Kan alla hästar lära sig byta?

nyfikenienstrut

Trådstartare
Träffade nyligen en bekant som köpte en ny häst för några år sedan. Bra dressyrstam och stor kapacitet, "mycket i huvudet". Tävlad med helt okej resultat av nya ryttaren, men tydligen så är bytena ett stort problem (och då är det ju svårt att kliva vidare till MsvB). Hästen ligger några år efter utbildningsmässigt (av olika anledningar) och borde ha bytt redan då den köptes.

Kan alla hästar lära sig att byta på ett korrekt sätt? Har åldern betydelse?

Sv: Kan alla hästar lära sig byta?

Vissa har svårare för det än andra. Oftast brukar det vara hästar med mycket energi som stöter på de problemen, speciellt i seriebyten. Vissa blir överillade och "exploderar" medan andra gör korta och små byten. De är ju precis som oss, vissa har lättare för en sak och svårare med en annan. Men det går att lära de flesta hästarna att byta.

Att det trasslar med bytena beror ofta på psykisk låsning om hästen annars har en god galopp.

Man har inte tillåtit att den fått byta o sen blir det tvärstopp i skallen den dagen man vill göra det. För mkt förvänd galopp ger också en för god balans som förhindrar att den ens försöker.

Jag är nog av samma åsikt som axel - det gäller att inte ta bort bytena.
Väntar man för länge och koncentrerar sig på den förvända är det betydligt svårare att fixa bytena sen.

Kan alla hästar lära sig att byta på ett korrekt sätt? Har åldern betydelse?

Det korta svaret är "ja".

Jag har sett min 9-åriga vlb-travare som tävlat i trav fram tills för ett knappt år sedan, göra rena byten i språnget i hagen.
Det torde representera en hästtyp som har svårt för galopp generellt.

Sedan tror jag att islandshästar som är starka i lateralen - kanske särskilt femgångarna - har svårare för det jämfört med många andra.

Att sedan lyckas rida hästarna med sämre förutsättningar till att fixa rena byten under ryttare kan vara betydligt marigare.

Jag hade tidigare en vbl-travare i liten D-ponnystorlek som gjorde rena byten ner till var tredje steg vilket var smått sensationellt.
Kan säga att tränaren som hjälpte mig till detta, var tämligen imponerad av hästen med kommentarer som
"detta skulle de se som säger att travare inte duger som ridhästar".
Hästen i fråga gjorde dåligt travarbete men bättre i galoppen.

Som exempel på häst som kanske inte "borde" kunna göra byten men som gjorde det ändå. Hon var som bäst vid 10 års ålder, sedan visade sig mer och mer sviterna av en hjärnhinneinflammation hon hade som treåring och hon avlivades som 13-åring. Jobbades inte alls sista året innan dess.

Jaja, det sista blev off topic men som sagt, exempel på häst som inte borde kunna byta.

Alla hästar kan byta galopp i språnget men kanske inte med alla ryttare på ryggen.

Och jag har ett sto som inte alls kan byta. Byter man varv måste hon ner två- tre steg i trav först. Och hon är 21 så börjar ge upp hoppet

Och jag har ett sto som inte alls kan byta. Byter man varv måste hon ner två- tre steg i trav först. Och hon är 21 så börjar ge upp hoppet

Hon kan inte i dagsläget men hon kan säkert lära sig... eller har kunnat lära sig. Beroende på hur fräsch hon är idag och hur mycket träning hon klarar av.

Att alla hästar kan lära sig byta är ju inte samma som att de kan lära sig i det skick de är i idag. De behöver vara i balans, lösgjorda och bäriga för att klara av att byta under ryttare. Mer eller mindre beroende på deras egna talang. =)

Du (och eventuella tidigare ryttare) har inte lyckats träna upp hästen i balans eller styrka bak för att få den att byta i språnget.

Bara för att min vbl-travare byter i hagen, betyder det inte att han byter uppsuttet (där jobbar vi på att galoppen inte ska ha full fart).

Nästan alltid behöver hästen en ryttare som kan sin sak.

jag gillar inte när man påstår att det är hästen som inte kan, när den i själva verket får manualen på kinesiska.;)

Jag vet inte riktigt om den här hästägaren har tagit ridhjälp av någon tränare, men jag vet att de tränar för "vettiga" tränare. I det här fallet tror jag mycket beror på hästens temperament i kombination med att den är sent tagen.

Om ryttaren vet hur man gör kan den lära i princip alla hästar.

Kunskap gör ju också att när elitryttare väl har utbildat en häst till GP kan de få fram fler. Även de lär sig mer med varje erfarenhet o träffar på olika individer o får en bredare kunskap.

Vet man inte vad man söker efter så kan det bli svårt o då mer för en äldre häst som anser att den kan vad den ska kunna:)

Det är sällan eller aldrig hästen som "inte kan". Den har inte haft rätt lärare.

KL
Alla kan, men det är svårare med en äldre häst.

Min ena har haft jättesvårt med bytena och det är helt och hållet mitt fel eftersom jag väntade alltför länge med att börja och såg till att han var riktigt bra på förvänd först. Väldigt dumt, då finns inget skäl för hästen att byta och den har lärt sig att man inte byter galopp, man går förvänd i stället.... :p

Det är helt klart mkt svårare att lära en äldre häst, men det går. Vi testade alla bytesövningar, diagonaler, sluta från A till E, 8-volter osv. Hästen fattade inget och blev bara stressad pga att han inte förstod vad han skulle göra. Det som till slut fungerade var att rida på 8-volt, göra ett varv i förvänd, halt, ny galopp, ett varv på volten i nya galoppen, ett varv förvänd, halt, ny galopp osv. Gjorde det hundra ggr och till slut tog jag bort halten. Hittade övningen i ett gammalt Horse&Rider där Carl Hester tränade en häst som inte förstod sig på byten.

Bytena är fortfarande lite av en issue för min, han blir otroligt het och ibland blir bytet lite väl ehhm "luftigt".... :p Går inte att göra flera i rad då kokar det över för honom. Men räknar med att det försvinner efter ett tag. Hoppas det iaf. :grin: Nu har vi inte tränat (knappt ridit alls) sen nyår pga min sjukdom så det blir nog rodeo igen när vi börjar....

Jo fast TR har ju en plan/ röd tråd.

om man börjar med enkla byten= skritt emellan fattar hästen med tiden att den ska fatta den andra galoppen. mindre stress.

Som en del gör- trav emellan gör att hästen får bråttom o gärna byter orent.
Man ser än idag folk som byter över bom o riskerar att få orena byten för livet.

funkar om man bara ska byta till husbehov eller hoppning- vara de kallas för hoppbyten. De är ett halvt språng efter med bak. som om de kliver över en bommen... som då inte ens finns..

Med min funkade inte enkla byten och så ta bort skrittstegen, han fortsatte i förvänd samma hur många enkla byten vi gjorde. Men galopp-halt-galopp var lösningen.

Håller med dig om bom, okej för hopphästar men inte dressyrhästar. Att så många använder det är såklart för att det är en väldigt enkel metod och det går snabbt.

Inom galoppen tränar man sällan eller aldrig hästarna att byta galopp. De lär sig i allmänhet själva när det är dags att byta, tex. ingång och utgången i en kurva. När man ibland känner att man behöver byta galopp så behövs det ofta inte mer än att man tar lite i tygeln och ställer hästen.

Frågan ställdes en gång på en kurs i Strömsholm om hur man lär galopphästarna byta galopp. Svaret var då att i allmänhet är det hästarna som lär ryttarna hur man byter...

Jag hade en häst som jag fick till mig först när den var 13. Då kunde den byta på hoppbanan, men på dressyrbanan gick det bara inte. När den var 17 ramlade poletten ner. När den var 23 lyckades jag byta i vart fjärde. :p

Kl Jag har en liten fundering som inte helt hör hemma här. Men testar ändå :)
Min C-ponny, islandshäst, med naturligt skilda gångarter. Men inte alls stora rörelser. Hon är kort och bärig i typen och har oerhört lätt för både samling och byten i galoppen.
Kan pyttegångarterna underlätta byten? Eller är det en slump? :)

Jag har en teori.
Visserligen skrev jag i mitt tidigare inlägg att islandshästar kan ha svårare för byten i språnget, och syftade då på hästar med mycket stark lateral. En del femgångare har ju fullt sjå att få plats att galoppera på en 20metersvolt, av balansskäl.

Å andra sidan islandshästar med fyra (?) väl definierade gångarter har ju en lösare bensammansättning på så sätt att det är ganska odramatiskt att byta turordning för hovisättningen.
Den flexibiliteten skulle kunna förenkla för en sådan häst att byta galopp.

Edit: islandshästarna är ju ofta explosiva av sin natur med väldigt snabb kraftutveckling ur bakkärran vid exempelvis tempoökningar. Det krävs en rapphet och styrka i bakdelen för att få med sig benen i ett byte. Den typen av explosivitet som många islänningar har, skulle också kunna underlätta.

Min är femgångare som har benkoll (;) ) på sina gångarter. Hon visade pass först förra året som elvaåring, inget superovanligt, en del vill/behöver ha styrka, stabilitet och koordinationen innan de bjussar på pass. Våra byten är inte perfekta, men det är nog mest chaufförens fel :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 371
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama