Kan detta klassas som vanvård?

Thrandur

Trådstartare
Har en bekant, som vi kan kalla Nisse som står inackorderad i ett större stall. I detta stallet så skall det ingå fullskötsel, dvs inklusive mockning, i stallhyran. Hagarna är väldigt små fyrkanter och det är lervälling. Detta är inte ovanligt såhär års så det säger jag ingenting om MEN det finns så mycket som, i min mening, gränsar till vanvård.

Hästarna är MYCKET magra. Man kan se och räkna alla revbenen. Maten är fruktanvärt dåliga värden på (smrp som halm dvs 6).
En häst är skadad och har så varit länge. Hästen utvecklade infektioner i sår på kroppen och har nu fått feber.

Nisse har fodrat sin häst extra mat och detta kritiseras nu HÅRT. Trots att han betalat själv för den mat som hästen äter. Kraftfodret blev sedemera stulet från Nisse av okänd person.

1 häst har fölat (ingen visste att den var dräktig) och nu är märren så mager att gnistan i ögonen har slocknat.

Hästarna står ute i lervällingshagarna dygnet runt, utan skydd för väder och vind. I boxarna finns det bara tunt med strö och det mockas bara varannan dag.
Vatten får dom i hagarna också varannan dag.

Jag kan tyvärr inte skriva om allt hemskt som försigår där..jag vill inte röja Nisses eentliga identitet.

Jag har sett detta med egna ögon och det är verkligen ingen vacker syn. Nisse har nu fått tag på egen gård och skall flytta om ca 4 månader.
Frågan är nu: Skall Nisse anmäla? Vad händer? Händer det någonting överhuvudtaget?

Sv: Kan detta klassas som vanvård?

Varför har "Nisse" accepterat skötseln hittils?? Om det har varit såhär hela tiden så tycker jag att "Nisse" är lika skyldig till det du beskriver.

Bara att anmäla. Du kan alltid vara anonym. Det värsta är att det är jättesvårt att bevisa att hästar inte blir tillräckligt omskötta, utfodrade mm. Det gäller att vara envis för hästarnas bästa. Ett råd till din kompis "Nisse" är att ta kontakt med en foderrådgivare som han sedan kan hänvisa till om de andra i stallet tycker att han ger sin häst för mycket mat, brukar fungera.. ;)

Jag vill inte gå in på detaljer innan allt är klart, men Nisse har INTE accepterat situationen. Han är ganska nyligen inflyttad och sa upp sin stallplats ganska direkt.

Så fort denna historien har lugnat ner sig eller en anmälan har blivit gjord så kan jag skriva mer utförligt om allt annat som hänt.

En fundering, hur nyligen inflyttad är Nisse. Med tanke på hur du beskriver hästarnas tillstånd undrar jag hur magra och "ledsna" från början de var om nu endast en kort tid förflutit.

Skulle tro att dessa hästar fanns där långt innan "Nisse" kom till stallet...

Aha, alla hästarna är inte Nisses, utan Nisse flyttade till detta stallet och hästarna där var då magra och eländiga. :idea: Läst en gång till och nu tolkat det på "rätt" sätt. *hoppas*

mizz skrev:
Aha, alla hästarna är inte Nisses, utan Nisse flyttade till detta stallet och hästarna där var då magra och eländiga. :idea: Läst en gång till och nu tolkat det på "rätt" sätt. *hoppas*

Alldeles riktigt! Nisse är en vanlig inackordering och hade en häst med sig. I stallet stod redan ca 14 hästar där merparten var på sommarbete när Nisse flyttade dit. han såg alltså inte hur hästarna såg ut. De gick dock bara en kort tid på bete och hann inte gå upp i vikt.
Förklaringen till varför de andra hästarna i stallet var magra var att de hade haft mask!

En häst sparkade dessutom sönder benet i boxen då en stor spik stack ut från boxväggen! Nödslaktades då spiken trängt genom benet och hästen i vild panik kastat sig runt och vridit av benet. :cry:

Thrandur skrev:
Förklaringen till varför de andra hästarna i stallet var magra var att de hade haft mask!

En häst sparkade dessutom sönder benet i boxen då en stor spik stack ut från boxväggen! Nödslaktades då spiken trängt genom benet och hästen i vild panik kastat sig runt och vridit av benet. :cry:

:eek: :eek: :eek:

Men va fan, gud vad jag blir förbannad på alla dessa inlägg de borde inte få finnas. (inge ont om dom som har skrivit dom)
Menar bara att det borde inte få finnas sånt här att skriva om. :cry:

Jag tycker absolut att du/ni ska anmäla detta! De verkar ju ha hästar som dom inte kan ha hand om eftersom dom bara mockar och vattnar dem varannan dag. Dessutom inte ser till att de är fina i hull. Hm, hur ser deras karleder ut? Fulla med mugg då de står i leriga hagar? :confused:

Ja jag säger bara ANMÄL!! :mad:

Finns för mig ingen tvekan och bör enligt min mening inte finnas nån hos "Nisse".
ANMÄL!!!!

Lutta skrev:
Finns för mig ingen tvekan och bör enligt min mening inte finnas nån hos "Nisse".
ANMÄL!!!!

Samtal är ringda idag till djurskyddets frontdesk, men dom hänvisades till länsveterinären.
Kommunen har kontaktats idag och tydligen ligger det redan anmälningar på det stallet hos kommunen, men ingen har vidtagit åtgärder.

Hoppas nu på att Länsveterinären kan komma ut och kolla!

giffan skrev:
Varför har "Nisse" accepterat skötseln hittils?? Om det har varit såhär hela tiden så tycker jag att "Nisse" är lika skyldig till det du beskriver.
Håller med dej giffan.

dominic skrev:
Håller med dej giffan.

Jag svarade liksom på Giffans inlägg. Stallplatsen ÄR uppsagd, men anmälan skall ju ändå göras för de hästar som är kvar. Vad mer kan man göra som inackorderad?

Aktioner har ju tagits så hur kan man kritisera Nisse som ändå gör rätt?

Det största problemet i världen är inte alla dårar som får hållas, utan alla som tyst tittar på och "accepterar"...

hej hur gick det med anmälan?

ANMÄL!!!

Hoppas att det i detta fall även leder till åtgärder...

Jag själv har anmält ett ställe där det står en ensam stackars häst, som inte rids, eller ens verkar borstas, och emellanåt går den ute dygnet runt, för att sedan stå i stallet 14 timmar... osv osv. fodret ser ut att vara uselt (gråsvart "hö") och ögonen på hästen är allt annat än glada (undra på det!!!)

Som sagt, jag har anmält, men det HÄNDER ju inget! Den "sk" :devil: djurskyddsinspektören verkar inte bry sig - för om denne person kom ut o såg eländet vore det mycket märkligt om hästen inte genast togs från gården!

Nån som har tips på om det finns nån form av "överhuvud" för landets alla djurskyddsinspektörer, som kanske kan ge (iaf denna) en spark där bak, så det händer nåt!?:crazy:

Med vänlig hälsning / en som har gråten i halsen var gång jag passerar stället...:(

PS! Jag har faktiskt även prata med ägaren, men denna person anser sig vara "expert" :eek: (på det mesta) och påstår att hon pysslar o rider hästen enligt konstens alla regler...suck, jag har sett henne rida 2 ggr under drygt 1 år!!!!!! (jag passerar stället flera ggr per dag)

Liknande trådar

Hästmänniskan hej. jag är ny här och vi får se om ja gjort allt rätt nu. jag behöver lite hjälp av kunniga människor ang denna fråga. det finns en man...
2
Svar
36
· Visningar
3 437
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård efter många diskussioner med vet så har jag, i samrådan, beslutat att lägga igång min häst, efter 3 månaders vila pga hälta, där röntgen...
Svar
17
· Visningar
1 371
Senast: vinkelina
·
K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 570
Senast: Görel
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 805
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård