"kamplekar"

panzy

Trådstartare
hur är det egentligen?? ska man leka "kamplekar" med hunden??

fått lite olika svar på det här så nu vänder jag mig till alla kloka buke-människor ;)

en jobbarkompis har nyligen (dryga halvåret sen) skaffat hund (kommer ej ihåg rasen, men tydligen en ras som med fel träning har tendenser att bli otroligt stressad och ev. aggresiv) Han har av uppfödaren fått rådet att leka kamplekar för att typ "vidga gränsen mellan lek o allvar".. om ni förstår vad jag menar... alltså, man typ leker kamp för att hunden ska veta att det är lek och då också sluta på kommando..

andra säger att kamplekar i sig kan göra hunden mer aggresiv..

andra erfarenheter/tankar/funderingar???

Sv: "kamplekar"

Har jag aldrig hört. Vad är det för ras? Varför inte kasta freesbie i stället?

Rätt använt är kamp en bra belöningsmetod och ganska trevligt för både hund och förare. Det gäller dock att man kan styra det. Kontrollen ska ligga hos föraren och det ska inte ske på så vis att hunder stressar överdrivet. Hunden måste ha en av-knapp, men faktiskt kan man också använda kampen för att installera en sådan.

Man ska däremot vara medveten om att fel använd kamp gör skada. Många hundar ser mer allvar i kampen än vad man kan tro. Det är ingen fara så länge hund och förare är på det klara med vem som bestämmer, men råder det tveksamheter måste kamplek hanteras rätt. Det går att få kampleken att då vara just lek, men det kräver lite finess.

Jag förstår hur uppfödaren menar, men tycker inte det är något man ska ägna sig åt om man är oerfaren. I det här fallet handlar det bara om ledarskap och kontroll och det behöver man inte kampa för att få. Hundägaren skulle lika gärna kunna köra apportering, lek med boll eller vilken aktivitet som helst som föraren startar och stoppar och har just kontroll över. Det är det som är det viktiga, inte om man kampar eller ej.

Frisbee är mer stressande och kan vara svårare att kontrollera, beroende på vilken lydnad man har på hunden. Kampa kan man göra i koppel. Det är svårt med frisbee.

kommando..

andra säger att kamplekar i sig kan göra hunden mer aggresiv..

Kamp o aggressivitet har absolut inget med varann o göra.

aggression väcker du om du ställer hunden i såna situationer som det känner sig otrygg i. Knappast kan du få hunden osäker i kamp.

okay halshugg mej inte nu eller tyck att jag är dum i huvet
men är förvirrad av allt detta med kamp å kamplekar

vad är en kamplek?

för mej är kamplek: när man "dragkampar" med hunden i en trasa eller boll med snöre ex efter ett träningspass som lite belöning
är min definiton av kamplek fel?

okay halshugg mej inte nu eller tyck att jag är dum i huvet
men är förvirrad av allt detta med kamp å kamplekar

vad är en kamplek?

för mej är kamplek: när man "dragkampar" med hunden i en trasa eller boll med snöre ex efter ett träningspass som lite belöning
är min definiton av kamplek fel?

det är det för mig också!

Jag kampar med min hane, och ganska mycket också. Jag införde dragkamp på leklistan direkt han kom, delvis för att han älskar det och delvis för att jag vill att han ska kunna kampa, gå upp i varv, bita och och ändå direkt släppa på kommando. Han ska veta att kamp är lek, människan som kampar med honom bestämmer hur det ska gå till och han ska alltid släppa när jag/vi säger åt honom.

Det har gått som förväntat, som med tidigare hundar. Detta trots att han är en livsfarlig kamphund :smirk:

Eftersom han älskar kamp så mycket, och verkligen har det i sig, så är det en jättebra belöning och den leken han uppskattar mest.

Min tik kampar inte med någon människa, hon vågar helt enkelt inte.

För mig är kamplek också när man har dragkamp med trasa eller boll med snöre eller liknande leksaker. Vid belöning eller vid bara lek. Givet vis skall det kunnas styras. Stopp då är det stopp.

När man gör MH test med en hund så ingår lek kamp med trasa. Min fick dåliga poäng där för hon villeminte ha dragkam eller leka. Hon va dålig

Kamplek på rättsätt

Och ändå fick jag höra i en annan tråd att jag i princip var dum huvudet då jag kampar ( med trasa,boll eller dylikt ) under ordnade former med Zaga :p

Så har jag även gjort med min, fast jag har en apporterande golden (helt emot sunt förnuft att kampa med en sån tydligen ;)). Men det har hjälpt mig att få en stoppknapp på hunden då hon släpper och slutar direkt när jag säger "loss". Hon tycker det är jätteroligt. Jag med. :)

Ja, det är ganska viktigt med stoppknapp för mig också. Han har fått lära sig att kunna gå upp väldigt mycket i varv, men ändå sluta direkt när man ber honom. Mycket skönt att ha även i andra situationer!

Som till exempel när hans jämnåriga (Också Amstaff) kompis började bråka om min tik. Benjamin försvarade sig självklart, men slutade direkt när vi skrek till på dom, och lugnade ner sig omgående. Något den andra inte gjorde, utan ville på igen.
Nu är jag inte naiv nog att tro att han skulle släppa ett bråk på "liv och död" bara för att jag säger loss, men det känns betryggande ändå att jag kan bryta honom i princip allt numera.
Jag vet många med hundar av liknande raser som mina, som aldrig någonsin har kampat med sina hundar och lärt dom vad det är för något. Dessa hundar går upp i varv och kan inte sluta, när dom väl får en chans att kampa.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 638
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 258
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka