Kan bredåkare åka två i transport?

ponnymother

Trådstartare
Ja, som rubriker säger, kan man åka med två ponnys om den ena är bredåkare? Funderar på det eftersom det vore lämpligt att samåka till tävlingar! I våran transport har vi breddat, men dom vi skulle vilja åka med har mjuk mellanvägg. Och när vi köpte ponnyn åkta han smalt men med mjuk vägg. Hur stor är risken att han kliver på den andra? Hur gör ni/skulle ni gjort? Det gäller två c-ponnys.

Sv: Kan bredåkare åka två i transport?

Det är inget jag skulle våga prova. När min förra häst som en blixt från ovan blev bredåkare så låg han ner och slog i panik efter ca 30 m körning i lustempo.
Hade en annan häst åkt med hade den antagligen blivit totalt mosad.

Vi har haft ponnyn i drygt ett år och han har aldrig krånglat - men så har han åkt brett hela tiden hos oss också.

Står bredåkaren stilla om den kan åka brett?

I så fall hade jag satt på ordentliga transportskydd, lastat och kört.
Har gjort det hur många gånger som helst även bredåkare + bredåkare i samma släp utan problem.
Om någon av hästarna har en favoritsida så är det viktigt att tänka på.

jag har kört min bred åkare ihop med en annan häst å de gick super när de e mjuk mellan vägg. min bred åkare stog med sina ben en bit in på den andres sida men de va inga som hällt problem. dock så ska man ju ha ordentliga skydd på dom så ingen blir sönder trampad.

Den gången jag vet att en bredåkare samåkt, satte sig bredåkaren i panik, krökte mellanväggen och slet loss sprinten, viket fick till följd att hela mellanväggen klämde in den andra kusen i ytterväggen. Denne fick också panik och fastnade i bommen fram. Mindre kul situation att försöka reda ut.

Jag hade inte provat, för mycket att riskera för tveksam vinning

Har inte själv haft så många bredåkare. Men har upptäckt att vissa bredåkare även åker väldigt bra om de står trångt. Då menar jag riktigt trångt. Verkar som om dom antingen behöver hela transporten för kunna balansera sig och gärna stå lite på sned eller att dom känner sig trygga med stöd på bägge sidor om kroppen. Så om man skulle våga eller inte beror nog väldigt mycket på hästen/hästarna hur de åker.
Sällskap i transporten kan ju också göra underverk för vissa hästar.

Eftersom den andra hästen inte är din så hade jag aldrig utsatt mig för den risken. Hur kul är det om din häst sparkar sönder deras? Det är inte bra att vara dumsnål.

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag står inför ett problem som är helt nytt för mig och behöver tips på lösningar. På tisdag skulle jag åkt på återbesök med min halta...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 068
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 911
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar