Kan det vara dags att sluta amma nu??

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

emci

Min son är nu snart 9 månader och har hittils ammats ca 4 ggr om dygnet. Har nu på sista tiden märkt mer och mer att han inte vill amma. Får liksom tvinga honom att amma och han börjar stortjuta och vill inte men till slut efter mycket bråk ger han med sig och ammar. Men det känns inte bra att ha det så här.
Visst , vill jag att han ska fortsätta amma men jag vill inte bråka med honom varje gång. Det är inte kul att känna att jag tvingar honom till amning!
Sen undrar jag hur pass fort bröstmjölen försvinner från brösten? Som det är nu är han rätt snäll att amma på morgonen och på förmiddagen. Om man tar bort amningen på eftermiddagen och bara ammar två gånger på morgonen och förmiddagen, kommer mjölken försvinna då?

Behöver lite tips då jag känner att jag varken vet ut eller in!
 
Sv: Kan det vara dags att sluta amma nu??

Jag slutade amma innan dottern tappade sugen, började ge henne välling på kvällarna när hon var ca 6månader och ammade på dagarna. jag har för mig att mjölken räckte så länge som man ville och sinade allteftersom hon åt mer välling för då var hon såklart inet lika hungrig när hon ammade. *dåligt minne fast det bara var 2år sen*

Jag tycker inte du ska tvinga honom att amma, äter han hellre välling så gå över till det :)
 
Sv: Kan det vara dags att sluta amma nu??

Så gjorde vår son.
Han vaknade en morgon och ville INTE amma, vi ammade bara morgon och kväll då, jag ville fortsätta ett tag till (han var 8 månader) men uppenbarligen inte han :crazy: , så jag slutade.
Erbjöd honom på kvällen och morgonen efter, men han var inte intresserad.
Om barnen inte vill längre, varför tvinga dem??

Jag mjölkade ur lite lite när det pressade på för mycket första dagarna men inte mycket bara för att släppa det värsta trycket, men det gick jättesnabbt tyckte jag!
 
Sv: Kan det vara dags att sluta amma nu??

Amma bara om ditt barn vill det...
Mjölk mängden anpassar sig ju till vad han vill ha och äter.
 
Sv: Kan det vara dags att sluta amma nu??

När min dotter var 6 månader så ville hon inte alls ha bröstet så vi började med välling.. Då åt hon väldigt mycket... När vi slutade med välling var det samma sak att hon ville inte ha flaskan mer...
 
Sv: Kan det vara dags att sluta amma nu??

Mjölken anpassar sig till hur mycket han äter. Min första slutade amma vid 10 mån till min stora sorg, men det går ju inte att tvinga dem. Tvåan ammade glatt 1½ år och där blev det avvänjning istället när jag kände att det inte var hållbart längre för min del.

Mjölken finns kvar så länge du ammar någonting över huvudtaget. Dock kan den smaka lite saltare (pga att den ligger längre i brösten) och utdrivningen kan sega till lite, och då blir det lätt så att barnet tröttnar helt. Inte för att mjölken är slut, utan för att det går för sakta eller smakar "fel".
 
Sv: Kan det vara dags att sluta amma nu??

emci skrev:
Min son är nu snart 9 månader och har hittils ammats ca 4 ggr om dygnet. Har nu på sista tiden märkt mer och mer att han inte vill amma. Får liksom tvinga honom att amma och han börjar stortjuta och vill inte men till slut efter mycket bråk ger han med sig och ammar.

:eek: Varför tvingar du ditt barn att amma när han så tydligt visar och "talar om" att han Inte vill :confused:
Har aldrig någonsin tvingat något av mina tre barn att amma när dom inte velat, utan jag anser att när barnet så tydligt visar sitt missnöje med amningen, då är det dags att gå över till "riktig" mat!
 
Sv: Kan det vara dags att sluta amma nu??

Båda mina valde själva att sluta äta från bröstet när de var 10.5 mån, till min enorma sorg kan jag väl tillägga :angel: för det var en skön och lugn stund utan några måsten.

Kanske var det den sorgen som gjorde att jag efter den 1:e hade kvar mjölk väldigt länge, inte så att det spände och var obehagligt, så blev det aldrig. Det som hände var att ibland när jag satt på jobbet och tänkte på sonen så klickade det liksom till och mjölk rann till, hrm... Inte så himla kul eftersom det pågick säkert ett halvt år. Nästa gång gick det bättre eftersom jag då var mer inställd på vad som skulle komma.

Men tvinga inte, se det bara som en del av barnets frigörelse från dig, det första steget :angel:
 
Sv: Kan det vara dags att sluta amma nu??

Min son sa ifrån helt och hållet när han var 10,5 månader.
Fram till dess hade vi trappat ner så jag slapp det där jättejobbiga med sprängfyllda bröst. Det började med att han sa ifrån eftermiddagsmålet, sen nattmålet och sen till slut morgonmålet. Han tyckte inte att han behövde något på morgonen före frukost så det blev ett naturligt slut. Känns skönt att jag slapp ta beslutet själv någon gång. :smirk:

Men jag har fortfarande mjölk kvar. Nu är det 1,5 månad sen han ammade för sista gången. När försvinner det? :confused:
 
Sv: Kan det vara dags att sluta amma nu??

Helammade när de själva "berättade" att de fått nog. Funderade mycket på hur jag skulle kunna trappa ner då jag sett en 5-åring gå och snutta sin mamma, det ville jag inte även om jag helammade mina tills de var nästan 1-år. Slutade på dagen, inga problem.

Dottern var drygt 10 mån när hon bestämde sig att sluta, tvärt. Det var nog jobbigare för mina bröst än för henne. När vi fyra dagar efter att hon bestämt sig för att sluta skulle flyga tyckte jag när det tryckte i öronen på henne och hon blev ledsen att hon kunde ju "ta sig en slurk". Den blicken jag fick av henne då, den glömmer jag aldrig... Hon var nog tonåring redan då... "är du tokig i huvudet eller?".
 
Sv: Kan det vara dags att sluta amma nu??

Yahoo skrev:
Men jag har fortfarande mjölk kvar. Nu är det 1,5 månad sen han ammade för sista gången. När försvinner det?
Ingen aning. Men det var 11 år sedan jag ammade och jag kan fortfarande känna att det "rinner till" :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 289
Senast: Madalitso
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 593
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp