Hästen har svårt att resa på sig!

Du tänker att den rör sig mer i boxen än på lösdrift eller hur får du ihop början och slutet på ditt inlägg?
Den svåra balansen mellan behovet av rörelse kontra värme till muskler och leder...
Ibland mår de gamla bättre av box i varmstall (absolut inte kallstall, men hoppas jag att alla förstod ändå) än lösdrift, ibland inte. Det beror på var de värsta problemen sitter, rygg eller ben.

Det är nog dax att sluta med lösdrift alt. hålla han varmare över ryggen/bakdelen dygnet om.
Jag kan bara gå till mig själv som har ledgångsreumatism med artros och att vara kall är rena döden för lederna. Det går inte att röra sig "normalt" då, men efter en stund med långsamma rörelser så mjukas kroppen upp.
Det sämsta man kan göra är att vara still, så fortsätt motionera hästen men tänk "sjukgymnastik" i början på passen :up:

Jag provade faktiskt att ha honom på box i ett nytt stall några månader förra hösten/vintern men det fungerade inte för honom alls. Han blev väldigt ostabil psykiskt, väldigt tittig, stressad så fort en häst kom in/ut ur stallet/hagen och körde elvispen i boxen dessutom åt han dåligt inomhus. Fysiskt kändes han ungefär som någon smög in raketbränsle i maten, ganska häftigt i dressyren men detta ledde också till att han vart nästintill farlig på uteritterna.

Som om inte detta var nog så fick han också hosta av att stå inne, så jag valde att flytta tillbaka till mitt tidigare stall. Nu är han som vanligt igen och Box kommer aldrig vara ett alternativ igen förutom på plågsamma sommardagar och riktigt ruggiga vinternätter :up:
Tror som några nämt att lösdriften faktiskt är att föredra i fall där hästen är stel då den "håller igång kroppen" hela dygnet.

Jag gör mitt bästa att hålla honom varm, tyvärr är han en riktig fryslort trots en björnpäls på vintern så min supersamling med täcken används flitigt. Funderar på ett 450-500g vintertäcke i år, finns det ens att köpa?:p

Jag gör mitt bästa att hålla honom varm, tyvärr är han en riktig fryslort trots en björnpäls på vintern så min supersamling med täcken används flitigt. Funderar på ett 450-500g vintertäcke i år, finns det ens att köpa?:p
Rambo har iaf täcken upp till 450g

Liknande trådar

Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 795
Senast: Jerseyite
·
L
Hästhantering Hejsan alla hästmänniskor. Har suttit och bläddrat lite här inne på Bukefalos och letat efter nåt som stämmer in på mig o mitt...
2
Svar
23
· Visningar
4 283
Senast: Elma_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar