Kan det vara en sträckning ?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sofiebreman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 256
S

Sofiebreman

För 3 veckor sen var min 1,6 åring halt när jag tog in honom från hagen, jag avvaktade några dagar och tog sen ut veterinären som trodde att det var en hålvägg som var boven till haltandet eller att det kunde vara en hovböld, han haltade inte mera vid böjprov så vet, uteslöt att han skadat någon led eller något sådant. Nu såhär 3 veckor senare så haltar han inte i skritten och han busar och är glad i hagen men när jag skulle testa att löslongera i paddocken häromdagen för att kolla traven så haltar han i början men sen efter en stund ser det mycket bättre ut och han galopperar även av sig självt. Kan detta då vara en långdragen sträckning han har dragit på sig ? Eller bör jag oroa mig mer en vad jag gör ?
Kan tillägga att hovis varit ute och känt med visitertongen och han har inte reagerat.
Hoppas någon kan ha svar.

Sv: Kan det vara en sträckning ?

Om du vet hur din häst brukar kännas i muskulaturen kan du känna igenom den och kanske hitta några indikationer. En muskelsträckning lämnar ofta spår i form av svullnad, ömhet i det akuta läget, hårda strängar i muskel eller stum muskulatur i ett senare läge. Vid muskelbristning kan man ofta känna en "grop" om skadan sitter ytligt.

En muskelsträckning ger inte belastningshälta när benet bär vikt, utan istället kan man exempelvis se att hästen inte tar ut stegen lika mycket eller inte lyfter benen lika högt på höger och vänster. Du kan även stretcha och se om hästen kommer lika långt som vanligt i alla stretchar eller om den är kort i någon rörelse, det kan ge ledtrådar.

Sv: Kan det vara en sträckning ?

Hej Lejonelle!
Försökte ställa en fråga i ett annat forum här idag, men tror inte jag lyckades =)
Har följt dina inlägg om muskelbristningar 7 sträckningar och tycker du verkar påläst! Har därför en fråga till dig om min nya 5 åring. han kom in från hagen 2 veckor sedan med tappsko på vä fram, var ej ömfotad, men halt i trav på lina i vä varv. Ej i skritt rakt fram och inte så mycket i trav i hö varv. Skon kom på och jag tog ut min ET som gick igenom honom och som konstaterade att han var mycket stel, i vä bog, överarm, vid sadelgjordsstaden samt reagerade vid böjning av carpus hö fram. Hon tyckte dock inte att jag skulle oroa mig utan avvakta. har varit ute och gått lite med honom och det fungerar bra på platt mark, det är när vi kommer till nedförsbackar han reagerar konstigt på vä fram. Stapplar ner och "trampar" igenom i kotan rejält ( som om inte böjsenan höll emot), är även snubblig. Har inte kännt någon värme, svullnad eller tecken på trauma. Nu har jag behandlat honom med metacam i 6 dagar samt beställt tid på klinik... har du varit med om något liknande?
mvh Kim

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 091
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 210
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 076
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka