Kan det verkligen bli gröna papper?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 3 679
C

Cairo

Kan det verkligen bli gröna papper på en häst som är en korsning mellan arab och halvblod?

Det var en som kom med ett sådant påstående i en annan tråd. Hon sa att om hon betäckte sitt arabsto med en halvblodshingst så räknades avkomman som ett halvblod och skulle få gröna papper. Kan det verkligen stämma? Jag trodde bara det var Elcatero som var godkänd för halvblodsavel? :confused:

Sv: Kan det verkligen bli gröna papper?

Det blir ett halvblod om du betäcker ett arabsto med en halvblodshingst. Betäcker du ett halvblodsto med en arabhingst måste hingsten vara godkänd för halvblodsavel till exempel Elcatero.

Ett arabsto som betäcks med en av ASVH godkänd hingst ger gröna papper JA.

Har du ett halvblods sto med gröna alternativt vita som du betäcker med Elcatero får du också gröna papper.
Elcatero är den enda arabhingsten godkänd i ASVH nu för tiden.

Arab är liksom fullblod tillåtet i ASVH

Det är inte en korsning utan ett renrasigt halvblod.

Betäcker du ett halvblodssto med en arabhingst som inte är godkänd för halvblodsavel får avkomman raskod 04=renrasigt halvblod, men däremot inte gröna papper utan gråa.

Antar att det blir raskod 04 även om halvblodspappan inte är godkänd?

Absolut!

Det är skillnad på att vara rasren och att ha godkänd stam.

Det blir ett halvblod om du betäcker ett arabsto med en halvblodshingst. Betäcker du ett halvblodsto med en arabhingst måste hingsten vara godkänd för halvblodsavel till exempel Elcatero.

Det är ju helt sjukt! :crazy: Det är ju exakt samma sak! :eek:

Ja det är märkligt. Verkligen synd att det inte finns flera arabhingstar som är godkända för halvblodsavel. Red Baron, Eldorado och Jaalam vill jag minnas också var det men ingen av dessa är väl kvar i livet.
Har det blivit svårare att få igenom en arab för halvblodsavel eller försöker ingen att få igenom sin hingst?

Ja, jag tycker det är väldigt märkligt att det inte finns fler godkända arabhingstar för halvblodsavel. Det skulle säkert kunna tillföra rasen en hel massa! Jag vet massor av fina arabhingstar som mycket väl skulle kunna duga till halvblodsaveln. Jag vet faktiskt inte om folk försöker få sina arabhingstar godkända för halvblodsaveln, men skulle jag sitta på en fin arabhingst skulle jag i alla fall försöka. :idea:

Det är i mina ögon väldigt konstigt att en avkomma efter ett sto som betäcks med en halvblodshingst kan få gröna papper och räknas som halvblod, medans en avkomma efter ett halvblodssto och en arabhingst inte alls kan räknas som halvblod. Det är ju precis samma sak, eller? Det utgör ju 50& vardera. Då spelar det ju ingen roll vem som är vem, eller hur? Vad knäppt! Jag bli nästan lite arg på dessa korkade regler som finns! :devil: Vilka är det som bestämt detta och hur tänker de egentligen?

Vad är skillnaden?
En halvblodshingst som inte är godkänd ger inte heller stamboksberättigad avkomma.... ;)
Medan vilket sto som helst (med gdk stam) gör det....

Jag pratar endast om godkända hingstar, såklart. ;)

Ja, godkända för SWB-avel...

Eftersom allt renrasigt som råkar ha kulorna kvar är godkänt för arabavel så är det väl inte så konstigt om allt det inte anses vara önskvärt för att avla fram varmblodiga ridhästar med

Men.. om stona är så oviktiga, hur kan då hingstarna vara så himla viktiga om nu halvblodsaveln måste vara så viktiga hela tiden?

Därför att de flesta godkända halvblodshingstar får ganska många avkommor, potentiellt i alla fall, en del hundratal. De flesta ston däremot får ett fåtal avkommor.

Sen är det också så att man egentligen bara rekommenderar avel på klass I ston och diplomston. Det faller dock lite på att det då skulle produceras färre hästar än det "behövs".

Men.. om stona är så oviktiga, hur kan då hingstarna vara så himla viktiga om nu halvblodsaveln måste vara så viktiga hela tiden?
Nu är vi liksom inne på grundläggande avelsbegrepp som inte på något sätt har med rastillhörigheten att göra.

Stona ÄR viktiga, men tyvärr mer upp till uppföraren att gallra.
Utan ett bra sto kan det inte bli nån bra avkomma.

Men eftersom hingstarna kan få så oändligt mycket fler avkommor än ett sto, under sin livstid. Med dagens seminteknik kan en hingst få många hundra avkommor på bara en säsong och utan höga krav på hingstarna kan de hinna ställa till med så mycket mer om de inte är nog bra.

Varför kan man inte säga att i alla fall avkommor till halvblodsston betäckta med röntgade och avelsvärderade arabhingstar får gröna papper och blir halvblod?

Det är ju precis likadant med fullblod!

Mina xx-ston ger gröna papper på sina avkommor ihop med hingstar godkända i ASVH
Skulle mitt halvblodssto (eller ja om jag nu hade ett) bli betäckt med en av de fullblodshingstar som är godkända av SG skulle det får raskod 04 men grå papper hos ASVH.
Hos SG skulle det väl inte gå o regga ena kanske :angel:
Vet ej dock!

Det ställs olika krav på hingstarna i de olika förbunden, i ASVH är nålsögat väldigt litet medans i SAHF är nålsögat mer som en hink man får ner allt i. Tyvärr.
En hingst som avelsvärderas i SAHF och en som avelsvärderas i ASVH ställs det HELT olika krav på, ridbarhet, exteriör, hoppteknik, gång osv

Varför skulle de få gröna papper, hingstarna är ju inte godkända för svensk halvblodsavel?!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 335
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 387
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 893
Senast: Lhas
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 774
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka