kan detta vara början på en bebismage

Sv: kan detta vara början på en bebismage

Har valt att inte göra något UL vill inte utsätta henne för det bara för att stilla min nyfikenhet

Okej. Men det ser ut som en eng. bulldog? Då kan det nog vara klokt att göra ett UL.

Har valt att inte göra något UL vill inte utsätta henne för det bara för att stilla min nyfikenhet

Utsätta henne för ett ultraljud? Ultraljud är ju inget stort ingrepp direkt.
Är hunden något sånär funtad så är nog ultraljud ingen big deal för den.

Jag skulle ha gjort det alternativt röntgat. Det underlättar som uppfödare att veta om tiken är dräktig eller om hon är skendräktig. Både ur fodringssynpunkt, träning och tävlinssynpunkt. Samt på en sån ras som du har som kanske behöver hjälp med förlossningen.

Som seriös fralla uppfödare så gör man både ul och röntgen senare,om man inte redan har bokat tid för snitt.

Som seriös fralla uppfödare så gör man både ul och röntgen senare,om man inte redan har bokat tid för snitt.

Håller med, en ras som är en sådan högriskras vad gäller svåra förlossningar med kjesarsnitt som följd så borde man allra minst göra ett UL. Det har ju inget med att "bara stilla nyfikenheten" att göra.

Om din hund är så mentalt ostabil att hon inte klarar av ett enkelt och okomplicerat veterinär besök med ultraljud kanske du inte borde avla på henne?

Det kanske låter som hårda ord i tråden, men jag håller nog med att man ska ta ett ultraljud. Det är viktigt om det visar sig att du kommer behöva hjälp med förlossningen.

Kl

Ts har i en annan tråd frågat om råd hur hon ska göra angående parning av hunden..
Jag ryser när jag tänker på hur detta ska gå för den stackars tiken :eek:

Jag kan självklart ha helt fel om ts, hon/han kanske är en erfaren uppfödare/påläst förstagångs uppfödare men jag betvivlar att ts om så va skulle behöva ställa frågor angående parning och eventuell dräktighet på bukefalos...

Ett ultraljud lär varken göra till eller från när det gäller eventuell valpning eller snitt på bulldoggen.Ett ultraljud ger bara svar om tiken är dräktig eller inte,och det visar sig ändå med tiden.

Ett ultraljud lär varken göra till eller från när det gäller eventuell valpning eller snitt på bulldoggen.Ett ultraljud ger bara svar om tiken är dräktig eller inte,och det visar sig ändå med tiden.

Precis. Det vore vettigare att röntga tiken längre fram, och få reda på hur många valpar det är - ibland kan det vara svårt att se, om någon ligger bakom en annan, men man kan i alla fall få reda på hur många det är som minst.

Kl

Vill bara förtydliga att jag inte tycker ts måste göra ul, (även om jag skulle gjort det) utan det jag reagerar på är att hon har dåliga ursäkter till att inte göra det!

Kl

Ts har i en annan tråd frågat om råd hur hon ska göra angående parning av hunden..
Jag ryser när jag tänker på hur detta ska gå för den stackars tiken :eek:

Jag kan självklart ha helt fel om ts, hon/han kanske är en erfaren uppfödare/påläst förstagångs uppfödare men jag betvivlar att ts om så va skulle behöva ställa frågor angående parning och eventuell dräktighet på bukefalos...

..och jag tror nog att TS tar åt sig allt du skriver, det brukar ju vara en bra teknik att idiotförklara människor. :angel:

det är det som är så fantastiskt med buke, där alla är så himla bra och vill gärna trycka ner dom som är nybörjare.

TS....Jag tycker också att du ska ta o röntga hunden för vad jag har lärt mig är att dräktigheter o valpningar på just din ras kan vara luriga och kejsarsnitt är inte ovanligt..har själv en bekant vars alla valpar dog o tiken blev jättesjuk :(

Kl

Vill bara förtydliga att jag inte tycker ts måste göra ul, (även om jag skulle gjort det) utan det jag reagerar på är att hon har dåliga ursäkter till att inte göra det!

NJae, jag tycker inte det är så dåliga ursäkter.

Själv ser jag ingen anledning till att ultraljuda om man inte verkligen känner att man vill. Man lär ju se senare om tiken är dräktig ändå. Många hundar kan vara superstabila, men ändå inte gilla gå till veterinären så varför ultraljuda bara för att ?!

Ts fick sig en kanske oförtjänt slänga av min extrema skeptis mot människor som inte respekterar sina djur, jag kan ha helt fel vilket jag tidigare också skrivit!

Men om man är ny inom ett område som har med djur att göra så kan det ju vara en god idé att skaffa sig nån typ av "mentor" man kan fråga om man inte vet!

Alla är ju nybörjare nån gång (jag är nybörjare på lydnadsträning tex :D) och att fråga saker är bra, men jag tycker inte man ska "labba" hemma med avel och liknande..

Jag är dålig på att formulera mig så jag hoppas inte detta missuppfattats lika mycket som mina föregående inlägg!

Tillägg: Jag är dålig på allt vad avel heter och skulle själv göra ul pga oro för tik medmera kanske därför jag blir rädd för ts avslappnade syn på situationen..

Senast ändrad:

Men om man är ny inom ett område som har med djur att göra så kan det ju vara en god idé att skaffa sig nån typ av "mentor" man kan fråga om man inte vet!

Alla är ju nybörjare nån gång (jag är nybörjare på lydnadsträning tex :D) och att fråga saker är bra, men jag tycker inte man ska "labba" hemma med avel och liknande..

En duktig mentor är väldigt viktigt för nybörjare och väldigt, väldigt bra för både helt nya uppfödare och för dom som hållit på ett tag. Man kan aldrig lära sig för mycket:)

Liknande trådar

R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 667
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 946
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 007
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 858
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈