Kan detta stämma??

W

wert

 Anmält ekipage som ej kommer till start debiteras en avgift på 100 kr plus startavgiften i varje anmäld klass.

alltså oavsett om man ringer och avanmäler sig eller ej..
Det verkar ju märkligt faktiskt..

Sv: Kan detta stämma??

Om du avanmält dig är du ju inte längre anmäld, alltså ingen avgift om du har avanmält dig.

Kakis skrev:
Om du avanmält dig är du ju inte längre anmäld, alltså ingen avgift om du har avanmält dig.

Jo alltså du måste betala detta även om du avanmäler, det är det som är det märkliga.

Jag tycker det är helt sjukt.
Om jag avanmäler i tid så ligger jag inte arrangören till last och då borde jag inte heller behöva betala tycker jag. Då kan man ju lika gärna strunta i att avanmäla om man ändå åker på en avgift...

Det finns reglerat i TR, tyvärr har jag inte mitt TR här men det är inom någon speciell tidsram man ska ha avanmält sig för att slippa betala.

Man ska inte behöva betala om man avanmäler innan anmälningstidens utgång.

Är det inte så att man kan återta sin anmälan en viss tid innan tävlingen (som olgaklara sa, typ en vecka innan), men då är man inte anmäld alls och behöver inte betala något alls. Sen är väl alla anmälda räknade som startanmälda. Avanmäla ska man sen kunna göra närmre tävlingen och om man inte har veterinär- eller läkarintyg så ryker man ju på att betala hela anmälningsavgiften. Avanmäler man då inte inom arrangörens utsatta tidsram så kan de säkert begära nån typ av straffavgift. Men det verkar märkligt att man inte ska kunna avanmäla alls utan att få betala en extra avgift... Då kan man ju likaväl efteranmäla!!

:confused: Ja, det stämmer faktiskt. Konstigt att det kostar mer att stryka sig några dagar innan än vad det kostar att tävla. Jag kan förstå en extra avgift om man inte stryker sig utan bara struntar i att komma.

Saxat ur propp:
Proposition

för MJÖLBY RIDKLUBB´s och MJÖLBY HÄSTCENTRUM´s

regionala dressyrtävling för ridhäst
söndagen den 16 april 2006,

Särskilda bestämmelser

1. Anmälningstiden utgår fredag 31 mars.
Efteranmälan mottages i mån av plats enligt TR mom.131:3. För ekipage som inte kommer till start gäller bestämmelser enl. TR mom. 131:2: ”Besked om återtagen anmälan ska komma till arrangören innan anmälningstiden utgått.” Vid senare avanmälan debiteras hela avgiften + 100 kr i administration, om inte veterinär- eller läkarintyg uppvisas före 25/4 2006. Efteranmälan medför extra avgift på 50:-

Slut.
Så om min häst skadar sig veckan innan tjänar jag på att skicka med en kompis anm avg och låta arrangören tro att jag är där och sedan inte komma till start...
Glädjande för domaren som får en extra paus...

Konstigt. :crazy:

:mad: Håller med om att detta med avanmälan har blivit en enda röra. Tanken från början var nog god, nämligen att slippa så mycket styrkningar tävlingsdagen med stora förändringar i startlistorna som följd och svårt att planera tävlingen, budget som spricker o.s.v. :smirk: Men nu är det dags att hitta en linje som ALLA följer. Som det är nu kan det stå vad som helst i proppen och det verkar som om alla proppar blir godkända hur som helst ! :devil: :smirk:

De som granskar proppar bör få ett tydligare direktiv för hur det ska se ut. Om man avanmäler och sköter sig ska man inte behöva betala straffavgifter. Tanken från början var nog bl.a. att de som helt enkelt inte dök upp på tävlingsdagen skulle bli drabbade av straffavgifter !! Däremot kan jag förstå att man fortfarande ska betala sin anmälnings och startavgift om man avanmäler sent (efter anmälningstidens utgång eller annat datum som arrangören tycker) då man ju ofta hunnit att planera med domare, priser och annat då. Särskilt på dressyr kan det vara känsligt eftersom en domare inte kan ta så många starter och man får utgifter för dom ändå oavsett om antalet starter minskat.:o :o
Hoppas att förbundet styr upp detta snart !! Vet att det finns ett prejudikatfall där någon protesterat mot starffavgiften och att den då blev fastställd till 50:- (vet inte om det var / klass ). Tycker man att staffavgiften man fått är för hög kan man ju alltid prova med liknade protest. Om fler gör det kanske man kan få dem att se över detta och få en linje som alla kan följa !!!!:eek:

Vår klubb tar inte ut straffavgift om man avanmäler OK !:) Däremot om man bara uteblir !!!:mad: :devil:

Puhh det blev långt !!! sorry !:cool:

Beror inte det på diciplin? I TR III (hoppning) står det en vecka men i TR I (allmänna bestämelser) står det något annat, kan det vara där det står innan anmälningstidens utgång?

Är detta med en vecka inte ngt nytt?? Det togs upp på en kurs för funktionärer för ett par veckor sedan. Att man får avanmäla en vecka innan tävlingen utan att behöva ha vet/läkarintyg

Det står också i hopp-TR att:
"om andra regler ska gälla måste det framgå av propositionerna"

Arrangören kan alltså ha andra regler, bara det står i propositionen. Är propositionen publicerad så har det godkänts av förbundet (distriktet om det är lokal-)

lundsbo skrev:
:confused: Ja, det stämmer faktiskt. Konstigt att det kostar mer att stryka sig några dagar innan än vad det kostar att tävla. Jag kan förstå en extra avgift om man inte stryker sig utan bara struntar i att komma.

Saxat ur propp:
Proposition

för MJÖLBY RIDKLUBB´s och MJÖLBY HÄSTCENTRUM´s

regionala dressyrtävling för ridhäst
söndagen den 16 april 2006,

Särskilda bestämmelser

1. Anmälningstiden utgår fredag 31 mars.
Efteranmälan mottages i mån av plats enligt TR mom.131:3. För ekipage som inte kommer till start gäller bestämmelser enl. TR mom. 131:2: ”Besked om återtagen anmälan ska komma till arrangören innan anmälningstiden utgått.” Vid senare avanmälan debiteras hela avgiften + 100 kr i administration, om inte veterinär- eller läkarintyg uppvisas före 25/4 2006. Efteranmälan medför extra avgift på 50:-

Slut.
Så om min häst skadar sig veckan innan tjänar jag på att skicka med en kompis anm avg och låta arrangören tro att jag är där och sedan inte komma till start...
Glädjande för domaren som får en extra paus...

Konstigt. :crazy:

Precis min tanke, det är dyrare att avanmäla och inte komma till start än att åka dit och betala och sedan stryka sig hos ringmastern.
Vem kom på ide´n att det skall vara dyrare att inte komma till start än att starta egentligen:confused:

Jag kan förstå det för dom som skiter i att ringa och stryka sig men ringer man och stryker sig ett par dagar innan eller på morgonen så har ju inte dom definitiva startlistorna kommit ut ännu och ger ju inga oönskade pausar.

Lady_S skrev:
Beror inte det på diciplin? I TR III (hoppning) står det en vecka men i TR I (allmänna bestämelser) står det något annat, kan det vara där det står innan anmälningstidens utgång?
Du har säkert rätt!
Jag har mest kollat på dressyrpropparna för i hoppningen brukar det fungera smidigare.

Har visserligen bara strukit mig en gång på hoppningen på lääänge (och då hade jag 39,5 graders feber), kostade inget fast jag ringde på morgonen på tävlingsdagen.

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 170
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 693
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 446
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar