Sv: "Kamphund" bet människa
Precis den tråden jag letade efter!
Eftersom jag bor i samma stad som det här hände och även vet lite historia om hunden i fråga känner jag att jag vill berätta lite om den.
Hunden, "astrid", var en amstaff (renrasig, eller korsning, hur som helst utan stamtavla). En omplacering som varit hos missbrukare och blivit riktigt illa behandlad. Hon var aggressiv mot människor, och ägaren hade alltid munkorg på henne (varför hon inte hade det i det här fallet vet jag inte).
Ägaren har svår epilepsi och hade fått ett anfall då detta hände, mannen körde förbi i sin bil och hoppade ur för att hjälpa ägaren.
Hunden gick då till attack. Fler hundar hade säkert reagerat likadant och försvarat sin ägare, men hade det handlat om en frisk hund hade den antagligen bara markerat.
Men det här var en hund som inte mådde bra, och definitivt inte var rehanbiliterad ännu. Det som är tråkigt nu är att "folk" tror att det blev sådana skador för att det var en hund av kamphundstyp, så är det förstås inte. Hade det handlat om ex en schäfer eller rottweiler som varit i samma psykiska tillstånd som den här hunden hade det antagligen slutat precis likadant.
Personligen tycker jag hunden skulle avlivats för länge sedan, eller varit hos någon otroligt duktig person och blivit rehabiliterad. Det är inget fel på den här ägaren, han är en jättetrevlig kille. Men eftersom han är sjuk så är han inte speciellt stabil, och bor dessutom mitt inne i stan där det är som mest folk.
Jag har nästan "väntat" på att det skulle hända något sådant här med den här hunden. Och attityden gent emot oss med hundar av kamphundstyp lär absolut inte bli bättre nu.
Det tjatas redan på både min sambo och mammas jobb om dessa livsfarliga kamphundar. Och jag räknar med att få försvara mitt val av hundras många gånger framöver..
Det är så typiskt att det är dessa olyckor som ska få så mycket uppmärksamhet. En ägare blev för bara några veckor sedan svårt biten av sin pudel här i stan, men det stod det inte ens en notis i tidningen om.
Men nu är det så, när man har en hund av en kamhundtyp så måste man räkna med att det blir såhär, och inte bli arg utan fortsätta att kämpa för att bevisa för världen att våra hundar är världens finaste, snällaste och bästa sällskapshundar och att det är DÄRFÖR vi vill ha dom, INTE för att vara "tuffa" eller hetsa dom till kamp.
Men man får inte heller glömma att de faktiskt har en historia som kamphund, och man måste alltid ha uppsikt över sin hund när det träffar andra hundar.
Något som däremot folk har fått rejält om bakfoten, är att de skulle vara aggressiva mot människor. De är varken aggressiva mot människor eller hundar av naturen, men ALLA hundar kan bli det med fel behandling. Observera att det är renrasiga hundar jag pratar om (ex APBT, Amstaff).
Hoppas någon orkar läsa, det blev visst lite långt. Och dela gärna med er till era vänner om det jag skrev om hunden. Och så får vi hoppas att de politiker som vill få fram ett förbud mot våra raser, inte drar nytta av det här och drar igång ännu en debatt..