Kan även jag rida islandshäst?

S

sandraR

Hej! Jag vill köpa en islandshäst då jag tycker dessa är så oerhört mysiga och härliga hästar. Men är det något extra man behöver tänka på som islandshästägare jämfört med "vanlig häst"ägare? Och jag är ca. 1,76 låoch väger ca 63 men jag har svårt att tänka mig att de kan bära mig trots att jag läst att de kan bära vuxna kraftiga män. Stämmer det?
MVH Sandra.

Sv: Kan även jag rida islandshäst?

Jag är lika lång som du och väger lite mer. Så visst går det, men jag föredrar lite större hästar.

Jag är ganska ny inom isisvärlden, och det enda rådet jag kan ge dig om du inte ridit fler än 3 gångarter innan är att det kommer bli svårt. Kanske inte direkt och inte alltid, och det beror mycket på hästen. Men det är stor skillnad och om du har en islänning som inte går klockrent av sig själv så är det svårt i början.
Så det kan vara bra att ta hjälp av någon som är kunnig, även om du bara ska mysa i skogen. Det kommer hjälpa massor.

Jag har inte tagit några lektioner med islandstränare, men jag har fått massor av hjälp från andra duktiga islandsryttare som jag känner.

Så förvänta dig inte att det ska vara enkelt så har du kommit en bra bit på vägen.;)
Jag har ridit i två år och tycker fortfarande att jag inte har någon koll vissa dagar, andra dagar kan det gå hur bra som helst och då är det värt allt slit tusen gånger om.

En annan sak som man generellt sätt kan säga om islänningar (stämmer såklart inte på alla, men på många) är att de är väldigt lugna och snälla att hantera från marken, men så fort man kommer upp i sadeln är det rejäla naturkrafter man har mellan benen. Det är mycket temperament och mycket kraft i dem.

Lycka till och hoppas du hittar en trevlig liten isbit.

Det är inga problem med din vikt och längd (samma mått som mig och jag ser mig själv som smal iallafall.. ;)).

Min första isis kom för exakt en vecka sen, och jag tycker inte att det är så mycket annat att tänka på med själva hästägandet jämfört med andra hästar.

Däremot är ju ridningen annorlunda, och inte så lätt som många verkar tro att det är. Vissa tror att alla islandshästar töltar bara man sätter sig på dem, att de klara hur tunga människor som helst i flera timmar, att de inte behöver värmas upp innan ridning och liknande. Nu vet jag inte alls hur mycket islandshäst du har ridit, men försök att få rida andra än turridningshästar, ofta är det väldigt stor skillnad! ;)

Lycka till, islandshästar är underbara!! Jag har aldrig ångrat att jag bytt bort de stora halvbloden, även om jag fått/får kämpa en hel del med omställning och gångarter. :love:

Jag har ridit turridning en gång, sedan en privatislandshäst ca. 4 ggr. Båda gångerna var underbara. Först en läromästare från turridningen. Men privathästen var ju bäst. Hon var vääldigt pigg, en häst i min smak, och töltade mer än gärna. Men det enda jag vet i stort sätt är att man ska höja händerna (och så var de la dra bak axlarna eller har jag drömt om nåt?) för att få tölt. Inte mycket dvs :P

Och det du vet är i stort sett fel. Man höjer inte bara händerna, men det kanske du själv förstår. Och innan du klurat ut hur man får en häst att tölta utan att bara höja händerna skulle jag inte skaffa någon islandshäst.
Rid lite mer, skaffa dig lite mer erfarenhet!

Islandshästar är väldigt starka för sin storlek. Men precis som med andra hästar spelar balansen oftast större roll än antalet kilo (inom rimliga gränser så klart). En lättare ryttare som far hit och dit och dunsar hästen i ryggen är jobbigare för den än en något tyngre ryttare med en balanserad och följsam sits.

Jag är helt grön när det gäller islandshästar. Det kommer att ta tid att lära sig rida bra med en- till två extra växlar (han är aldrig riden i flygande pass). Men precis som Elina skriver är det enormt mycket kraft i ett relativt litet paket. :)

Ja herre gud. Dessa hästar är ju som ridskolehästar ungefär.
Och jag skulle Aldrig, köpa en islandshäst i nuläget. Vill lära mig så mycket mer innan jag gör det. Det är därför jag vill ta reda på så mycket som möjligt här, i böcker och hos bekanta ;)

("Dessa hästar" = de på turridningen)
men ska man inte höja händerna alls? för att få tölt menar jag. lite konstigt att dom sa det på turridningen isf..? men du kanske bara menade att man ska göra mer än så?

Det man måste komma ihåg är att hästarna som går på turridning är utvalda just för det. Alla islandshästar kan absolut inte gå turridning och att rida turridning skiljer sig väldigt,väldig mycket från att rida sin egen privathäst och träna den på rätt sätt. Men än så länge hade du ju inga tankar på egen polle ;)

Om det räckte för dig att lyfta händerna för att få tölt måste det varit en mycket lättöltad häst... Långt ifrån alla islandshästar är så enkla att få ren tölt på. De flesta isisar jag har ridit kräver en del för att kunna hålla tölten (nu har jag iofs inte ridit islandshäst så länge så jag är långt ifrån proffs).

Men det är väl såhär att hästarna vet var dom ska tölta och var dom ska trava o galoppera. Oftast på samma ställen på turen. Jag har en fd turhäst och han vet nu precis var jag brukar tölta, trava o galoppa så han är helt inställd när vi kommer dit. Bara att röra sig nån millimeter åt rätt håll.:idea:

Jaha, nu pratar vi om turhästarna kanske, ja..? Jag borde gått och lagt mig för länge sen.. ;) Trodde hon menade privathästen hon red.

På turridningar förekommer en hel del sk "fulridning", dvs höja händerna, fram med benen o sitta tungt bak. Det är den enklaste metoden för nybörjaren att få tölt eller grisepass på ett snabbt beskrivet sätt för turledaren. Den typen av ridning ger en häst med noll ryggmuskler o en väldig massa underhals. Rider man så hemma på sin egna häst går det snabbt utför. Turridningshästarna tränas ju ofta i perioder av duktiga ryttare. Iaf där jag jobbade, gångartsträning innan sommarsäsong och efter sommarsäsong, sen var det mest grisepass på dom under turisterna ändå :D.

Om du i framtiden planerar en egen islandshäst (mycket bra idé :laugh: ) så försök rida på ridskola eller åka på ridläger med inriktning på utbildning. Det är extremt svårt att läsa sig till en känsla av huruvida tölten är ren, travtaktig, passtaktig. Det är det viktigaste med ridningen i tölt, går hästen rent? Och hur hjälper du den gå rent? Sånt lär man sig genom att rida för en tränare. O när du köper -köp en med väl separerade gångarter o mycket tölt i sig, så får du det väl förspänt!

Hej! Jag vill köpa en islandshäst då jag tycker dessa är så oerhört mysiga och härliga hästar. Men är det något extra man behöver tänka på som islandshästägare jämfört med "vanlig häst"ägare? Och jag är ca. 1,76 låoch väger ca 63 men jag har svårt att tänka mig att de kan bära mig trots att jag läst att de kan bära vuxna kraftiga män. Stämmer det?
MVH Sandra.

HEJ
Jag har precis köpt min första islänning efter 28 år tillsammans med andra raser.

Jag har provat allt från unghästar till äldre islänningar.
Men innan jag nu skaffade min första så köpte jag Reynirs bok om att rida islandshäst! KAN VARMT REKOMMENDERA DENNA.

Jag fick många bra tips och svar på mina funderingar jag hade.
Denna bok kan jag rekommendera till alla ryttare inte bara islandsryttare då den tar upp mycket med balans och naturlig hantering.

Lycka till!

PS Ta hjälp av en bra tränare också.
Det har jag gjort... 2 km från vårt stall finns det ett stort islandshäststall med många bra tränare som kommer dit och håller kurser :-)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har Reynirs bok och jag tycker den är obegriplig och rörig - men et kanske är för att jag är nybörjare? Han hänvisar ibland till "tidigare övningar" om nuvarande övningar inte funkar - men vart sjutton finns de? Tycker att det finns bättre islandshästböcker. Finns oftast mängder av dem på biblioteken. :)

Jag är 173 cm och väger 60 kg. Köpte mig en mindre men robust valack och än så länge funkar allt bra. För att jag skall få ihop det tidsmässigt så är han halvtids ridskolehäst. Dock är han ingen "vanlig" seg ridskolehäst med känslighet = 0 utan han är pigg och glad och svarar bra på hjälperna - om jag är tydlig... Jag är en nybörjare som vågade ta steget att köpa en egen häst trots knappt någon erfarenhet av varken isis eller storhäst. Har bra personer kring mig och rider för tränare minst en gång i veckan.

Så om man har pengarna och modet så är det bara att tuta och köra. :)

Jag har Reynirs bok och jag tycker den är obegriplig och rörig - men et kanske är för att jag är nybörjare? Han hänvisar ibland till "tidigare övningar" om nuvarande övningar inte funkar - men vart sjutton finns de? Tycker att det finns bättre islandshästböcker. Finns oftast mängder av dem på biblioteken. :)

Jag är 173 cm och väger 60 kg. Köpte mig en mindre men robust valack och än så länge funkar allt bra. För att jag skall få ihop det tidsmässigt så är han halvtids ridskolehäst. Dock är han ingen "vanlig" seg ridskolehäst med känslighet = 0 utan han är pigg och glad och svarar bra på hjälperna - om jag är tydlig... Jag är en nybörjare som vågade ta steget att köpa en egen häst trots knappt någon erfarenhet av varken isis eller storhäst. Har bra personer kring mig och rider för tränare minst en gång i veckan.

Så om man har pengarna och modet så är det bara att tuta och köra. :)

Härligt att du tutade och körde för man skall inte stanna i sina drömmar.
Jag gjorde också min dröm till verklighet och köpte en islänning efter 28 år med andra raser...
är också ny på islandshästområdet :)
Har du fler bra böcker du vet så bara skrik till, läser allt :laugh:
Jag gillar Reynirs bok, men smaken är som baken = delad (tur är detta för då blir alla kvinnor gifta :D)
Lycka till med din häst!!

Tack för alla svar! Det med turridningshästarna hade jag ingen aning om, att de lärt sig vart de ska tölta osv. Och sen trodde jag ju på det att man skulle höja händerna och vad det nu var mer. Och tack för boktipset, ska se om den finns att låna på biblioteket. Kramar Sandra

Jag är 175 cm och väger 65kg.
Nu vet jag att ajg haft riktig tur med min islänning.Sedan vet inte jag om ddet har att göra med att jag ridit in henne som om hon var en vanlig ponny/häst.
Har inte setat på någe annolunda vis på henne än på mitt hbl har utbildat Jorunn i dressyr precis som om hon var en connemaraponny!

Eller om det bara är som så att jag fått tag på en häst som har extremt rena gångarter bara.

Men jag har inte märkt någe skillnad på att rida islänning än vad det är att rida på min förra hbl .
Skillnaden är följande

Mindre hästar

Man har skänkalarna hängandes i det fria(iaf för oss långbenta)

Kortare steg tar ett tag att komma in i stegena att man vänjer si att studsa upp och ner när amn rider lätt oftare än vad amn gör på ett stort hbl på 175 cm.

Nu har jag däremot svårt att rida lätt på stora hbl :D

Min erfarenhet säger att en 5 gångare är svårare att rida än vad en 4 gångare är..
Jag har provridit en 5 gångare och där hade jag verkligen svårt att få till rena gångarter galoppenvart passaktig traven likaså samt skritten. Men efter ett tag så lärde man sig att känna när det var rent och icke.

Så min rekomendation är att amn köper sig en 4 gångare som kanske gått på ridskola i nått år och som verkligen kan lära ut och som godtag lite småfel man gör.

Sen att man står i ett stall med kunnigt islandshäst folk som kan hjälpa en!

men klart du kan rida en islänning se till att köpa en större häst som är lite åt de grövre hållet så du inte köper den ädlare typen bara.
Då ser du riktigt stor ut eftersom en smala kroppen ej kommer fylla ut mellan dina ben utan benen kommer hamna närmare marken!

Här är jag och mitt sto som är 135 cm hög och lite grövre i modellen.Tycker inte jag ser speciellt stor ut...

Ridbilderplussjag024.jpg

Du har nog fått liiiite fel inställning av rasen. Vissa isisar behöver man bara sätta sig på så tölta dem, vissa är det bara att höja händerna på, vissa är det bara att sätta sig lite djupt och avslappnat i sadlen, vissa måsta du ha låga händer på osv. Det jag vill komma fram till är att det är olika från häst till häst. Det är precis som att säga "Hoppa, det är väl bara att styra mot hindret och sedan släpper efter lite med tyglarna så hoppa hästen?".

Min häst är långt ifrån svårtöltad, jag får henne i tölt i stort sätt när jag vill, men när jag har haft kunniga ryttare med, som i vanliga fall rider dem 3 växlade hästarna har de kanske kunnat få ett tölt steg, sedan har hon fjantat runt i grisepass eller trav. Det handlar om känslan, mjukheten, balansen, sitsen osv. Men jag tror nog ändå du kan hitta rätt islandshäst för dig, och tar du lektioner från någon kunnig islandshästryttare tror jag nog att du kommer klara av det utmärkt. Lycka till iallafall :)!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 891
Senast: Oknytt
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 682
Ridning Hej! Jag har hållit utkik ett bra tag och letat lite medryttare hästar, men det är lite svårt i mitt område att hitta några i...
Svar
12
· Visningar
3 074
Senast: Jaag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025