Sv: Kan även jag rida islandshäst?
Jag är 175 cm och väger 65kg.
Nu vet jag att ajg haft riktig tur med min islänning.Sedan vet inte jag om ddet har att göra med att jag ridit in henne som om hon var en vanlig ponny/häst.
Har inte setat på någe annolunda vis på henne än på mitt hbl har utbildat Jorunn i dressyr precis som om hon var en connemaraponny!
Eller om det bara är som så att jag fått tag på en häst som har extremt rena gångarter bara.
Men jag har inte märkt någe skillnad på att rida islänning än vad det är att rida på min förra hbl .
Skillnaden är följande
Mindre hästar
Man har skänkalarna hängandes i det fria(iaf för oss långbenta)
Kortare steg tar ett tag att komma in i stegena att man vänjer si att studsa upp och ner när amn rider lätt oftare än vad amn gör på ett stort hbl på 175 cm.
Nu har jag däremot svårt att rida lätt på stora hbl
Min erfarenhet säger att en 5 gångare är svårare att rida än vad en 4 gångare är..
Jag har provridit en 5 gångare och där hade jag verkligen svårt att få till rena gångarter galoppenvart passaktig traven likaså samt skritten. Men efter ett tag så lärde man sig att känna när det var rent och icke.
Så min rekomendation är att amn köper sig en 4 gångare som kanske gått på ridskola i nått år och som verkligen kan lära ut och som godtag lite småfel man gör.
Sen att man står i ett stall med kunnigt islandshäst folk som kan hjälpa en!
men klart du kan rida en islänning se till att köpa en större häst som är lite åt de grövre hållet så du inte köper den ädlare typen bara.
Då ser du riktigt stor ut eftersom en smala kroppen ej kommer fylla ut mellan dina ben utan benen kommer hamna närmare marken!
Här är jag och mitt sto som är 135 cm hög och lite grövre i modellen.Tycker inte jag ser speciellt stor ut...