Kan det inte få vara bra ??

Calazirya

Trådstartare
Men gud snart ger jag upp :cry::crazy:

Tidigare idag var vi ute i Slottskogen och lekte med Zaga, som alla valpar stoppar hon i sig ALLT...

Men vi är hyffsat med och hon hinner inte svälja något..

Efter en stund åker vi hem och Zaga somnar omedelbums..

När hon sedan vaknar så är hon orolig/pipig och kan inte riktigt vara still så vi går ut på gården..

Kissar lite och sedan går vi in igen..

Då bajsar hon jätte löst och efter några minuter kräks hon..

Torkar och tänker att det är väl lite släng av kolik ( som sist ) masserar magen och då somnar hon igen..

Vaknar och kräks igen + bajsar super löst :crazy::crazy:

Då slog det mig, kan hon ha fått i sig ekollon :eek::eek:

Slängde mig på datorn och googlade efter olika symptom på ekollonförgiftning :cry::cry:

Ska det aldrig någonsin få vara lugnt, mitt stackars hjärta klarar inte mycket mer nu ( är ständigt orolig hela tiden )

Har haft kontakt med Jourhavande veterinärklinik !!

Vet inte riktigt varför jag skriver, kände bara för att skriva av mig lite oro / Ledsen C

Sv: Kan det inte få vara bra ??

Åh, jag förstår att du blir orolig!
Vad sa veterinären?

Nu vet jag inte hur pass giftiga ekollon här men har hon ätit så pass mycket att hon blivit förgiftad borde ni väl ha sett det..

Ja alltså hon har inte ens svalt ett ekollon utan bara tuggat på det i sådantfall, vet inte ens om det var ekollon..

Dom sa att vi skulle avvakta tills i morgon ( om det inte urartade i natt ) och se om det blivit bättre i magen annars skulle vi komma in.

Vi ska dock ändå till Veterinären i morgon för 12 v sprutan ..

Fast kan det verkligen vara så farligt med ekollon? Vet inte hur många ekollon Råda burit runt på, gnagt på eller delat i två. Vi tar bort dom när vi ser dom, men hon har aldrig spytt eller blivit dålig i magen. Kan det vara nåt annat?

Då borde det väl inte vara någon fara, får man hoppas!

Jag googlade lite och kom fram till att det ämne i ekollon som gör hundar sjuka heter tannin, och det är samma ämne som gör att hundar inte tål vindruvor. Och vindruvor är ju inte så giftiga att de dör om de äter några.
Fast det beror ju såklart på hur mycket tannin ekollon innehåller.

+ Glee

Nej det är sant, är nog lite hönsmamma ... Men ja vad ska man göra när man är livrädd för att förlora satungen...

Det är nog kolikkänning som förragången eller att hon ätit något annar olämpligt ( inte för att jag förstår hur hon hunnit det )

Jag vet hur det är :angel:
Vet inte hur många gånger jag trott att Selma varit döende och ringt jourvet..

Och så ÄR ju valpar experter på att stoppa i sig saker som deras små magar inte är vana med.

*kl*

Ibland behöver de inte ens stoppa i sig nåt för att bli dåliga i magen. Mina blir risiga i kistan med jämna mellanrum, ofta till synes helt utan anledning. Givetvis tar det hårdare på en valp men så länge hon får behålla vätska kan du nog ta det lugnt under natten och se hur hon mår i morgon.

Ja jag ska försöka ta det lite lugnt, ska ju in till veterinären i morgon i vilket fall som helst...

Andas... Suck

/C

Nu kan jag andas ut för Grisen har inte kräkts någon mer gång och för även behålla vällingen jag vispade ihop...

Hoppas nu att hon inte pussar ihjäl veterinären i eftermiddag ;)

Skönt!
Lycka till med vaccineringen :)

Liknande trådar

Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
38 520
Senast: Belethien
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 279
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Min treåring hade en lindrig släng av kolik i torsdags natt, vet. var ute och han fick kramplösande. Magen blev bättre, och han har...
Svar
16
· Visningar
7 174
Senast: snofflan
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 094
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka