyttat.

En del län har som årlig rutin att ta ut listor på de med djurförbud som finns i länet, för att kunna planera sina kontroller. Vet inte om alla län jobbar så dock och man får ju bara 'nyinflyttade' fram till det datumet.

En del län har som årlig rutin att ta ut listor på de med djurförbud som finns i länet, för att kunna planera sina kontroller. Vet inte om alla län jobbar så dock och man får ju bara 'nyinflyttade' fram till det datumet.
Det är ju en annan sak, då har man ju en anledning att få ut namnen! Bra :)

Personen har bott där hen bor i 3 år. Då kan man alltså utgå från att den kommunen och länet vet att personen har djurförbud om hen har det?

Bäst är att bara ringa och fråga :)

Det kan ju vara som du funderade över tidigare också; en begränsning i antal djur personen får ha, eller att personen är förbjuden att ha en viss sorts djur (alla djurförbud gäller inte alla djurslag).

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 210
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 207
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 719
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka