kan det komma nåt från stoets juver när de inte är med föl?

alldså...jag provmjölka på mammas häst och då kom det ut nåt, kan det vara mjölk?det va inte helt vitt utan grumligt..

Det gör det på mina ston. Tycker det brukar vara vid brunsten som man kan märka det.

Det grumliga som kommer ut är den allra första mjölken och den är det "viktigaste" för både barn och djur. Kommer inte ihåg vad den kallas, men tror det börjar på K!! Borde minnas det eftersom jag har fött 2 barn på 2 år, så det är relativt nyinlärt...! Någon som vet vad det heter??

Va skönt...då är det inte bara min gamla som har "mjölk" i juvret....fick sitt senaste föl 1995...har liksom aldrig sinat helt efter det....

Ja, råmjölk....det är nog det latinska namnet jag tänker på, men kommer fortfarande inte ihåg vad det heter :)
Strunt samma, det är inte viktigt, men hade varit kul om någon visste namnet jag söker.

Latinska namnet är kolostrum, men det grumliga sekret som kommer ur spenarna på ett icke-dräktigt sto är definitivt inte råmjölk.

Råmjölken produceras enbart runt fölningen och ersätts kort därefter av "vanlig" mjölk utan samma antikroppskoncentration.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Mia_R
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
535
Senast: Görel
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 764
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar