Kan det vara skadligt?

Heulwen

Trådstartare
Efter ridturen idag upptäckte jag att pållen hade tappat två broddar på vänster baksko (han har 4 broddar på varje sko.)
Vi red en långritt i alla gångarter och jag undrar hur pass "skadligt" det kunde ha varit att han kanske gick ojämt?
Jag kände inte av att han gick konstigt eller så och från marken ser det ut som han går jämt.
Men kan de belasta benen på något sätt så de får skador om dem har ojämt antal broddar på skorna?

Imorgon tänker jag iaf skruva ut två broddar på andra bakskon så det blir jämt baktill.

Sv: Kan det vara skadligt?

antagligen inte skadligt alls (det har nog hänt alla att man tappat någon brodd under ridning) kan du inte skruva i 2 nya brodd där han tappat ?

har jag "permanent" broddat så vill jag ha 4-6 broddar/sko, tycker det blir konstig hovvinkel om hästen ska stå med bara traktbrodd hela tiden.

Red du asfalt eller blankis hela tiden? I så fall kan hästen ha belastat ojämnt, men om du red där det var något mjukare är det inga problem.

Själv har jag aldrig haft annat än traktbrodd på mina hästar.

Immer

Efter ridturen idag upptäckte jag att pållen hade tappat två broddar på vänster baksko (han har 4 broddar på varje sko.)
Vi red en långritt i alla gångarter och jag undrar hur pass "skadligt" det kunde ha varit att han kanske gick ojämt?
Jag kände inte av att han gick konstigt eller så och från marken ser det ut som han går jämt.
Men kan de belasta benen på något sätt så de får skador om dem har ojämt antal broddar på skorna?

Imorgon tänker jag iaf skruva ut två broddar på andra bakskon så det blir jämt baktill.

Det kunnde blivet skadligt för hela ekipaget om fler broddar lossnat....
Jag litar enbart på skor med fasta broddar.Men det är för att jag inte är tillräckligt skicklig ryttare för att notera om min häst tappar brodd.....
//FPL

Rider man på stenhårda underlag, typ asfalt eller frusen grusväg där broddarna inte kan äta sig ner alls i underlaget kan det vara problematiskt vid längre stunders ridning. Hästen får ett vrickande lateralt moment på hoven i varje steg.

Rider man på mjukare underlag spelar det ingen roll alls, så länge det inte skapar halka.

Mitt tips är att köra med fasta brodd om hästen ofta tappar brodd. De ger överlägset grepp med 6 brodd i varje sko!

Jag red på packad snö och i djupsnön så det var rätt mjukt underlag.

Logiskt sett tycker jag att graden av skada borde stå i proportion till hurpass länge hästen gått med det. Ett ridpass på underlag där brodden tillåts sjunka ner borde inte vara så farligt.

Däremot tror jag att det finns en risk för ett slags vrickningsskada, dvs att det sitter en brodd kvar på ena hörnet så kan hoven rotera runt brodden när den griper. Men en sådan sträckning borde du ha märkt, då hade hästen blivit halt.

Utgå från att benet är lite extra ansträngt och lägg på kyl-lera eller vad du brukar efter ett hårt pass. Var lite extra observant imorgon, t ex longera eller be någon kolla steget innan du sätter igång. Tycker iallafall jag vore rimligt.

Jag vet att det finns de som tar lätt på att broddarna trillar ur, kanske det inte är så farligt då. Men jag skulle inte våga låta bli att antingen ta ur resten eller sätta i ersättning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 891
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Hästvård JAG har en islänning som har lite konstiga symtom,det började när han hade tappat en skodd efter en ganska rejäl ridtur,då visade han...
Svar
14
· Visningar
1 983
Senast: linetta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur