Sv: Kan alla hästar lära sig byta?
Kan alla hästar lära sig att byta på ett korrekt sätt? Har åldern betydelse?
Det korta svaret är "ja".
Jag har sett min 9-åriga vlb-travare som tävlat i trav fram tills för ett knappt år sedan, göra rena byten i språnget i hagen.
Det torde representera en hästtyp som har svårt för galopp generellt.
Sedan tror jag att islandshästar som är starka i lateralen - kanske särskilt femgångarna - har svårare för det jämfört med många andra.
Att sedan lyckas rida hästarna med sämre förutsättningar till att fixa rena byten under ryttare kan vara betydligt marigare.
Jag hade tidigare en vbl-travare i liten D-ponnystorlek som gjorde rena byten ner till var tredje steg vilket var smått sensationellt.
Kan säga att tränaren som hjälpte mig till detta, var tämligen imponerad av hästen med kommentarer som
"detta skulle de se som säger att travare inte duger som ridhästar".
Hästen i fråga gjorde dåligt travarbete men bättre i galoppen.
Som exempel på häst som kanske inte "borde" kunna göra byten men som gjorde det ändå. Hon var som bäst vid 10 års ålder, sedan visade sig mer och mer sviterna av en hjärnhinneinflammation hon hade som treåring och hon avlivades som 13-åring. Jobbades inte alls sista året innan dess.
Jaja, det sista blev off topic men som sagt, exempel på häst som inte borde kunna byta.
Alla hästar kan byta galopp i språnget men kanske inte med alla ryttare på ryggen.