Kan det vara patella?

E

Elemmírë

Givetvis kommer veterinär rådfrågas, men jag tänkte det kunde vara iuntressant att höra här med!:)

Min häst, en arabvalack på fyra år, beter sig lite märkligt med ena bakbenet. Han liksom svänger ut med det när man går. Samt att han blir lite "slapp" i det ibland när man ska lyfta det, och liksom stel. Det brukar släppa när han har rört sig lite. Han är även väldigt stel på mornarna när han ska gå ut. Till saken hör att han boxvandrar av varierande intensitet.

Håller på att leta efter lösdrift, men det är inte det lättaste.
Vad kan jag mer göra? Har hört om B-vitamin.. Vilken sort är bäst?

Så, vad tror ni, låter det som patella? Har haft det som en magkänsla ett tag nu...

Jag skriver denna tråden efter konceptet "det finns inga dumma frågor" ;)

Sv: Kan det vara patella?

är inte patella när benet liksom fastnar uppe?

Han liksom svänger ut med det när man går. Samt att han blir lite "slapp" i det ibland när man ska lyfta det, och liksom stel. Det brukar släppa när han har rört sig lite. Han är även väldigt stel på mornarna när han ska gå ut.

Min häst har patella fel, de mesta stämmer in. det lär konstigt att han svänger ut med benet när han går?

Arab - då tänker jag cysta i knäet. Det är ganska vanligt på rasen vad jag förstår. Min förra häst drabbades av cystor och nuvarande ägaren mräkte av det som stelhet, rörelsestörning samt att han hade svårt att balansera sig i galoppen på volt.

Är opererad nu och på bättringsvägen tack och lov.

Mitt råd är att du åker in och röntgar får hästen röntgad.

Patella har jag haft ngn travare som hade plus en shettis och båda hakade upp sig i bakbenet när de hade t ex stått på box och skulle ut i gången, kunde inte böja bakbenet på en gång. Kan se otäckt ut men båda dessa tränades och var helt besvärsfria så länge de var igång.

är inte patella när benet liksom fastnar uppe?

Min tjej har patella. Kollat med en vet för många år sedan. Och hennes ben låser sej inte uppe. Utan då det är rakt. Hon kan alltså inte böja det. Förr kunde båda hennes bakben vara låsta samtidigt. (inte kul).

Men idag knäpper det till på sin höjd och hon tar stora luftkliv då jag tar ut henne från boxen. Dock kör jag med lösdrift nu o ser ytterst sällan några täcken på hennes patella.

Det låter inte direkt som patellaupphakning, då fastnar ju bakbenet och blir släpande efter hästen, och det brukar som tvärknäppa till när det släpper, sen när hästen väl är igån brukar man inte märka just någonting. Jag tycker du ska prata med en veterinär som får komma och titta på hästen.

Det låter inte som typisk patellaluxation (men kanske har din häst patella = knäskål ;)). Skulle tro att det är något annat, det låter inte riktigt som att det låser sig. Veterinärkontakt kan nog vara bra iallafall :)

*raderat* försökte svara via wap på telefonen, gick inget bra, så jag tar det via dator imorgon istället.;-)

Senast ändrad av en moderator:

Så, nu sitter jag vid en dator istället:D

Själklart har han en patelle;) jag syftade dock på själva tillståndet, patellaupphakning.

Iaf, jag ska kontakta veterinär, men jag tänker itne ta ut en distriktare, det är lika bra att åka in med en gång. Skippa mellanhanden liksom.

Jag är inte ett dugg kunnig i detta med ben och leder, tyvärr, men det var en som har en häst med ovan nämnda åkomma som beter sig som min häst gör...
Märkligt det här. jag ska läsa på lite och ringa vet...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min älskade 20-åriga halvblodsvalack har under den senaste tiden haft svårt att resa på sig efter att han legat/rullat sig i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
6 613
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka