Kan blodprov visa fel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
K

knyttet

I höstas köpte jag ett shettissto som gått med en klapphingst (island). Säljaren sa först att han var valack, sen att de misstänkte att han var klapphingst. När jag fick hem stoet var hon enormt tjock och ingen kunde garantera att hon inte blivit betäckt av klapphingsten (som ingen egentligen visste om han var fertil eller ej).
Jag tog ut en veterinär som kände på henne. Veterinären trodde att hon var dräktig, men var osäker, så hon tog blodprov. Det var negativt.

För två månader sen blev jag tvungen att sälja stoet, så jag berättade för köparen att jag misstänkt att hon var dräktig, men att vi tagit blodprov och det inte var nåt.
Häromdagen ringde köparen mig och säger att de tror att stoet ska föla ändå! :o
De hade bantat henne, men hon var ändå rund om magen, lite tröttare nu och nu hade de sett att hon fått mjölk i juvret! Nån "kobonde" i närheten hade känt på henne och sagt att hon är garanterat dräktig och kommer att föla de närmaste veckorna... :smirk:

Köparen sa till mig att hon hört av folk att blodprov kan visa fel, särskilt på shetland. :confused:
Låter konstigt tycker jag, nån som vet? Ska inte ett blodprov vara 100% tillförlitligt oavsett ras?

Jag känner mig jättedum som sålde stoet om det visar sig att hon är dräktig. Ingen har anat nåt och så har hon ridits och körts massor, för att inte tala på bantningen... Iofs lät jag ju veterinären kolla och trodde på resultatet, annars hade jag ju inte sålt henne då, utan väntat till efter sommaren... :(

Vet inte vad som gäller för blodprov men att vetrinärer kan göra fel jaa. Har en kompis uppe i Västerås vetrinären undersökte hennes sto EJ dräktig sa vet. Hon skall föla vilken dag som helst. Så där vet jag att vetrinärer kan göra fel, tydligen var det ett annat sto i närheten som ckså fick besked av vetrinären ej dräktig även denna ska ha föl. Mitt råd kontakta din vetrinär som tog provet och fråga hur det kunnat bli så fel. :bump:

Jag ställde också den frågan för några veckor sedan här Buke (sök under:avel) och fick svaret att JA- testet kan vara fel. nu var det inte det på MITT sto men jag fick flera exempel där det hade varit det.
Rektalundersökning ska vara det säkraste (jag och ULTRALJUD) men jag hade inte tillgång till någotdera.
Lycka till och om hon fått mjölk kan det ju absolut vara ett föl- bara att vänta då! Skriv och berätta hur det gick!

Hoppsan!
Inte meningen att lägga ytterligare börda....
...men blir inte fölet för stort att föda
för ett Shetlands-sto när det är en Islandshäst
som är far?
Nån som vet :confused:

Fölet anpassar sig efter tillgång på plats inuti modern. Det är alltså ingen fara att fölet blir för stort. Det finns många exempel på små ponnyston som fått föl e stora hingstar. Fölen föds små, men har sedan större tillväxt än ett föl med en pappa i samma storlek.

Fölet anpassar sig efter tillgång på plats inuti modern. Det är alltså ingen fara att fölet blir för stort. Det finns många exempel på små ponnyston som fått föl e stora hingstar. Fölen föds små, men har sedan större tillväxt än ett föl med en pappa i samma storlek.
Tack det låter betryggande att höra!!

Tack! :)
Hittade några gamla trådar och läste...hade ingen aning om att blodprovet inte var 100% säkert...
Nu är det bara att vänta och se om det kommer en fölunge eller om hon kanske kan vara skendräktig. De nya ägarna är iallafall glada och tycker inte alls att det gör nåt om stoet är dräktigt, tack och lov! ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 823
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!